Caravellen etuoven nostomekanismin korjaus - Osa 3

Tiistai 14.5.2024 - Erja Reinikainen ja Martti Saarinen


In English

Tähän mennessä Caravellen etuosan vasemman puolen matkustajaoven monimutkaisen käyttö- ja kevitysmekanismin korjaustoimista on kerrottu edellisessä Caravelle-blogissa ja tarina jatkuu tässä blogissa.

Edellisellä korjauskäynnillä saatiin ovi aukeamaan käsikäyttöisen vinssin avulla, mutta kokeilussa olleet kumiköydet olivat liian heikot soveltuakseen oven avaamiseen ja kevittämiseen. Uuden rullaketjun kanssa oli myös ongelmia ja lisäksi ovi näytti olevan hieman vinossa, syyksi epäiltiin vaijereiden tai kumiköysien virheellistä säätöä tai jonkin osan vääntymistä. Uuteen korjausyritykseen lähdettiin kun USA:sta tilatut vahvemmat kumiköydet oli saatu.

Cblogi_2024-15-01.jpg

Uuden rullaketjun oven puoleisessa päässä olevia liittimiä oli muotoiltu hieman ja tämä tuntuikin auttavan oven asentoon. Nostomekanismin kahden uuden kumiköyden etupäihin oli valmisteltu kuparista liittimet, joilla köydet liittyvät liukukelkkaan ja oven nostovaijereihin. Kumiköysien oikean pituuden löytämiseksi niiden takapäähän tehtiin tilapäisliittimet, joilla köydet kiinnitettiin nostoradan päätevaijeriin. Ensimmäisessä vaiheessa keskimmäiseksi kumiköydeksi jätettiin vielä edelliskerralla kokeiltu köysi.

Cblogi_2024-15-02.jpg

Päivä kului kumiköysien ja vaijerien pituutta säätämällä, ovea välillä kokeilemalla ja taas säätämällä jostakin kohdasta ja kumiköysirataan tehtiin muutamia muutoksiakin. Lopulta ovi saatiin nousemaan sujuvasti ja kohtuullisen kevyestikin, mutta sen kokonaan sulkeminen ala-asennosta vaati edelleen reippaasti voimaa.

Tässä vaiheessa ulommaisiin kahteen kumiköyteen tehtiin kupariputkesta pääteliittimet takapäähän tilapäisten tilalle. Keskimmäinen kumiköysi vaihdettiin tukevammaksi ja varustettiin päättein. Ovi liikkui kevyemmin, mutta sulkeminen tuotti edelleen vaikeuksia. Lisäsäätöjen jälkeen ovi alkoi toimia halutulla tavalla mutta käyttöön sitä ei vielä otettu. Tässä vaiheessa tiimillä oli takana jo täysi työpäivä joten päätettiin ottaa aikalisä. Seuraavalla kerralla viimeistellään asennukset ja tarkistetaan ovatko säädöt muuttuneet kumiköysien oltua pidemmän aikaa jännityksessä oven ollessa suljettuna.

Cblogi_2024-15-03.jpg

Päivän aikana tapahtui tietysti taas muutakin: Toimisto- ja asiakaspalveluparakin asennustyöt jatkuivat ja tilaa valmisteltiin viikonlopun yleisövierailuun. Koneen sisältä siirrettiin yhdistyksen myyntituotteet ja muuta kalustoa uuteen parakkiin. Matkustajaoven alareunaan asennettiin uusi tiiviste rikkoutuneen tilalle.

Cblogi_2024-15-04.jpg

Ohjaamossa taisteltiin poistumistieikkunoiden kiinni ruostuneen lukitusmekanismin kanssa. Arlandasta tuodun materiaalin joukossa on parempikuntoiset ikkunat ohjaamon kummallekin sivulle ja ne tullaan asentamaan nykyisten ikkunoiden tilalle. Lopulta ruoste antoi periksi ja ikkunoiden lukitus saadaan todennäköisesti aukeamaan.

Cblogi_2024-15-05.jpg

Uusien penkinpehmusteiden osalta selvitystyö jatkui ja toteutuskelpoinen ratkaisu alkaa hahmottua.

Kuvat: Erja Reinikainen.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini