Caravellen oikean siivenkärjen korjaus

Maanantai 21.11.2022 - Tiistaikerholainen

In English

Ilmailumuseo ry:n Ruotsista hankkiman ja Turun Pansion hallissa nyt olevan Caravelle III:n (SE-DAF) oikean siiven kärkiosa on johtoreunastaan pahasti vaurioitunut. Vaurio on aiheutunut, kun jokin  Arlandan lentokenttäkulkuneuvo on törmännyt siiven kärkeen Caravellen kymmenien vuosien kentän laidalla olon aikana. Myös vasemman siiven kärkiosan keskelle on tullut lommo.  Törmäysvaurion ovat saaneet lisäksi oikeanpuoleisen korkeusvakaajan kärjen jättöreuna sekä koneen nokan tutkakupu. Siivet, korkeusvakaaja sekä tutkakupu korjataan Tiistaikerhossa.

Blogi_2022-30-03.jpg

Blogi_2022-30-04-05.jpg

Blogi_2022-30-06.jpg

Onneksi Caravellen siipien sekä vakaajien kärkiosat ovat irrotettavissa. Niinpä IMY:n Turun vapaaehtoisporukka irrotti siiven kärkiosat, vaurioituneen oikean korkeusvakaajan kärkiosan sekä tutkakuvun Vantaalle vietäviksi. Nämä osat tuotiin henkilöauton tavaratilassa ja peräkärryssä Pansiosta Vantaalle Tiistaikerhossa korjattaviksi.  

Blogi_2022-30-07.jpg

Blogi_2022-30-08.jpg

Blogi_2022-30-09.jpg

Oikean siiven kärkiosan johtoreuna on murskana noin 40 cm matkalta. Samalla on rikkoutunut kärjen johtoreunassa oleva purjehdusvalo erikoisen muotoisine kupuineen. Vasemman siiven purjehdusvalon kupu on ehjä. Oikean siiven kärjen korjauksessa käytetään mallina ehjää vasenta siipeä.

Blogi_2022-30-10.jpg

Blogi_2022-30-11.jpg

Purjehdusvalo on rikkoutunut pahoin. Sen polttimon istukan tekeminen saattaa ehkä onnistua, mutta valon monimuotisen kuvun tekeminen lienee mahdotonta. Tuskin sellaista löytyy varaosanakaan. No, voihan sitä kysyä Ruotsista heidän Caravelle-klubiltaan, joka entisöi yhtä SAS:n käytössä ollutta  Caravellea.

Blogi_2022-30-12.jpg

Oikean siiven kärkiosan korjaaminen aloitettiin poraamalla rutussa olevat kärkiosan alumiinilevyjen kiinnitysniitit pois. Näin levyjä voitiin taivuttaa auki ja saatiin samalla parempi käsitys vaurioituneen kärjen rakenteesta sen korjaamiseksi.  

Blogi_2022-30-13.jpg

Yritettiin kokeeksi muokata vaurioituneita alumiinilevyjä, josko ne taipuisivat alkuperäiseen muotoonsa. Siiven kärjen duralumiinilevyt olivat kuitenkin laadultaan sen verran kovaa alumiinia, että ne murtuivat niitä alkuperäiseen muotoonsa taivutettaessa. Todettiinkin, ettei vaurioitunutta kärkiosaa saa korjattua hyödyntämällä alkuperäisiä levyjä. Kärki on kokonaan rakennettava uusista alumiinilevyistä tukirakenteineen. Onneksi rakentamisen mallina on ehjä vasemman siiven kärkiosa. Oikean siiven kärki purettiinkin kokonaan vaurioituneelta osaltaan.

Blogi_2022-23-14.jpg

Kun pohdittiin eri vaihtoehtoja oikean siiven kärkiosan rakentamiseksi, päädyttiin siihen, että rikkoutunut kärkiosa rakennetaan useista kärjen muotoon muokattavista ja toisiinsa niitattavista alumiinilevyistä. Sitä varten rakennetaan puusta vasemman siiven ehjän kärjen muotoinen muokkauslesti, mutta peilikuvana. Puista muokkauslestiä vasten kukin alumiinilevy taivutetaan muotoonsa ja niitataan toisiinsa yhtenäiseksi uudeksi kärkiosaksi. Yhteen niittaamista ennen on rakennettava kärkeen uusi tukirakenne.

Blogi_2022-30-15.jpg

Aloitettiin muokkauslestin rakentaminen liimaamalla yhteen riittävän määrän lankun pätkiä siiven kärkiosaa suuremmaksi puukappaleeksi. Tämä kappale muokataan vähä vähältä sahaamalla, veistämällä, höyläämällä ja hiomalla vastaamaan siiven kärkiosan johtoreunan muotoa. Puukappaleen saamiseksi vastaamaan täysin kärkiosan profiilin muotoon, muokkaamisessa käytetään ehjän kärjen muotoa kuvaavia vanerista tehtyjä profiilitulkkeja. Muokkauksen edetessä tulkeilla kokeillaan, mistä kohdin vielä pitää puista lestiä muokata.

Blogi_2022-30-16.jpg

Blogi_2022-30-17.jpg

Blogi_2022-30-18.jpg

Liimojen kuivuttua päästiin aloittamaan ”puumöhkäleen” muotoilu muokkauslestiksi. Ensin puukappaleeseen piirrettiin siiven kärkiosan kaareva sivuprofiili. Piirrettyä viivaa pitkin muotin aihiosta sahattiin vannesahalla lähes puolet pois. Tämän jälkeen puukappaletta alettiin jyrsiä muotoonsa käsijyrsinkoneella ja höylällä. Muokkauksen edetessä työn lestin muotoa tarkistetaan muototulkeilla. Vielä on edessä paljon työstettävää, ennen kuin saamme lestin aihion vastaamaan siiven kärkiosan johtoreunan muotoa, jonka jälkeen alkaa alumiinilevyjen muokkaaminen muotoonsa lestiä vasten.

Kuvat: Lassi Karivalo.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking, Tiistaikerho

Avointen ovien ilta 17.11. Pansiossa

Sunnuntai 20.11.2022 - Ismo Matinlauri

In English

Torstaina 17.11. vietettiin avointen ovien ilta Pansiossa Caravelle-hallilla. Rungon oikaisun jälkeen kun koneen runkoon aukeni pääsy, haluttiin pitää sekä sidosryhmille, Pansiossa oleville muille yrityksille että kiinnostuneille avointen ovien ilta, jossa kerrottiin projektin etenemisestä ja jatkosuunnitelmista.

Cblogi_2022-05-1.jpg

Cblogi_2022-05-2.jpg

Tilaisuuden avasi IMY:n puheenjohtaja Janne Salonen ja sen jälkeen projektin etenemisestä kertoilivat asiantuntemuksella Markku Ahokoski ja Martti Saarinen. Esitelmien jälkeen lentokoneen osia sai kierrellä katsomassa ja kuvata vapaasti.

Cblogi_2022-05-3.jpg

Erityisesti sisätilat ja ohjaamo kiinnostivat kävijöitä. Turun tiimin jäsenistä Hannu Hedman pääsi esittelemään Caravelle ohjaamoa lapsenlapselleen Olivialle, joka pääsi kapteenin paikalla kokeilemaan lentämistä. Ei haitannyt yhtään, vaikka iso osa mittareista puuttuikin.

Syksy on taittumassa talveksi ja Pansiossa oli nollakeli. Silti paikalle oli tullut lähemmäs sata kiinnostunutta. Vieraita varten oli paikalla Turun sotilaskotiyhdistyksen sotilaskotiauto. Sieltä sai ostaa mukkikahvit ja myös grilli makkaroineen oli kuumana. Säästä johtuen tarjoilu teki kauppansa.

Cblogi_2022-05-4.jpg

Ilmailumuseoyhdistyksellä oli lisäksi myyntipöytä, jossa oli aiheeseen liittyvää myytävää, Caravelle-materiaalin lisäksi kaikenlaista ilmailuun liittyvää pienoismalleista kirjoihin. Myynti kävi mukavasti, kiitos ehkä lähestyvän joulun.

Parin tunnin tilaisuus vierähti nopeasti ja illan jo pimetessä järjestelyporukka sammutti valot hallilta ja lähti tyytyväisenä kotiin. Tilaisuus oli mielestämme onnistunut ja tietoisuus projektista lisääntynyt kiitettävästi.

Teksti ja kuvat: Ismo Matinlauri.

Ilmailumuseoyhdistys huomauttaa, että kolmannen kuvan julkaisemiseen on molempien henkilöjen osalta lupa.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking

Caravelle III:n (SE-DAF) tutkakuvun korjaus alkoi

Lauantai 12.11.2022 - Tiistaikerholainen

In English

Ilmailumuseoyhdistyksen (IMY) omistama ja Ruotsista Suomeen tuoma Caravelle III on varastoituneena Turun Pansiossa olevassa hallissa.  Siellä sitä kunnostetaan pantavaksi näytteille Turun lentoasemalle. Turussa konetta kunnostaa IMY:n Turun vapaaehtoisjoukko keskittyen aluksi rungon pintojen puhdistamiseen maalattaviksi. Tiistaikerho on puolestaan saanut tehtäväkseen korjata koneen pitkän varastoinnin aikana saamia vaurioita. Vaurioita ovat saaneet mm. oikean siiven ja  vasemman korkeusvakaajan kärki sekä koneen nokan tutkakupu. Mikä liekin lentokenttäkulkuneuvo on Arlandassa näin moneen kohtaan ehtinyt törmätä?

Blogi_2022-28-01.jpg

Blogi_2022-28-02-03.jpg

Blogi_2022-28-04.jpg

Törmäyksen tutkakuvulle aiheuttama vaurio on sattunut harmillisesti juuri yhden tutkakuvun kiinnityspultin luukun kohdalle. Sen seurauksena lasikuituista tutkakupua on painunut sisään noin 20x15 cm alueelta. Samalla törmäys on rikkonut tutkakuvun reunuskehän ja vaurioittanut sen alla olevaa koneen nokan paineseinän kehää. Lisäksi törmäys on vaurioittanut paineseinän kehän alla olevaa koneen nokkaa ja saanut nokan metallireunan mutkalle ja alumiiniverhouksen ”vekille”. Todettakoon myös, että lasikuituisen tutkakuvun maalipinta on pahasti lohkeillut.

Blogi_2022-28-05-06.jpg

Blogi_2022-28-07.jpg

Blogi_2022-28-08.jpg

Turun ryhmä irrotti oikean siiven ja vasemman korkeusperäsimen vaurioituneet kärkiosat sekä koneen nokan paineseinän siinä kiinni olevine tutkineen ja tutkakupuineen. Paineseinä tutkakupuineen ja oikean siiven sekä vasemman korkeusperäsimen kärkiosa käytiin hakemassa Pansiosta korjattavaksi Suomen ilmailumuseoon Vantaalle. Tutkakuvun sekä siiven kärjen korjaus ovat päässeet hyvään alkuun. Vakaajan kärjen korjauksen vuoro tulee myöhemmin.

Blogi_2022-28-09-10.jpg

Blogi_2022-28-11.jpg

Tutkakuvun vaurion korjaamiseksi kupu pitää irrottaa nokan paineseinästä. Kupu on reunastaan kiinni paineseinän kehässä kolmella kiinnityspultilla sekä kolmella ohjaustapilla. Pultit saa näkyviin, kun avaa lasikuituisessa suojakuvussa pultin kohdalla olevan suojaluukun.

Tutkakuvun irrottamiseksi avattiin ensin kahden ehjän kiinnityspultin kohdalla olevat suojakannet. Niiden alta paljastui metallinen tutkakuvun lasikuidussa ja kuvun metallireunassa kiinni oleva kehikko. Kehikon keskellä törrötti kruunupäinen kiinnityspultti. Kumpikin pultti saatiin helposti kierrettyä irti paineseinän metallikehässä olevasta kierreholkista. Onneksi saimme myös vauriokohdan kiinnityspultin auki, jonka jälkeen tutkakupu voitiin nostaa paineseinän päältä. Samalla paljastui, että tutkakuvun alla oleva tutkatila olikin tyhjä. Tutka oli poistettu jo jossain Caravellen varastoinnin vaiheessa, mutta mitä ilmeisemmin ennen tutkakuvun saamaa vauriota.

Blogi_2022-28-12.jpg

Kun tutkakupu oli irrotettu tuli paremmin näkyviin kuvun reunan alla olevan paineseinän metallikehän saama vaurio. Paineseinän kehä on painunut pahasti sisään ja murtunut. Se on myös korjattava, jotta tutkakuvun saa kiinnitettyä korjauksen jälkeen takaisin paikoilleen.

Blogi_2022-28-13.jpg

Kuva: Reijo Siirtola.

Blogi_2022-28-14-15.jpg

Lasikuituisen tutkakuvun vaurion korjausta valmistelevana työnä irrotettiin vauriokohdan rikkoutunut kiinnityspultin metallikehikko. Koska metallikehikko on niitattu tiukasti kiinni tutkakuvun vaurioituneeseen kehään, sitä ei edes yritetty saada kehästä irti muutoin kuin katkaisemalla tutkakuvun metallikehä kiinnityspultin kehikon kummaltakin puolelta. Kehikon kanssa saatiin samalla poistettua myös rikkoutunut lasikuitukuvun alue.

Blogi_2022-28-16_RS.jpg

Kuva: Reijo Siirtola.

Korjaussuunnitelmana on rakentaa ensin korvaava osa tutkakuvun kehästä poistetulle pätkälle. Koska emme voi käyttää siihen enää pilalle rikkoutunutta kiinnityspultin kehikkoa, päädyimme ratkaisuun, jossa rakennamme vahvasta vanerista sillan kuvun reunakehän katkaistujen päiden välille. Kuvun kolmannen pultin kiinnittämisen paineseinän kehän kierreholkkiin voimme tehdä vanerin läpi. Laitamme sitä varten vaneriin pultin ja kierreholkin tarvitseman reiän kohdalle metallivahvikkeen tarpeellisine kauluksineen. No, alkuperäisen vahvuista tämän kolmannen kiinnityspultin liitoksesta ei tule, mutta toimii staattisen muistomerkkikoneen tutkakuvun kiinnittämisessä. Ulkonaisesti ero ei tule näkyviin.

Blogi_2022-28-17_RS.jpg

Kuva: Reijo Siirtola.

Kun kehä on saatu edellä tavoin toimien ehjäksi, laminoidaan epoksihartsilla lasikuitumatokerroksia riittävän paksulti tutkakuvun vaurioaukon yli. Laminoitu alue hiotaan tutkakuvun pinnan tasoon. Umpeen laminoituun repeämäkohtaan tehdään aukko kiinnityspultin suojakannelle.

Blogi_2022-28-18.jpg

Aloitettiin rakentaa tutkakuvun kehästä puuttuvaa osaa. Sahasimme vahvasta vanerista kehän muotoa jäljittelevän kappaleen. Vanerikappale liimattiin epoksilimalla sillaksi vauriokohdan kehän katkaistujen päiden välille. Sillassa on vielä tekemistä, ennen kuin se on valmis. Sen jälkeen pääsemme laminoimaan umpeen kuvussa olevan aukon. Laminointia varten olemme jo hioneet ohuiksi vaurioaukon lasikuitureunat.

Kuvat: Lassi Karivalo, ellei toisin erikseen mainittu.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking, Tiistaikerho

Caravelle lensi jälleen

Tiistai 1.11.2022 - Ismo Matinlauri

Pansiossa oli 1.11. koko syksyn odotettu hetki, kun Caravellen runko käännettiin suoraksi. Kuljetuksen jäljiltä se on ollut 45 asteen kulmassa ja täten mahdollistanut pohjan kunnostusta toiselta puolen ennen oikaisua. Oikaisu oli suunniteltu tapahtuvaksi, kun pohjan maalatut alueet olisi saatu kunnostettua. Valitettavasti kylmennyt kostea sää esti maalauskokeilut, jotka jäivät odottamaan nyt kevättä ja lämpimämpiä kelejä.

Cblogi_2022-11-01-1.jpg

Oikaisu oli haastava toimenpide, sillä vaikka meillä on kaksi hallinosturia käytössä, vain toisessa on kaksi koukkua. Täten toiseen nosturiin piti saada lainattua ja rakennettua vapaasti kääntyvä pyöräratkaisu, jolloin toisesta päästä kaksikoukkuisella nosturilla oli mahdollista hiljalleen kääntää runko suoraksi.

Samalla alueella Pansiossa oleva RMR Oy Merirakenne ojensi auttavan kätensä ja lainasi meille sopivat välineet kääntöpyörän rakentelemiseen.

Cblogi_2022-11-01-2.jpg

Markku Ahokosken johdolle kuuden miehen porukka kävi rungon oikaisutyöhön. Kaikille se oli ensimmäinen kerta ja työturvallisuus edellä mentiin hitaasti vaihe kerrallaan ilman ylimääräisiä häiriöitä.

Cblogi_2022-11-01-3.jpg

Aluksi pientä haastetta oli kääntöpyörän rakentamisessa, sen verran järeitä olivat osat. Sitten eniten aikaa vievä vaihe oli kääntöpyörän vaijerin pituuden säätäminen. Sitä piti säätää kolme kertaa, ennen kuin se toimi halutusti. Joka kerta piti rakennelma ensin laittaa paikalleen nosturiin ja nostaa rungon yläpuolelle liina rungon ympärillä tarkastaen, oliko kääntöpyörän vaijerin pituus juuri sopiva. Jos ei, sitten koko systeemi piti laskea alas koneen viereen ja vaijerin pituutta säätää eli purkamalla vaijerin lukitus ja lyhentää sitä ja lukita uudestaan.

Cblogi_2022-11-01-4.jpg

Katso kääntövideo: https://clipchamp.com/watch/Y3slquiciOZ?_ga=2.108529088.358616639.1667320726-1768103297.1652343178

Kolmen tunnin uurastuksen jälkeen totesimme tyytyväisinä, että Caravelle oli tehnyt jo toisen onnistuneen lennon Suomessa tänä vuonna.

Kuvat: Ismo Matinlauri

Video: Mikko Sipilä

1 kommentti . Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking

Caravelle kunnostus etenee

Sunnuntai 23.10.2022 - Ismo Matinlauri

In English

Lokakuussa Caravellen kunnostus alkoi tosissaan kun noin 15 aktiivisen ja innostuneen Turusta ja lähialueelta kotoisin oleva porukka alkoi kokoontua tiistai- ja torstai-iltapäivisin. Paikalla on yleensä 6...10 aktiivista kerrallaan joten työt etenevät kiitettävällä nopeudella ja tarkkuudella.Lisäksi sunnuntaisin vielä ollaan oltu muutaman kerran koolla pienmmällä porukalla viimeistelemässä viikon töitä.

Syksyn tavoitteena on – siis ennen pakkaskauden alkua – saada runko oikaistua kuljetusasennosta eli 45 asteen kulmasta jolloin päästään avaamaan etuovi ja kurkistamaan sisälle.

Cblogi_2022-10-23-1.jpg

Cblogi_2022-10-23-2.jpg

Ennen oikaisua käytämme nykyisen asennon hyväksi ja kunnostamme pohjan keskiosan jossa on vanhoja maalattuja alueita. Ne on nyt pesty, hiottu ja vielä tarkoitus on maalata ne ensin pohjamaalilla ja sitten testataan niihin kahta eri pintamaalia, harmaata ja alumiini joilla tarkoitus simuloita koneen alumiinipintoja. Näistä paremmin sopivalla maalilla sitten maalataan siivistä ne osat joit ei ole tarkoituksenmukaista kiillottaa.

Cblogi_2022-10-23-3.jpg

Cblogi_2022-10-23-4.jpg

Samoin rungon päällä oleva selkäevän lasikuitualueen raaputus ja hionta sekä maalaus onnistuu nykyisessä asennossa parhaiten. Tässä kohdin testataan valkoista pintamaalia jolla rungon yläosa sitten lopullisesti maalataan Finnairin alkuperäisen värityskaavion mukaisesti.

Teknoksen kaksikomponenttimaalit ja värisävyt joita on tarkoitus käyttää koneen maaluksessa ovat seuraavat:

  • TEKNODUR PRIMER 5 harmaa - pohjamaali
  • TEKNODUR 0050 RAL 9006 alumiini – testimaali siipiin
  • TEKNODUR 0190 RAL 7040 grey – testimaali siipiin
  • TEKNODUR 1090 DUP-508 white – rungon valkoiset osat
  • TEKNODUR 1090 DUP-3430 blue – Siniset alueet ja logot värityskaaviosta

Maalaukset vaativat +5...+10 C lämpötilan joten ollaan siinä rajoilla että keritään ennen kuin halli kylmenee liikaa. Samaten seuraavana on vuorossa rungon ja ainakin siipien johtoreunojen kiilloitus mutta siitä enemmän sitten seuraavalla kerralla.

Kuvat: Ismo Matinlauri

2 kommenttia . Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking

Caravelle III:n hinausraudan entisöinti alkoi

Maanantai 3.10.2022 - Tiistaikerholainen

In English

Arlandasta Turkuun tuodun Ilmailumuseoyhdistyksen omistaman Caravelle III:n (entinen SE-DAF Sven Viking) entisöintiprojektissa on pienenä lisänä - kuin rikka rokassa – Caravelle III huonokuntoisen hinausraudan kunnostus.  Tämä hinausrauta on SUD AVIATION -tehtaan valmistama ja samaa tuotantotyyppiä, joskin aikaisempaa tuotantoversiota, kuin Tiistaikerhon kevään 2022 aikana Finnairin väreihin entisöimä Finnairissa käytetty Super Caravellen hinausrauta.

Blogi_2022-23-01.jpg

Kuva: Pekka Simula

Arlandasta Turkuun Caravelle III:n mukana tuotu hinausrauta on paljon huonommassa kunnossa, kuin entisöimämme Super Caravellen hinausrauta. Raudan tanko-osa, pyöräteline sekä pyörien vanteet ovat paksussa ruosteessa. Toinen pyörän vanteista on ruostunut osin puhki. Pyörien renkaat ovat repaleiset ja siten käyttökelvottomat. On myös erikoista, että pyörien vanteet ovat keskenään aivan erilaiset. Toisen pyörän vanteen puoliskot on hitsattu yhtenäiseksi vanteeksi. Toisen pyörän vanteen puoliskot on kiinnitetty toisiinsa pulteilla. Pulteilla on vanteeseen kiinnitetty myös sen erillinen laakerikeskiö.

Blogi_2022-23-02.jpg

Blogi_2022-23-03.jpg

Blogi_2022-23-04.jpg

Raudan kummastakin päästä puuttuu suorakaiteen muotoinen metallitangosta tehty nostokahva. Vain kahvojen paikat katkenneine kiinnitysruuveineen ovat näkyvissä.  Raudan tanko-osaan on hitsattu tukikaulus, mikä kertoo, että tanko on jossain vaiheessa murtunut. Kenties sen päälle on ajettu.  Edessä on paljon työtä raudan kunnostamiseksi.

Blogi_2022-23-05.jpg

Blogi_2022-23-06.jpg

Caravelle III:n hinausrautaa ei entisöidä SAS:n käytönaikaiseen asuunsa. Siitä tehdään Finnairin käyttämän hinausraudan näköinen. Näin raudan ulkoasu on sopusoinnussa Turun lentoaseman terminaalin tuntumaan näytteille tulevan ja Finnairin väreihin maalattavan SAS:n entinen Caravellen kanssa. Finnairin ensimmäiset suihkumatkustajakoneet olivat Caravelle III -tyyppiä.

Blogi_2022-23-07.jpg

Kunnostamisessa rauta puretaan osiin. Ruostuneet osat puhdistetaan joko hiekkapuhalluksella tai kylvettämällä osia 30-prosenttisessa fosforihapossa. Hinausrauta maalataan ”Finnairin siniseksi” raudan päitä lukuun ottamatta. Ne saavat pintaansa keltaisen huomiovärin.

Ennen kuin Tiistaikerhossa aloitimme ruosteisen hinausraudan osien irrottamisen, ruostuneet pultit ja mutterit käsiteltiin useaan kertaan ruosteisia osia irrottavalla WD tai CRC monitoimiaineella.

Blogi_2022-23-08.jpg

Purkaminen alkoi irrottamalla raudan rungossa kiinni oleva valmistuslaatta, jotta se ei turmellu raudan runkoa hiekkapuhallettaessa. Laatan irrottamiseksi sen kulmissa olevat ruostuneet ja jumiutuneet ruuvit porattiin pois.

Blogi_2022-23-09.jpg

Samalla aloitettiin raudan kaksipyöräisen pyörätelineen irrottaminen. Pyörätelineen kiinnityskaulusten pulttien mutterit saatiin yllättävän helposti avattua ja teline irti tangosta. Tämän jälkeen oli vuorossa pyörien poistaminen telineen akseleilta.

Blogi_2022-23-10.jpg

Blogi_2022-23-11.jpg

Toinen pyöristä saatiin kohtuullisen helposti akselistaan. Myös vanteen puoliskoja toisiinsa sitovat pultit saatiin irrotettua, samoin kuin vanteen laakerikeskiön pultit. Sen sijaan ulkorenkaan saaminen pois vanteelta osoittautui pulmalliseksi. Rengas oli kuin liimattu toisesta reunastaan vanteeseen. Lopulta ei auttanut muu kuin leikata rengas pistosahalla pitkin renkaan reunassa olevaa metallivaijerivahvistusta ja kammeta vanteeseen liimautunut vaijeri irti. Selvisi, että renkaan reunan tukivaijeri oli vaan ruostunut tiukasti kiinni vanteeseen.

Blogi_2022-23-11.jpg

Blogi_2022-23-12.jpg

Jos toisen pyörän osalta oli ongelmana renkaan saaminen vanteelta, toisen pyörän ongelmana oli itse pyörän saaminen akseliltaan. Lopulta käyttämällä raakaa voimaa saimme pyörän irti, mutta siinä samassa rikkoutuivat pyörän laakerit. Tästä pyörästä rengas saatiin kuitenkin helposti poistettua. Pyöräteline vanteineen on nyt valmiina ruosteen poistoon.

Blogi_2022-23-14.jpg

Blogi_2022-23-15.jpg

Koska toisen pyörän vanne on osittain puhki ruostunut ja toisen pyörän laakerit tuhoutuivat pyörää irrotettaessa, on harkinnassa uusien pyörien hankkiminen Caravelle III -hinausrautaan. Päätöksen aika on, kun nähdään, miltä vanteet näyttävät hiekkapuhalluksen jälkeen.

Kuvat: Lassi Karivalo, ellei toisin erikseen mainittu.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking

Caravellen kunnostus on käynnistynyt

Lauantai 1.10.2022 - Tero Hyvärinen

In English

Työt Caravellen parissa ovat käynnistyneet ja talkoopäiviksi on sovittu tiistai, torstai ja sunnuntai. Kone on sijoitettu Pansion satama-alueella sijaitsevaan entiseen telakkahalliin, jossa on tilaa touhuta. Ilmapiiri on suoraan 70-luvulta. Vain vihainen esimies ja punakka luottamusmies puuttuvat! Turun keskustasta matkaa tulee noin seitsemän kilometriä. Alue on vartioitu ja portin takana, joten asiaton uteliaisuus on ainakin jossain määrin estetty.

Cblogi_2022-10-02-01-02.jpg

Tässä vaiheessa erilainen organisointi on myös vaatinut aikaa ja vaivaa. Puuttuvia työkaluja ja tarvikkeita hankitaan ja lainaillaan vähitellen. Jonkin verran talkooväki on käyttänyt myös omia työkalujaan. Pesuyrityksiltä on pyydetty tarjouksia rungon ulkopinnan puhdistamisesta ja ne ovat käyneet arvioimassa tilannetta.

Cblogi_2022-10-02-03.jpg

Jaamme tilan pulujen kanssa, ja niistä on jonkin verran riesaa. Niillä on kattorakenteissa
suosikkipaikkansa, joiden alapuolella olevat kohteet pitää suojata jätöksiltä. Siipien ja vakainten sisältä on löytynyt kokonaisia siivekkäiden lähiöitä Arlandan vuosilta.

Tämänhetkinen valkoinen maalipinta on paikka paikoin hyvin epätasainen, ja tällä hetkellä näyttää siltä, että itse maali on myös erittäin kovaa. Samoin on käyty keskustelua siitä, kiillotetaanko alumiinille jäävät pinnat vai maalataanko ne. Työn määrää on edelleen vaikea ennakoida.

Cblogi_2022-10-02-04.jpg

Turvallisuuteen panostetaan kuten ansiotyössäkin. Ilmailumuseoyhdistys on hankkinut erilaisia turvavarusteita ja antanut ohjeet niiden käyttöön. Kaikissa töissä käytetään kypärää, turvakenkiä ja suojalaseja. Korkeissa paikoissa työskentelyä varten on valjaita ja turvaköysiä. Ne, joilla ei ole voimassa olevaa työturvallisuukorttia, osallistuvat työturvakurssille.

Cblogi_2022-10-02-05-06.jpg

Talkoopäivinä paikalla on tähän mennessä tavannut olla viidestä kymmeneen tekijää. Joukkoon kuuluu leipätyökseen Caravelleja huoltaneita ammattilaisia, joten suoranaisia sormi suussa -tilanteita ei juuri ole ilmennyt.

Cblogi_2022-10-02-07-08.jpg

Talkooporukan keski-ikä alkaa peukalotuntumalta arvioiden kuutosella. Intoa näyttää riittävän, ja ehkä elämänkokemus tuo malttia. Siivenkärkien ja muiden pienehköjen osien irrottaminen on edellyttänyt ruuvien porailua, ja niiden jäänteiden poistaminen on hidasta työtä. Rauhallinen, harkittu toiminta koitunee eduksi, kun konetta jälleen kootaan. Ja vaikka aikaa ei ole tuhlattavaksi, on varmaan syytäkin ylläpitää leppeää ilmapiiriä. Asian harrastuksestahan tässä touhutaan. Ja joka tapauksessa, vaikka välillä perustetaan pulinarinkejä, työ kuitenkin etenee.

Työnjohto ja paikallinen hallinto ovat olleet Ismo Matinlaurin harteilla. Minä, eli Tero Hyvärinen, olen ottanut asiakseni valokuvauksen ja tarvittavien tekstien kirjoittelun. Pyrin kuvaamaan sekä dokumenttikuvia myöhempää tarvetta varten että erilaisia tunnelmakuvia ulkopuolisen tiedotuksen tarpeisiin – ja miksei myös porukan omaan tunnelmointiin.

Elämänfilosofinen huomio: tutustumisleikki ei ole paras tapa tutustua ihmisiin, vaan yhdessä
toimiminen.

Kuvat: Tero Hyvärinen

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking

Caravellen lastaus, kuljetus Suomeen ja purkaminen - 3. vaihe

Sunnuntai 21.8.2022 - Reino Myllymäki

Tässä päivittyvässä pinomuotoisessa blogikirjoituksessa on jälleen kerrottu sanoin, kuvin ja videoin Caravelle III SE-DAF -koneen lastauksesta kuuteen rekkaan, kuljetuksesta Suomeen, saapumisesta Suomeen, kuljetuksesta Pansioon ja purkamisesta rekkojen kyydistä.

Lauantai 20.8.

Lauantaina aamulla aloitettiin erikoiskuljetusrekkojen purku yhdessä kuljettajien kanssa. Purkua valmisteltaessa huomattiin, että siipipukit olivat aivan väärässä paikassa.

Caravelle_Pansio_H_960x540_RM.jpg

Kari Nyman ja Raimo Korpi siirtävät siipitukea oikeaan paikkaan. Kuva: Reino Myllymäki.

Ensimmäinen tyhjennettävä rekka oli illalla sisään ajettu runkoa kuljettanut rekka. Runko nostettiin kahdella siltanosturilla ylös, rekka ajettiin alta pois ja runko laskettiin varovasti kuljetustukien varaan hallin asvalttilattialle. Lattian epätasaisuuksien vuoksi kuljetustukia jouduttiin korottamaan, jotta runko ei ottaisi lattiaan mistään kohdasta. Runko jätettiin samaan asentoon kuin se kuljetettaessa oli. Tämä siksi, ettei kääntämiseen käytettäisi tässä vaiheessa aikaa ja siksi, että tuossa asennossa rungon yläosa on hyvä puhdistaa ja maalata. Runko oli paikoillaan kello 10.32.

Caravelle_Pansio_C_960x540_RM.jpg

Caravelle_Pansio_D_960x540_RM.jpg

Toisena tyhjennettiin pyrstöä kuljettanut rekka. Korkeusvakautin nostettiin yhdellä siltanosturilla ja sivuvakaaja lihasvoimin. Tämä oli tehty 10.59.

Caravelle_Pansio_E_960x540_RM.jpg

Kolmantena tyhjennettiin toista siipeä kuljettanut rekka. Siiven nosto oli tehtävä taas kahdella siltanosturilla. Siipi oli nostettu pukkien varaan kello 11.38.

Caravelle_Pansio_F_960x540_RM.jpg

Seuraavana oli viimeisen rekan tyhjennys, siinäkin siipi kyydissä. Kahta siltanosturia käyttäen siipi oli nostettu pukeilleen kello 12.09. Rekkojen purku kesti kolmisen tuntia, eniten aikaa meni rungon nostamiseen ja laskemiseen kuljetustuille.

Caravelle_Pansio_G_960x540_RM.jpg

Kuvat: Reino Myllymäki.

Päivän kulku intervallikuvauksella otetuista valokuvista tehdyllä videolla. Kuvaus Pekka Simula, musiikki Matthias Steiner (Epic Cinematic Inspiration B) ja editointi Reino Myllymäki.

Lopuksi otettiin vielä yhteiskuva, jossa on lastausryhmä, vastaanottoryhmä ja Ahola Specialin kolmen erikoiskuljetusrekan kuljettajat.

Caravelle_Pansio_yhteiskuva_960x540_RK.jpg

Kuva: Raimo Korpi, joka luonnollisesti puuttuu kuvasta.

Päivän ohjelmassa oli vielä Turun Sanomien haastattelu. Sen jälkeen Pansion halli tyhjeni ja hiljeni.

Caravelle_TS_haastattelu_960x960_RK.jpg

Tapani Iivanainen ja Milla Kangasjärvi Turun Sanomista. Kuva: Raimo Korpi.

Linkki Turun Sanomien artikkeliin.

Perjantai 19.8.

Perjantaina aamulla erikoiskuljetusrekat ja lastausryhmä siirtyivät Kapellskärissä Finnlinesin Europalink-lautalle ja matka Suomeen alkoi.

Perjantaina aamulla lastausryhmän vahvistus saapui Ruotsista Finnlinesin Finnswanilla ja liittyi vastaanottoryhmään Ilmailumuseoyhdistyksen Pansiosta vuokraamalla hallilla, jossa valmistauduttiin rekkojen purkamiseen saamalla mm. siltanosturin käyttöopastuksen.

Käytännön harjoitusta saatiin, kun ensimmäisenä purettiin työkaluja ja pienosia sisältänyt 40 jalan merikontti siltanosturilla halliin sisälle. Ja heti perään kapellirekka, jossa oli moottorikehdot, sivuperäsin, hinausrauta, renkaita, tukia ja muuta kappaletavaraa.

Caravelle_Pansio_A_960x540_RK.jpg

Caravelle_Pansio_B_960x540_RK.jpg

Kuvat: Raimo Korpi.

Illalla Finnlinesin Europalink saapui Naantalin satamaan aikataulun mukaisesti kello 19.40. Laiva tyhjennettiin muista ajoneuvoista, jossa yhteydessä lastausryhmä siirtyi pois laivasta ja liittyi vastaanottoryhmään. Europalink käännettiin ympäri ja tuotiin laituriin perä edellä. Kello 20.24 ensimmäisenä ajoi Suomeen se erikoiskuljetusrekka, joka kuljetti Caravellen runkoa, ja muut perässä.

Caravelle_Suomessa_0_960x540_RM.jpg

Caravelle_Suomessa_A_960x540_RM.jpg

Caravelle_Suomessa_B_960x540_RM.jpg

Kuvat ja video: Reino Myllymäki

Liikenteen hiljennyttyä erikoiskuljetussaattue siirtyi yleisille teille ja siirtyi Naantalista Pansioon, missä runkoa kuljettanut erikoiskuljetusrekka otettiin sisään halliin odottamaan aamua ja purkamista.

Caravelle_Suomessa_C_960x540_RM.jpg

Kuva: Reino Myllymäki

Illalla vielä Petri Tyynmaa MTV:ltä, joka oli seurannut Caravellen rantautumista Suomeen Naantalissa ja erikoiskuljetusta, haastatteli projektin tiedottajaa Pansion hallilla. Väsynyt toimittaja haastatteli väsynyttä tiedottajaa...

Linkki MTV Uutisten juttuun.

Torstai 18.8.

Kuusi Ahola Specialin (AT Special Transport Oy) rekkaa saapui Arlandan alueelle, jossa kesän aikana oli purettu Ilmailumuseoyhdistyksen Sud Aviation SE 210 Caravelle III -kone tunnukseltaan SE-DAF ja nimeltään Sven Viking. Rekoista neljä oli erikoiskuljetusrekkoja ja kaksi tavallisia.

Erikoiskuljetusrekkoihin lastattiin runko ilman pyrstöä, pyrstö ja siivet. Toiseen tavalliseen ns. kapellirekkaan lastattiin moottorikehdot, sivuvakaaja sekä muita pienempiä osia. Toinen vei Suomeen merikontin, jossa säilytettiin työkaluja ja vielä pienempiä Caravellen osia.

Caravelle_lastaus_A_960x540_RM.jpg

Caravelle_lastaus_B_960x540_RM.jpg

Caravelle_lastaus_C_960x540_RM.jpg

Caravelle_lastaus_D_960x540_RM.jpg

Kuvat: Reino Myllymäki.

SVT:n suomenkielinen toimitus kävi kuvaamassa ja haastattelemassa aamupäivällä, iltapäivällä oli vuorossa lisähommana banderollien kiinnitys rungon kylkiin: kaksi IMY:n banderollia kooltaan 2 m x 6 m ja yksi Finnlinesin banderolli kooltaan 2 m x 5 m.

SVT_Haastattelu_Arlanda_2022-08-18_960x540_RK.jpg

Kuva: Raimo Korpi

Linkki SVT:n juttuun. Caravelle-osuus (kaksi minuuttia) alkaa noin viiden minuutin kohdalta.

Video on tehty intervallikuvauksella, kuvaus Pekka Simula. Videoeditointi Reino Myllymäen. Musiikki: Positive (Akashic Records).

Illalla vahvistusryhmä sekä kapelli- ja konttirekka lähtivät kohti Kapellskäriä ehtiäkseen 21.45 lähtevään Finnlinesin Finnswan-lautalle.

Illan pimentyessä jo siirtyi erikoiskuljetusrekkojen saattue Arlandan lentoaseman rullausteiden kautta yleisille teille ja kohti Kapellskäriä.

E18:lla alitettiin matala silta. Caravellen runko oli käännetty pituusakselin suhteen 45 astetta, jotta kuljetuksesta saatiin riittävän matala. Kuvaus: Pekka Simula.

Caravelle_siirto_A_1296_px_levea_PS.jpg

Caravelle_siirto_B_1296_px_levea_PS.jpg

Caravelle_siirto_C_1296_px_levea_PS.jpg

Caravelle_siirto_D_1296_px_levea_PS.jpg

Kuvat: Pekka Simula.

Keskiviikko 17.8.

Lastausporukka saapui Suomesta ja alkoi valmistella lastausta. Illalla lähti Suomesta liikkeelle lastausporukan vahvistus, jonka tarkoitus oli kiinnittää banderollit SE-DAF:n rungon kylkiin.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking

Caravellen purkaminen kuljetuskuntoon, vaihe 2 - päiväkirja

Sunnuntai 3.7.2022 - Reino Myllymäki

Kesäkuun alkupuolella Ilmailumuseoyhdistyksen purkuryhmä kävi purkamassa yhdistyksen Sud Aviation SE 210 Caravelle III -koneesta korkeusvakauttimen, sivuvakaajan ja -peräsimen, moottorikehdot sekä ainakin laskutelineluukut. Myös siiven ja rungon liitospultteja avattiin.

Caravellen purkamisen kuljetuskuntoon kakkosvaihe alkoi sunnuntaina 3.7., kun Finnswan vei kuusihenkisen ryhmän Ruotsiin. Tulemme seuraamaan tämän ryhmän edesottamuksia samaan tapaan kuin ensimmäisessä vaiheessa seurattiin, pinomuotoisella blogilla.

Perjantai 8.7.

Perjantai kului merikonttia pakatessa ja valmisteltaessa purkutyömaata kuukauden hiljaiseloa varten.

Caravelle-purku_2022-07-08_A_960x720_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-07-08_B_960x720_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-07-08_C_960x720_PS.jpg

Kuvat: Pekka Simula.

Hyvillä fiiliksillä kuusihenkinen komennuskunta jätti Caravellen Arlandaan odottamaan seuraavaa kertaa, jolloin Caravelle pakataan rekkoihin ja kuljetetaan Suomeen, ja lähti merimatkalle kohti kotia.

Kakkosvaiheen purkamisen seuranta päättyy tähän.

Torstai 7.7.

Edellisen työsaavutuksiltaan varsin näyttävän päivän jälkeinen torstai tuntui varsin vaatimattomalta. Työt kuitenkin jatkuivat ja iltaa myöten painettiin muun muassa varastojen siirron kanssa. Tuosta edellispäivästä kuulemma vitsailtiin, että SE-DAF oli ainoa SAS:n kone (vaikka entinen sellainen onkin), joka oli päivän mittaan ilmassa...

Caravelle-purku_2022-07-07_A_960x1280_PS.jpg

Kuva: Pekka Simula.

Koneen Suomeen siirron valmistelu jatkui. Päivän erikoisuuksiin kuului SE-DAF:n ohjaamoon ilmestynyt lentotaitoinen miehistön jäsen, jota yritettiin antaumuksella karkottaa virkapaikaltaan. Lopulta se onnistui. SAS:n ohjaamomiehistöjen kun oletetaan olevan tällä hetkellä lakossa...

Caravelle-purku_2022-07-07_B_960x720_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-07-07_C_960x720_PS.jpg

Kuvat: Pekka Simula.

Iltapäivällä pidettiin muuten Ahola Transportin kanssa kuljetusta koskeva palaveri. Tällä tietoa SE-DAF lähtee Arlandasta 18.8. klo 22:n jälkeen ja tulee Suomeen 19.8.

Keskiviikko 6.7.

Päivä kului runkoa nostettaessa eroon siivistä. Lisäksi siipiä valmisteltiin irroitettavaksi toisistaan. Kolmanneksi siirrettiin huomattava määrä Caravelle-materiaalia Arlanda Flygsamlingar -museon varastoista projektin omalle kontille.

Caravelle-purku_2022-07-06_A_960x540_JF.jpg

Kuva: Jan Forsgren.

Caravelle-purku_2022-07-06_B_960x540_PS.jpg

Kuva: Pekka Simula.

Caravelle-purku_2022-07-06_C_960x540_PS.jpg

Kuva: Pekka Simula.

Caravelle-purku_2022-07-06_D_960x540_JF.jpg

Kuva: Jan Forsgren.

Caravelle-purku_2022-07-06_E_960x540_PS.jpg

Kuva: Pekka Simula.

Caravelle-purku_2022-07-06_F_960x540_PS.jpg

Kuva: Pekka Simula.

Caravelle-purku_2022-07-06_G_960x540_PS.jpg

Kuva: Pekka Simula.

Caravelle-purku_2022-07-06_H_960x540_JF.jpg

Kuva: Jan Forsgren.

Caravelle-purku_2022-07-06_I_960x540_PS.jpg

Kuva: Pekka Simula.

Caravelle-purku_2022-07-06_J_960x540_JF.jpg

Kuva: Jan Forsgren.

Intervallikuvauksella tehty video 1/2. Stillkuvaus: Pekka Simula, videoeditointi: Reino Myllymäki. Musiikki Luca Tomassini: Dark Galaxy.

Intervallikuvauksella tehty video 1/2. Stillkuvaus: Pekka Simula, videoeditointi: Reino Myllymäki. Musiikki SoundGrenade: Honor in Blood.

Tiistai 5.7.

Päivän ohjelmassa oli molempien siipien sisempien johtoreunojen sekä päälaskutelineiden taaemman pyöräparin irrottaminen. Lisäksi purettiin vasemman siiven kainalopeltejä.

Caravelle-purku_2022-07-05_A_960x540_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-07-05_B_960x540_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-07-05_C_960x540_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-07-05_D_960x540_PS.jpg

Kuvat: Pekka Simula.

Päivän päätteeksi siirrettiin projektiin kuuluvaa SAS:n Caravelle-materiaalia Arlanda Flygsamlingar -museon varastolta Caravelle-projektin kontille.

Maanantai 4.7.

Työt päästiin aloittamaan parin viikon juhannustauon jälkeen. Päivä kului viimeisiä siipien kainalopeltejä irroiteltaessa, nokkalaskutelineen sinsäänottoa valmisteltaessa ja koneen kokoamisen kannalta olennaisimpien irrotettujen osien pakkaamisessa elokuista siirtoa ajatellen.

Caravelle-purku_2022-07-04_A_960x540_MA.jpg

Kuva: Markku Ahokoski.

Caravelle-purku_2022-07-04_B_960x540_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-07-04_C_960x540_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-07-04_D_960x1280_PS.jpg

Kuvat: Pekka Simula.

Sunnuntai 3.7.

Finnswan_2022-07-03_960x540_JS.jpg

Kuva: Janne Salonen

Tänään 3.7. Finnswan vei 2. vaiheen purkuryhmän Ruotsiin. Purkuryhmän tarkoituksena on maanantaista 4.7. alkaen edistää koneen kuljetuskuntoon saattamista.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking

Caravellen purkaminen kuljetuskuntoon - päiväkirja

Tiistai 7.6.2022 - Reino Myllymäki

Tämä on Ilmailumuseoyhdistyksen pinomuotoinen täydentyvä päiväkirjablogi, jossa uutta kirjoitusta ja kuvaa tulee päälimmäiseksi. Blogia on tarkoitus jatkaa koko Ilmailumuseoyhdistyksen Arlandassa sijaitsevan Caravelle III -koneen ensimmäisen purkuperiodin ajan aina tuonne perjantaihin 17.6.2022 saakka.

Perjantai 17.6.

Viimeisenä työpäivänä jälkikomennuskunta keskittyi rungon ja siiven välisen liitoksen avaamiseen. Rungolle tehtiin koenosto. Runko lähti nousemaan irti siivestä, minkä saattoi havaita pyöräkuilusta liitosta havainnoimalla.

Caravelle-purku_2022-06-17a_960x720_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-06-17b_960x1280_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-06-17c_960x720_PS.jpg

Kuvat: Pekka Simula

Päivän päätteeksi jälkikomennuskunta jätti pyrstöttömän kaunokaisen Arlandaan odottamaan seuraavia peliliikkeitä.

Caravelle-purku_2022-06-17d_960x720_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-06-17e_960x720_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-06-17_960_px_PS.jpg

Jälkikomennuskunnan sankarit: Markku Ahokoski, Kari Nyman ja Hannu Penttilä. Neljäs sankari - Pekka Simula - on kameran takana.

Torstai 16.6.

Torstaipäivän kohokohtiin kuului tutustuminen Caravellen nokkatelineen hydrauliikkajärjestelyihin. Nokkatelinehän on saatava käännettyä yläasentoon, jotta runko mahtuu lavetilla laivaan ja sitä kautta Suomeen. Jälkikomennuskunta pyrki syöttämään käsipumpulla painetta telineen hydrauliikkapiiriin telineen nostamiseksi. Oikean hydrauliikkakytkennän etsintä jatkuu...

Caravelle-purku_2022-06-16a.jpg

Caravelle-purku_2022-06-16b.jpg

Caravelle-purku_2022-06-16c.jpg

Caravelle-purku_2022-06-16d.jpg

Caravelle-purku_2022-06-16e.jpg

Caravelle-purku_2022-06-16f.jpg

Kuvat: Pekka Simula.

Keskiviikko 15.6.

Pääjoukon lähdettyä paluumatkalle Suomeen, Arlandaan jäi vain neljän hengen etukomennuskunta, joka näin muuttui jälkikomennuskunnaksi. Nuppiluvun alennuttua väheni myös purkutyön työsaavutukset - luonnollisesti. Keskiviikkona työtä tehtiin siipikiinnitysten ja vasemman puolen sisemmän laskusiivekkeen parissa.

Caravelle-purku_2022-06-15a.jpg

Caravelle-purku_2022-06-15b.jpg

Caravelle-purku_2022-06-15c.jpg

Caravelle-purku_2022-06-15d.jpg

Caravelle-purku_2022-06-15e.jpg

Caravelle-purku_2022-06-15f.jpg

Caravelle-purku_2022-06-15g.jpg

Kuvat: Pekka Simula.

Keskiviikkopäivään vaihtelua toi myös Ruotsin radion suomenkielisen toimituksen vierailu. Kuvassa Jorma Ikäheimo haastattelee Markku Ahokoskea.

Caravelle-purku_2022-06-15h.jpg

Kuva: Pekka Simula.

Tiistai 14.6.

Pääjoukon viimeinen työpäivä Arlandassa kului telineiden purkamisen merkeissä. Telineiden purkamista varten tullut nosturilla varustettu kuorma-auto nosti paikoiltaan myös sivuperäsimen ja sivuvakaajan.

Illalla pääjoukko lähti kohti Suomea P. Tyllilä Linja Oy:n bussilla Juhani Tyllilän kuljettamana.

Caravelle-purun_etu-_ja_paajoukot_2022-06-14_960x540_Jan_Forsgren.jpg

Kuvassa sankarit eli etu- ja pääjoukot yhdessä 14.6.2022. Kuva: Jan Forsgren.

Caravelle-purku_2022-06-14a.jpg

Caravelle-purku_2022-06-14b.jpg

Caravelle-purku_2022-06-14c.jpg

Caravelle-purku_2022-06-14d.jpg

Caravelle-purku_2022-06-14e.jpg

Caravelle-purku_2022-06-14f.jpg

Caravelle-purku_2022-06-14g.jpg

Kuvat: Pekka Simula.

Kaksi intervallikuvauksella tehtyä videotakin syntyi. Ne ovatkin tältä erää viimeiset.

Stillkuvaus: Pekka Simula, videoeditointi: Reino Myllymäki.

Maanantai 13.6.

Pääjoukon viimeistä edellinen työpäivä jatkui entisten kaltaisena. Nyt ollaan jo useita päiviä alkuperäisestä aikataulusta edellä.

Päivän aikana irrotettiin koneen Arlandassa säilyttämisen aikana vaurioitunut siivenkärki, joka tulee pääjoukon mukana Tiistaikerhoon korjattavaksi.

Intervallikuvaukseen perustuvaa videota ei tehty maanantaina 13.6. ollenkaan - seuraava tulee tiistailta 14.6.

Caravelle-purku_2022-06-13a.jpg

Caravelle-purku_2022-06-13b.jpg

Caravelle-purku_2022-06-13c.jpg

Caravelle-purku_2022-06-13d.jpg

Kuvat: Pekka Simula

Sunnuntai 12.6.

Tietoliikenneongelmien vuoksi tämä päivitys saatiin paikoilleen maanantaina 13.6. ip.

Aamulla nousin sivuperäsimen luo telineiden ylimmälle tasolle kuvaamaan SE-DAF:n sisarkonetta SE-DAI, jonka pyrstö näkyy SE-DAF:n purkupaikalta.

Caravelle-purku_2022-06-12a.jpg

Muuten päivä meni samaa rataa kuin edellisetkin: ruuvataan ruuveja auki ja jos ruuvi ei aukea, porataan se auki. Saadaan irti jokin irrotettava osa tai luukku, jonka takana on jokin kiinnike, joka pitää paikoillaan moottorikehtoa rungossa, siveperäsintä vakaajassa, vakaajaa rungossa, siipeä rungossa tai siivenpuolikkaita toisissaan. Tätä jatketaan, kunnes kone on sellaisessa kunnossa, että se voidaan lastata lavetille ja siirtää Suomeen.

Toki myös esimerkiksi moottorikehtojen ja rungon väliset sähköjohdot sekä hydrauli- ja ilmaputket on katkaistava ja päätettävä.

Työt etenivät hyvin, ei olla ainakaan jäljessä aikatauluista.

Caravelle-purku_2022-06-12b.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12c.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12d.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12e.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12f.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12g.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12h.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12i.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12j.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12k.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12l.jpg

Kuvat Reino Myllymäki

Stillkuvaus: Pekka Simula ja videoeditointi: Reino Myllymäki.

Lauantai 11.6.

Lauantai oli muutamaa pisaraa lukuunottamatta poutapäivä, lämmin ja tuulinen. Hommat jatkuivat monella rintamalla: siiven irrotusta valmisteltiin sekä irrottamalla pohjalevyjä että käymällä tekniikkaan käsiksi matkustamon puolelta. Moottorikehtoja valmistaudutaan irrottamaan ja sitä varten on päästävä käsiksi kiinnityspultteihin sekä ulkopuolelta että wc:n takaa. Pyrstö on edelleen suuri ja tärkeä kokonaisuus. Suuntaperäsin on itse asiassa jo irti, jotta korkeusvakaajan kiinnityksiin päästäisiin käsiksi. Ja sitä rataa.

Aamulla sattui haaveri, jota varten tuuman mittaista haavaa käytiin putsauttamassa ja liimauttamassa Uppsalassa saakka.

Purkuryhmäläiset kehuivat yhteishenkeä - ja hyvältä se vaikutti!

Caravelle-purku_2022-06-11b_960x540.jpg

Caravelle-purku_2022-06-11c_960x540.jpg

Caravelle-purku_2022-06-11d_960x540.jpg

Caravelle-purku_2022-06-11e_960x540.jpg

Caravelle-purku_2022-06-11f_960x540.jpg

Kuvat: Reino Myllymäki

Still-kuvat: Pekka Simula, videoeditointi: Reino Myllymäki.

Perjantai 10.6.

Perjantaiaamu valkeni sateisena, mutta päivän mittaan sateet kuivuivat ja aurinko alkoi taas paistaa. Kuten kuvista näkyy, työt edistyvät ja osoittautui, että Caravelle on etäistä sukua F-35:lle...

Caravelle-purku_2022-06-10a_960x720_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-06-10b_960x720_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-06-10c_960x720_PS.jpg

Kuvat: Pekka Simula

Still-kuvat: Pekka Simula, videoeditointi: Reino Myllymäki.

Torstai 9.6.

Päivän teemana ovat olleet korkeusvakaajan, moottorikehtojen ja vastaavien tyvipeltien irrottaminen, jotta päästään käsiksi varsinaisiin kiinnityspultteihin.

Caravelle-purku_2022-06-09a_960x540_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-06-09b_960x540_PS.jpg

Kuvat: Pekka Simula.

Still-kuvat: Pekka Simula, videoeditointi: Reino Myllymäki.

Keskiviikko 8.6.

Pääjoukko ja etukomennuskunta ovat nyt yhtä joukkoa. Päivä alkoi briefingillä ja luvassa oli jälleen telineiden kokoamista. Ensimmäisenä isompana osana koneesta irroitettiin päälaskutelineen luukku. Ruuveja on kuulemma jouduttu yllättävä paljon poraamaan auki, ovathan ne olleet kiinnitettynä rapiat 50 vuotta.

Caravelle-purku_960x540_2022-06-08_A.jpg

Caravelle-purku_960x540_2022-06-08_B.jpg

Caravelle-purku_960x540_2022-06-08_C.jpg

Kuvat: Pekka Simula

Still-kuvat: Pekka Simula, videoeditointi: Reino Myllymäki.

Tiistai 7.6.

Kymmenen hengen pääjoukko lähti Suomen Ilmailumuseolta P. Tyllilä Linja Oy:n bussilla Juhani Tyllilän kuljettamana kohti Arlandaa.

Paajoukko_960x540_MS.jpg

Kuva: Mikko Skön

Etukomennuskunta puolestaan aloitti työt Arlandassa: koneen tukemiset sekä pyrstön telinetyöt.

Etukomennuskunta_A_960x540_2022-06-07.jpg

Etukomennuskunta_B_960x540_2022-06-07.jpg

Kuvat: Pekka Simula

Still-kuvat: Pekka Simula, videoeditointi: Toni Hinkka.

Maanantai 6.6.

Neljän hengen etukomennuskunta lähti kohti Arlandaa ja ehti vielä Ruotsin kansallispäivän illalla katsomaan kaunotarta lentokentälle.

Etukomennuskunta_Arlandassa_960x540_2022-06-06.jpg

Kuva: Markku Ahokoski

Perjantai 3.6.

Kuljetus R. Stenvall Oy:n kuljettaja kävi sideloader-rekalla nostamassa Ilmailumuseoyhdistyksen merikontin AT Special Transport Oy:n rekan kyytiin ja niin kontin matka kohti Arlandaa saattoi alkaa!

Tyokalukontti_960px_2022-06-03_A_MS.jpg

Tyokalukontti_960px_2022-06-03_B_MS.jpg

Tyokalukontti_960px_2022-06-03_C_MS.jpg

Tyokalukontti_960px_2022-06-03_D_MS.jpg

Kuvat: Martti Saarinen

Kontissa lähti Caravelle III:n purkuporukalle pari tonnia työkaluja sekä suoja- ym. varusteita.

2 kommenttia . Avainsanat: ilmailuhistoria, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking