Muotikuvaajan otoksia heinäkuun kuvaussessiolta CaravellelläLauantai 8.11.2025 - Erja Reinikainen Kesällä julkaistussa Caravelle-blogissa kerrottiin Aalto-yliopistossa muotisuunnittelua opiskelevan Konsta Eskolan vaatemalliston kuvauksista Turun lentoasemalla Caravelle-alueella. Kyseinen vaatemallisto on osa Konstan kandiopintojen lopputyötä, jossa hän tarkastelee lentoyhtiöiden univormuja ja niiden uudelleenkäytön mahdollisuuksia. Kaikki Konstan malliston materiaalit – alumiinia ja kierrätettyä nahkaa lukuun ottamatta – ovat peräisin Finnairin ja Norran käytetyistä univormun osista. Hän on purkanut saamansa univormun osat ja luonut näin saaduista materiaaleista uusia vaatteita. Konstan kandimallistossa on kuusi asukokonaisuutta. Saimme nyt käyttöömme valokuvaaja Simran Kaurin ottamia kuvia tuosta sessiosta ja julkaisemme Konstan luvalla tässä niistä muutamia. Kuvat: Simran Kaur
|
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |
Ohjaamon mittaritaulujen kunnostusMaanantai 27.10.2025 - Ismo Matinlauri ja Martti Saarinen Kun Caravellen runko saapui syyskussa 2022 Suomeen, se oli kallistettu 45 astetta laivakuljetuksen korkeusrajoituksesta johtuen. Pansion hallissa runko sai olla tässä asennossa ensimmäiset viisi kuukautta. Tällöin päästiin helpommin käsiksi rungon yläosan hiomiseen ja kunnostukseen. Alkuvuodesta 2023 runko oikaistiin, jolloin pääsimme ensi kerran sisälle matkustamoon ja ohjaamoon. Järkytys oli lievä ilmaisu kun sisustuksen riisumisen laajuus paljastui Turun porukalle. Matkustamosta oli riisuttu kalustusta ja pintamateriaaleja eikä ohjaamon laitteistoista ollut paljon jäljellä.
Ohjaamon kuva 27.3.2023 kun Turun ryhmä sinne ensimmäisen kerran pääsi. Ohjaamosta puuttui nopeasti laskien 30-35 mittaria tai näyttöpaneelia. Ohaamon maalipinnat olivat hilseilleet ja rapistuneet vuosikymmeniä jatkuneen seisontajakson aikana. Mittareiden tausta- ja sivupaneelien maalaus hoidettiin Turun porukalla. Mittareiden päällä olevan häikäisysuojan kunnostuksen hoiti Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerho Vantaalla. Caravellen suunnittelutiimiin kuuluva Martti Saarinen alkoi etsimään puuttuvia mittareita ja radioiden käyttöpaneeleita yhteistyössä Antti Hyvärisen kanssa Janne Salosen ollessa yhteyksissä Ruotsin museoihin.
Kuva ohjaamosta 25.10.2023 eli reilut puoli vuotta edellisen kuvan ottamisen jälkeen. Puuttuneita mittareita on jo saatu melkoinen määrä kerättyä. Suurin osa saatiin lahjoituksina eri tahoilta. Kaikkia mittareita ei ollut saatavilla, joten niiden tilalle Martti Saarinen rakensi jäljitelmät. Myös maalauksia on tehty jonkun verran tässä vaiheessa ja häikäisysuoja on irrotettu kunnostettavaksi. Mittareiden etsintä kuitenkin jatkui edelleen. Netin kautta niitä vähitellen löytyi ja syksyllä 2025 kokonaisuus alkoi olla valmis. Myös ohjaamon laitteiden kunnostusta tehtiin ja lentäjien istuimien tekstiilit saatiin korjattua vuoden 2025 aikana.
Kuva ohjaamosta 24.9.2025 kun valaistus oli asennettu. Mittareiden häikäisysuojan alle asennettu LED-nauha valaisee hyvin mittaritaulun. Vielä on jonkin verran maalaustyötä jäljellä sekä viimeisten puuttuvien osien/radiopaneelien metsästys on myös menossa.
Kuva autopilotin paneelista 22.9.2025 Kuvassa keskellä alhaalla on yksi uusimmista täydennyksistä eli autopilotin paneeli. Sen Martti Saarinen joutui tekemään itse koska vastaavaa ei yrityksistä huolimatta löytynyt mistään.
Kuvassa ohjaamon kattotaulun radiopaneelit 13.10.2025 Viimeisin lisäys on lokakuun alussa lahjoituksena saatu ADF-radion käyttöpaneeli, kuvassa alhaalla oikealla. Mittareiden etsintä jatkuu yhä, ehkä vielä joskus löydämme oikeat mittarit koneessa nyt olevien jäljitelmien tilalle. Vielä puuttuvat HF-radion käyttöpaneeli ja suunnistusjärjestelmien vikailmaisupaneelit. Kuvat: Jouko Tarponen |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |
Inventaari ja muitakin töitä syksyisenä perjantaina 19.9.2025Sunnuntai 28.9.2025 - Erja Reinikainen Turun Caravelle-vapaaehtoiset ovat uurastaneet matkustamon takaosassa pitkin syksyä sisustus-, sähkö- ja viimeistelytöissä ja piha-aluettakin on kunnostettu. Tässä blogissa keskitytään kuitenkin Caravelle-töihin, joita tehtiin syyskuisena perjantaina kun Team Helsinki/Vantaa/Vihti saapui paikalle. Sisustustöistä ilmestyy myöhemmin erillinen blogi. Ohjaamon mittaritaulua on täydennetty pikkuhiljaa ja nyt oli vuorossa ehkä viimeinen täydennys kun autopilotin käyttöpaneeli asennettiin paikoilleen. Kyseessä ei ole alkuperäisosa vaan taitavasti työstetty jäljitelmä, joka näyttää hienolta.
Kuva: Martti Saarinen. Matkustamossa soviteltiin ikkunaverhokiskoon uusia stoppareita. Ne estävät verhojen rullaliukujen putoamisen kiskoiltaan jos verhoja liikutellaan. Alkuperäisiä stoppareita on joitakin jäljellä, mutta uusia on tarpeen asentaa. Uudistuotannon prototyypit osoittautuivat toimiviksi, joten samalla periaatteella tehdään lisäkappaleita. Lahjoituksena saamamme ensimmäisen luokan kaksipaikkaisen matkustajaistuimen kunnostus käynnistyy vasta ensi keväänä, mutta jo nyt on tehty valmistelevia töitä. Istuimeen on mekaanisen kunnostuksen lisäksi tehtävä uudet pehmusteet ja päälliset. Päällisten kaavojen tekoa varten tehtiin nyt mittauksia ja pehmustekokeiluja.
Kuva: Erja Reinikainen. Varsinainen päivän urakka tehtiin inventointi- ja siivoustalkoissa, kun työkalukontissa Caravelle-alueella ja Caravellen mukana Arlandasta tulleessa kontissa varastoalueella selviteltiin mitä kontit sisältävät ja järjestettiin materiaalia uudelleen. Vierailijoiden lisäksi työssä uurasti kaksi Turun Caravelle-tiimiläistä.
Kuva: Jouni Halme. Varastoalueen kontissa on edelleen jonkin verran SE-DAFista kesällä 2022 purettuja osia, mutta myös paljon Arlandasta saatua muuta tavaraa puulaatikoissa ja irrallaan. Koneen tuontivaiheessa tavarat inventoitiin Arlandassa ja laatikot varustettiin sisältöä kuvaavin nimilapuin. Vuosien varrella laatikoista on kuitenkin haettu osia ja mm. matkustamotekstiilejä koneeseen asennettaviksi ja laatikoiden sisältöä pengottu muutenkin. Nyt kaikki irto-osat käytiin läpi ja laatikot avattiin ja niiden sisältö inventoitiin. Tavarat lajiteltiin mahdollisesti koneessa tai näyttelyssä hyödynnettäviin Caravellen osiin ja muista koneista peräisin oleviin myynti- tai näyttelykelpoisiin osiin. Hyvä löytö olivat kuusi käyttämätöntä ja hyväkuntoista ikkunapleksiä koneen matkustamoon asennettaviksi. Myös ohjaamoon löytyi täydennystä, mm. lentäjien kuulokkeet ja mikrofonit. Hienoa näyttelymateriaaliakin on nyt runsaasti, esimerkiksi koneen ”musta laatikko”, tankkauspaneeli, radiovarusteita sekä erilaisia työkaluja, pienosia, ym.
Kuva: Jouni Halme. Varastokontista kertyi myös kaikenlaista poistoon ja roskalavalle menevää; mm. kuormalavoja, koneen kuljetuksessa käytettyä puutavaraa ym. sekä vuosien varrella pilalle hapertunutta tai alun perinkin rikkinäistä tai likaista materiaalia. Puulaatikoihin jäi paljon materiaalia jatkokäyttöä odottamaan, mm. matkustajaistuimien päällisiä, turvavöitä ja istuinpöytiä, jotka eivät ole Caravellestä. Laatikot varustettiin uusin merkinnöin ja pakattiin konttiin siten, että niiden käsittely on jatkossa helpompaa. Tästä on hyvä jatkaa ensi keväänä |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |
PopulAIrin vierailu 11.8. CaravellelläTorstai 21.8.2025 - Ismo Matinlauri Tänä kesänä on vieraiden virta ollut tasaisen vilkasta Caravellellä. Viimeisimpänä vierailivat koneella PopulAirin lentäjät ja maahenkilökunta lentojen välillä. He ovat monesti katselleet meidän konetta ja keskustelleet vierailusta. Nyt kun he havaitsivat ovien olevan auki – oli kesäloman jälkeinen ensimmäinen työpäivä koneella – he päättivät poiketa koneella. Vierailun aikana keskusteltiin vilkkaasti niin ohjaamossa kuin matkustamossa. Caravellen historia ja hankinta Ruotsista tuli kerrottua. Lentäjien ollessa ruotsalaisia ja kotikenttänä Arlanda tarina kosketti heitä hyvin konkreettisesti.
Kuvassa PopulAirin porukka meidän Doriksen kanssa...
...sekä ihmettelemässä Caravellen siipiliitosta. PopulAirPopulAir on ruotsalainen Amapola-nimellä vuonna 2004 aloittanut lentoyhtiö, joka perustettiin Malmössä ja liikennöi Arlandan lentoasemalta. PopulAir lentää muun muassa Tukholma-Maarianhamina-Turku-reittiä. Yhtiön Fokker 50 -matkustajakoneiden väritys on valkovihreä.
Populairin Fokker 50 -matkustajakone Turun lentoasemalla. Kuvat: Jouko Tarponen |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu, |
Muotikuvaukset CaravellellaLauantai 16.8.2025 - Erja Reinikainen Tiistaina 29.7. nähtiin koneella tavanomaisesta poikkeavaa toimintaa kun siellä toteutettiin Aalto-yliopistossa muotisuunnittelua opiskelevan Konsta Eskolan vaatemalliston kuvauksia. Kaikki Konstan malliston materiaalit – alumiinia ja kierrätettyä nahkaa lukuun ottamatta – ovat peräisin Finnairin ja Norran käytetyistä univormun osista. Hän on purkanut saamansa univormun osat ja luonut näin saaduista materiaaleista uusia vaatteita. Konsta sai käyttöönsä sellaisia univormun osia, jotka olivat tulleet alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan elinkaarensa päätökseen, ja joita olisi odottanut seuraavaksi tekstiilikierrätys. Erilaisten käytettyjen materiaalien hyödyntäminen on ollut muodin saralla jo kauan trendikästä, mutta tämä on tiettävästi ensimmäinen kerta kun lentoyhtiöunivormuja uudelleen käytetään tällä tavoin. Konsta kertoo lisäksi leikittelevänsä mielellään vaatteiden luomilla mielikuvilla ja kyseenalaistavansa perinteisiä näkemyksiä naisten ja miesten rooleista univormujen käyttäjinä. Konstan kandimallistossa on kuusi asukokonaisuutta. Päivä alkoi kuvauspaikkojen ja -suuntien läpikäynnillä ja rajauksilla kun valokuvaaja arvioi kuvakulmia ja valaistusta. Kuvauspaikkoja valittiin koneen ulkopuolelta, siiveltä ja sisätiloista. Kuvausavustajiksi ilmoittautuneet Caravelle-tiimiläiset siirtelivät kuvaussektoreiden taustalta pois työvälineitä, näyttelyesineitä, ym. sekalaista esineistöä mitä ei kuviin haluttu.
Puolen päivän jälkeen saapuivat mallit sekä meikkaaja ja kampaaja. Iltapäivän loppupuolella päästiin kuvaamaan. Sadekuurot hieman rajoittivat toimintaa, mutta onneksi jatkuvalta sateelta vältyttiin. Kuvaukset saatiin valmiiksi ennen iltahämärää.
Konsta kiitteli vuolaasti Caravelle-tiimiä kuvauspäivästä, kaikki sujui hyvin ja hän oli lopputulokseen tyytyväinen. ”Tällaiset kuvaukset ovat olleet yksi pitkäaikainen haaveeni ja kiitos kuuluu nimenomaan teille, että pääsin sellaiset nyt toteuttamaan.”
Blogiin liitetyt kuvauspäivän valokuvat ovat Caravelle-tiimiläisten ottamia. Varsinaisia päivän tuotoksia eli ammattikuvaajan otoksia saamme käyttömme myöhemmin, julkaistaan niitä sitten erikseen. Kuvat: Jouko Tarponen. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |
DC-3:n vierailu Caravellella 12.7.Tiistai 5.8.2025 - Erja Reinikainen ja Ismo Matinlauri Tänä vuonna DC-3 yhdistyksen ylläpitämän ja operoiman historiallisen DC-3 OH-LCH -koneen vierailu Turkuun toteutui lauantaina 12.7. Vierailu ajoittui viikonloppuun ja myös Caravelle oli avoinna yleisölle päivän aikana. Paikalle oli saatu Turun sotilaskotiyhdistyksen auto, josta sai ostaa kahvin ja munkkien sekä muiden virvokkeiden lisäksi grillimakkaraa. Kävijät nauttivat ilmailuhistoria-aiheisesta tapahtumasta ja tarjoilusta kauniissa ja lämpimässä, joskin hieman hiostavassa kesäsäässä.
DC-3:n lentäjät Caravellella. Vasemmalla kapteeni Petteri Tarma.
Kuva: Erja Reinikainen.
Päivä ja koko viikonloppu oli kävijämäärien puolesta myös menestys. Lähemmäs kaksisataa vierailijaa tutustui Caravelleen kahden päivän aikana. Kävijöitä kiinnosti konetyypin ja koneyksilön historia, kysymyksiä esitettiin oppaille viikonlopun aikana runsaasti. Useat kävijät kommentoivat koneen olevan hienossa kunnossa ja hämmästelivät tehdyn vapaaehtoistyön huikeaa tuntimäärää (noin 7500 tuntia keväällä 2025).
Kuva: Ismo Matinlauri. Caravelle oli viikonlopun lisäksi avoinna maanantaina 14.7. Ranskan kansallispäivän kunniaksi. Tämä oli jatkoa viime vuonna alkaneelle perinteelle avata kone yleisölle ja liputtaa koneen ranskalaisen kotimaan kansallispäivänä. Kuvat: Jouko Tarponen, ellei toisin erikseen mainittu. |
|
1 kommentti . Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |
Caravellen ensimmäinen näyttelyTiistai 24.6.2025 - Erja Reinikainen ja Ismo Matinlauri Caravelle-projektissa oli kunnianhimoinen tavoite saada tänä kesänä matkustamo niin valmiiksi, että takaosaan voitaisiin pystyttää ensimmäinen teemanäyttely. Matkustamon etuosan neljä penkkiriviä valmistuivatkin jo toukokuun puolella.
Matkustamon takaosan avoimen näyttelytilan matto oli kriittisin osuus näyttelyn kannalta. Se saatiin paikalleen toukokuun lopulla. Sen jälkeen enää puuttuu katon verhoilu sekä sivuseinien ilmanvaihto- ja kaiutinrivistön pinnan viimeistely sopivalla alkuperäistä muistuttavalla ritilämateriaalilla. Näiden keskeneräisyys ei kuitenkaan haittaa näyttelyn pystytystä, joten kesäkuun alussa voitiin aloittaa näyttelyn valmistelu.
Caravelle-näyttelyn esittelytaulujen sisältöä ja kuvitusta aloitettiin valmistelemaan jo talvella. Apua materiaalin laadinnassa ja kuvien etsinnässä saatiin Caravelle Suomessa -kirjan toiselta kirjoittajalta Juha Klemettiseltä sekä Caravellen suunnittelu/tekniikkatiimiltä. Aineiston taittamisen roll-up vuotien painattamista varten teki Kai Asplund. Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhon apua tarvittiin myös: roll-up telineet avautuvat normaalisti noin 220 cm korkeiksi, mutta Caravellen matkustamoon telineet oli lyhennettävä 180 cm mittaan. Turun tiimistä löytyi osaamista lentoemäntänuken pään valmistamiseen, lopputulos on hieno. Kiitos kaikille näyttelyvalmistelussa avustaneille! Kun suunnitellut materiaalit saatiin paikalle, saatiin näyttely valmiiksi 12.6.2025. Yleisölle se oli avoinna ensimmäistä kertaa heti seuraavana päivänä. Näyttelyssä kuvataan Finnairin suihkukoneaikakauden alkua ja Caravelle-konetyypin roolia siinä. Esillä on myös Ilmailumuseoyhdistyksen Caravelle-projektia eli tämän koneyksilön tuontia Suomeen ja tähänastista kunnostustyötä esittelevää materiaalia. Näytöllä pyörii kuvasarja tästä vaiheesta. Samalla esitellään matkustajakoneen rakennetta ja tekniikkaa. Caravellen erikoisuutena on esillä mm. jarruvarjo.
Näyttely on tehty vapaasti tutustuttavaksi, eli ei opastettua esittelyä. Esineistö on varustettu suomenkielisillä esittelyteksteillä, jotka syventävät ja selventävät esitellyn osan tai tapahtuman historiaa. Näyttelyä on tarkoitus täydentää jatkossa mm. lisäämällä pienesineitä ja englanninkielisiä tekstejä. Tervetuloa tutustumaan näyttelyyn! Kuvat: Jouko Tarponen. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |
Opasviitat Caravelle SinilinnulleSunnuntai 15.6.2025 - Tiistaikerholainen Tiistaikerholle tuli pyyntö Ilmailumuseoyhdistyksen Turun Caravelle-ryhmältä kahden opasviitan tekemiseksi. Viitat ohjaisivat yleisöä Turun lentoaseman terminaalirakennuksen tuntumassa olevan IMY:n Caravelle III OH-LEA Sinilinnun luokse. Lupa opasviittojen asentamiseen oli saatu lentokentän aluetta hallinnoivalta Finnavialta. Vastasimme Turun ryhmälle myöntävästi, joten tuumasta toimeen. Viittojen tekoon oli Tiistaikerhossa siinä mielessä hyvät edellytykset, että meillä oli jo olemassa valmis vektorimalli Caravelle-sanasta Caravellen kahden hinausraudan entisöinnin jäljiltä. Kumpaankin hinausrautaan olimme Caravelle -sanan teipanneet.
Turusta saatujen viittojen ohjeellisten mittojen pohjalta laadittiin alumiinilevystä tehtävien opasviittojen mallipiirustukset ja mallikuvat. Viitat tehdään alumiinilevystä, maalataan ja teksti niihin tulee teippaamalla. Viitan tyvipäähän pannaan myös nähtävyyttä osoittava hannunvaakunan symboli. Teemme opasviitat ulkoasultaan virallisten nähtävyydestä kertovien viittojen kaavaan. Viittojen taustaväriksi tulee ruskea. Teksti ja hannunvaakuna tulevat valkoisella.
Hankittiin 3 mm vahvuista alumiinilevyä viittojen mittaan leikattuina eli toinen 18 x 100 sekä toinen 189 x 150 cm. Alumiinilevyt tilattiin ja haettiin Uudenmaan Teräsleikkaus Oy:stä. Lyhemmän viitan pää leikattiin nuolimuotoon kulmahiomakoneella, jonka jälkeen sekä nuolen leikkauspinnat että kummankin alumiiniviitan reunat hiottiin sileiksi.
Etsittiin netin kautta liikennemerkkien nähtävyysviittojen ruskean sävyä. Sävy löytyi painovärikoodina, koska nykyisin liikennemerkkeihin kuviot painetaan suoraan alumiinille. Painovärikoodi muunnettiin muunnosohjelmalla vastaamaan maaleissa yleisesti käytettyjä RAL-sävyjä. Valitun sävyn mukaan sävytimme käyttämämme Isotrol -maalin.
Kuva: Mårten Juslin Maalausta varten alumiinilevyn pinnat hiottiin sekä karhunkielellä että hienolla hiontapaperilla, jonka jälkeen tehtiin vielä pintojen rasvanpoisto.
Kuva: Mårten Juslin
Kumpikin viitta pohjamaalattiin ensin harmaalla tartuntapohjamaalilla molemmilta puolin. Pohjamaalauksen teimme spray-maalilla. Pohjamalin kuivuttua viittojen pinnat hiottiin kevyesti ja maalattiin ruskealla Isotrolilla. Pintamaalin kuivuttua viitat hiottiin vielä kertaalleen ja maalattiin toiseen kertaan.
Teipit opasviittojen teksteiksi ja hannunvaakunoiksi teetettiin ulkopuolisena työnä teippauksia tekevässä liikkeessä. Sitä varten liikkeeseen lähetettiin sekä Caravelle-tekstiä että hannunvaakunaa koskevat vektorimallit. Kun saimme Caravelle- ja hannunvaakunan teipit, ne teipattiin tehdyn mallin mukaisesti viittojen pintaan.
Kuvat: Ismo Matinlauri. Turun Caravelle-ryhmä kävi hakemassa tekemämme opasviitat Puusepäntieltä ja asensi ne paikalleen opastamaan kävijöitä tutustumaan Turun Caravelle-ryhmän upeaksi entisöimään ja IMY:n omistamaan Caravelle III OH-LEA Sinilintuun. Kuvat: Lassi Karivalo, ellei toisin erikseen mainittu. |
|
1 kommentti . Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu, Tiistaikerho |
Matkustamon istuimet valmiitSunnuntai 18.5.2025 - Erja Reinikainen Caravellen matkustamon sisutus ja kalustus on edennyt tämän kevään aikana reippaasti ja näkyvää tulosta on syntynyt. Olipa jo aikakin, sillä koneen etuosaan rakennettuun väliseinien rajaamaan matkustamon etuosaan asennettavien istuimien kimpussa on riittänyt töitä jo noin puolitoista vuotta eli 2024 alkuvuodesta asti. Istuinpäällisten läpikäynti oli ensimmäisiä tehtäviä. Inventaario osoitti, että selkänojahuppuja oli juuri sen verran, että parikymmentä istuinta saataisiin kuntoon alkuperäisillä tekstiileillä. Istuinpäälliset pestiin ja korjattiin viime kesänä. Myös turvavyöt pestiin ja huollettiin. Istuimiin teetettiin uudet vaahtomuovipehmusteet kesän aikana. Kuva: Erja Reinikainen Istuinrunkojen osien ja mekanismien kunnostus käynnistyi syksyllä 2024. Ensin valittiin parhaimmassa kunnossa olevat rungot ja huonompikuntoisista otettiin varaosia hyödynnettäväksi. Käytettävissä olevista osista saatiin koottua 19 mahdollisimman hyväkuntoista istuinta jatkokäsittelyyn. Raakaleikatut istuinpehmusteet liimattiin oikeaan muotoonsa istuinrunkoihin sopiviksi. Kunnostustyö siirtyi sisätiloihin koneen huoltorakennukseen eli ”konttoriin” marraskuussa kun ulkona työskentely ei enää onnistunut sään kylmentyessä.
Kuva: Jouko Tarponen Sydäntalven aikana tuolien rungot hiottiin kevyesti ja maalattiin kahteen kertaan. Ensin pohjamaalilla ja sitten alkuperäisen värin mukaisella pintamaalilla. Tämän jälkeen rungot siirrettiin DO-5:n sisälle odottamaan talven taittumista. Kuva: Erja Reinikainen Kevään koittaessa istuimien kunnostuksen viimeistely ja varustelu jatkui, ja sitä tehtiin ulkona kuormalavojen päälle rakennetussa jigissä. Eniten ähinää aiheutti istuimien selkänojahuppujen pukeminen. Ne varmaankin vähän kutistuivat pesussa tai sitten uusi pehmuste on hieman paksumpi kuin alkuperäinen. Istuinpäällisissä näkyy vuosien käyttö ja vuosikymmenten varastointi, joten oli huolehdittava, että huonokuntoisimmat tekstiilit tulivat seinän puoleisiin istuimiin. Mutta yleisilme on siisti. Kuva: Erja Reinikainen Koneen etuosaan oli asennettu matto ennen istuimien tuomista koneeseen ja verhot olivat paikoillaan, joten ympäristö istuimien asennukseen oli kunnossa. Istuimet saatiin helposti kiinnitettyä koneen alkuperäisiin istuinkiskoihin. Kokonaisuus viimeisteltiin Suomen Ilmailumuseolta saaduilla penkkiliinoilla. Kuva: Erja Reinikainen
Kuva: Jouko Tarponen |
|
1 kommentti . Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |
Matkustamoon ensimmäinen kunnostettu istuin ja verhotMaanantai 21.4.2025 - Erja Reinikainen Caravellen matkustamon sisutus ja kalustus on ollut työn alla käytännöllisesti katsoen Arlandasta asti, siis kohta jo kolme vuotta. Sisäpintoja on siistitty, eristetty, uusittu, verhoiltu ja maalattu. Nyt ollaan siinä vaiheessa, että pintoja valmistuu, tehty työ alkaa tuottaa tulosta ja palkita tekijöitä – sekä tietysti koneella vierailevia. Koneen etuosaan on rakennettu malliksi väliseinien rajaama matkustamon etuosa, johon tullaan asentamaan neljä istuinriviä Arlandasta tuotuja Caravellen istuimia. Istuinrunkoja kunnostettiin ja maalattiin viime syksynä. Istuinpäälliset pestiin ja korjattiin viime kesänä. Nyt päästiin kokoamaan demoistuinta, jossa kaikki osat ovat paikoillaan. Istuimiin teetettiin uusia vaahtomuovisia pehmusteosia kaksi per istuin: selkänojapehmuste, joka muotoiltiin alkuperäismallin mukaan, ja istuinosan paksu, muotoon viistetty tyyny. Istuinpäällisen alkuperäisiä päälliskankaita on kolme per istuin: selkänojan huppu, selkänojan takaosan verhoilu istuintaskuineen ja istuintyynyn päällinen. Selkänojan huppu kiinnitetään istuinrunkoon tarranauhoilla, istuintaskuosa ruuveilla ja tarranauhoilla. Istuinosan pehmustetta ja päällistä pitää paikoillaan neljä istuimen alla sijaitsevaa nepparia. Turvavyön puolikkaat ovat lukkokoukuilla kiinni istuinrungossa. Kuva: Erja Reinikainen Istuimien varustelu tehdään ulkona kuormalavojen päälle rakennetussa jigissä, jossa istuinrungon jalat ovat kiinni normaalin istuinkiskon pätkässä. Näin työskentelytilaa istuimen ympärillä on enemmän kuin matkustamossa. Järjestely osoittautui toimivaksi, asennuskorkeus oli hyvä ja sääkin suosi demoistuinta koottaessa. Oikean asennusjärjestyksen ja työmenetelmien kehitys vaati pähkäilyä, joten ensimmäisen istuimen varusteluun kului lähes koko päivä. Kuva: Erja Reinikainen Matkustamon alkuperäiset verhot irrotettiin pestäväksi ja korjattavaksi vuosi sitten. Verhot olivat yllättävän hyväkuntoiset eikä suurempia korjauksia tarvittu. Etuosan matkustamoon asennettiin kymmenen verhoa. Verhot on kiinnitetty ylä- ja alareunastaan neppareilla verhokiskon rullaliukuihin. Neppareita on 28 kpl per verho ja niiden kiinnittäminen liukuihin vaati sorminäppäryyttä ja kärsivällisyyttäkin.
Kuvat: Erja Reinikainen Kun kolmen istuttava matkustamoistuin oli tuotu matkustamoon ja verhot paikoillaan, voitiin hymyillä tyytyväisinä. Näin oli saavutettu Caravelle-projektissa jälleen yksi merkkipaalu: matkustamo alkaa näyttää lentokoneen sisätilalta, pitkästä aikaa. Ja hyvältä näyttääkin. Kuva: Erja Reinikainen
Kuva: Jouko Tarponen |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |
Ohjaamon istuimien ja niiden päällisten kunnostusTiistai 1.4.2025 - Erja Reinikainen Caravellen ohjaamossa on neljä istuinta: kapteenin ja perämiehen istuimet edessä, takana oikealla kaarevalla kiskolla liikkuva tarkkailijan istuin ja takana vasemmalla ns. manuaalikirjastolaatikon päällä oleva suorakulmainen selkänojaton istuin. Viime syksynä kaikkien istuimien istuinpäälliset ja turvavyöt irrotettiin pesua ja korjauksia varten. Samalla kävi ilmi, että istuimien pehmusteiden ja istuinrunkojen kunto oli yllättävän hyvä. Kapteenin istuimen käsinojan ja istuimien asentosäätöjen mekanismit korjattiin ennen talvitaukoa. Tarkkailijan paikalle jouduttiin tekemään uusi istuinosan pehmuste, samoin suorakulmaiselle laatikkoistuimelle. Se onnistui hyvin matkustajaistuimien vaahtomuovipehmusteiden leikkauksessa syntyneistä jäännöspaloista.
Kuva: Erja Reinikainen Istuimien päällisten kunto sen sijaan oli huono, etenkin kapteenin ja perämiehen istuimien istuinosien päälliset olivat kuluneet läpinäkyviksi ja selkänojakappaleiden yläosissa oli selkeitä reikiä. Korjausvaihtoehtoja pohdittiin pitkään ja lopulta tultiin siihen tulokseen, että istuinosien osalta ainoa vaihtoehto on uusia päälliskangas.
Kuva: Annya Crowther Alkuperäisen kaltaista villasekoitekangasta oikeassa värissä on mahdotonta löytää, joten päätettiin tehdä uusi osuus täysin erilaisesta kankaasta. Paksun puuvillakankaan väritys noudattelee istuimen haalistunutta vihertävän harmaata väriä (ihan alun perin kangas on ilmeisesti ollut tumman harmaata). Ohjaajien istuimissa päälliset (istuinosa ja selkänojaosa) ovat kiinni istuinrungossa neppareilla. Neppareita on 44 kpl per istuin. Selvitystyön tulos oli, että ihan vastaavia neppareita ei ole helposti saatavilla, eivätkä uusien neppareiden osat sovi vanhoihin vastakappaleisiin, jotka ovat kiinni istuinrungossa. Niinpä päätettiin säilyttää istuinpäällisten vanhat nepparilistat, ratkoa kuluneet istuinosan keskiosan kankaat irti ja korvata ne uudella materiaalilla. Uusi kangas leikattiin irti ratkottujen istuinosien muotoon ja ommeltiin kiinni nepparilistoihin.
Kuvat: Annya Crowther Ohjaajien istuimien selkänojien yläosan kuluneet päälliskankaat paikattiin istuinosista ratkottujen osien parempikuntoisilla paloilla. Paikat ommeltiin kuluneiden osien päälle. Manuaalilaatikon suorakulmaisesta kotelomallisesta päällisestä uusittiin vain yläpuolen kangas, tarkkailijan istuimen päällisiin tehtiin vain pieniä paikkaus- ja vahvistuskorjauksia. Matkustajaistuimien päälliset saatiin viime keväänä korjattua ”kotikonstein”, eli tavallisella kotitalouden ompelukoneella ja -taidoilla. Ohjaamon päällisten vaativampaan ompelutyöhön saatiin apua ammattiompelijalta, jolla on osaamista sisustusompelussa ja käytössään raskaaseen käyttöön soveltuva ompelukone. Uuden ja vanhan istuinkankaan paksusta liitossaumasta ei kotikone olisi selviytynyt. Lentäjien istuimien selkänojan takaosan vekattujen istuintaskujen ulkonäkö oli hieman väsähtänyt, joten niihin uusittiin kuminauhat ja kankaaseen saatiin ryhtiä ammattikäyttöön tehdyllä prässäyskoneella.
Kuva: Annya Crowther Ohjaamon turvavyöt pestiin painepesurilla ja oiottiin kuivumaan. Kun vyöt olivat kuivuneet, niiden nahkaosat käsiteltiin värittömällä kenkälankilla. Muita huoltotöitä niiden osalta ei tarvittu. Kuvaa otettaessa keskimmäiset vyöt on pesty, laitimmaiset odottavat vuoroaan.
Kuva: Erja Reinikainen Ohjaamon istuinpäällisten korjaustyöt valmistuivat sopivasti kun kevään 2025 työkausi alkoi koneella. ”Caravelle Team Helsinki” tuli 25.3. koneelle tarkistamaan matkustajaoven kevitysmekanismin kunnon ennen oven käyttöönottoa ja toi mukanaan korjatut ohjaamon tekstiilit. Varastokontissa talvehtineet pehmusteet kaivettiin esille ja niitä pidettiin hetki kuivahtamassa auringonpaisteessa konttorin seinustalla ennen asennusta. Istuinpehmusteiden ja -päällisten sekä turvavöiden asennus ohjaamon istuimiin vaati hieman ponnistelua, sillä ohjaamo on aika ahdas ja istuimien päälliskankaat olivat hieman kutistuneet pesussa, joten nepparien kiinnittäminen ei ollut helppoa. Reilua tuntia sekä joitakin voimasanoja, muutamia revenneitä kynsiä ja nirhautuneita sormia myöhemmin kolme istuinta oli puettu. Ja hienot niistä tulikin. Laatikkoistuimen päällisen kiinnitystä on vielä viimeisteltävä.
Kuva: Erja Reinikainen Kun vielä mittaritauluihin oli asennettu viimeiset puuttuvat mittarit, voitiin todeta ohjaamon olevan esittelykunnossa kesää varten.
Kuva: Erja Reinikainen |
|
1 kommentti . Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |
Ohjaamon oviTorstai 13.2.2025 - Ismo Matinlauri Caravellen ohjaamon ovi tuli Arlandasta irrotettuna ja sen ympäriltä puuttuivat seinäpaneelit suurelta osin, joten oven kiinnityksen ja ympäristön hahmottaminen otti aikansa. Myös yllättäen huomattiin, että ovi aukeaa molempiin suuntiin, mikä selittikin karmissa olleet erikoiset kiinnikkeet ja kaksipuoleiset saranat.
Sen jälkeen oven pinnat hiottiin ja tasoitettiin. Molemmille puolille tuli pinnoite, ohjaamon puolelle vinyylitapetti ja matkustamon puolelle tasoitepaperi, joka muistutti alkuperäistä pinnoitetta.
Seuraavaksi asennettiin reunalistat ja muut elementit takaisin paikoilleen. Kuvassa alla sisäpuolen ilmanvaihtoritilän sulkuluukun asennus menossa.
Sen jälkeen oli vuorossa koeasennus. Pienen säädön jälkeen ovi saatiinkin paikoilleen oikeaan korkeuteen. Koska ovi on suunniteltu aukeamaan molempiin suuntiin, oven karmissa olevia lukituksia piti säätää oven toimivuuden varmistamiseksi.
Lopuksi oven yläpuolella oleva seinäpaneeli piti rakentaa alusta alkaen, koska vanhaa ei enää ollut tallessa. Alla kuvassa oven päällä oleva paneeli on alustavasti asennettu, mutta vaatii vielä säätöä. Samaten karmien reunalistat puuttuvat vielä.
Kuvassa vasemmalla on koneeseen asennettu uusi sähköpääkeskus sekä sen yläpuolella valojen katkaisimet. Oikealla on mallikuva aikaisemmasta Caravellen ohjaamon ovesta, jonka avulla hahmotimme oven lopullisen asennuksen. Katossa on jo lopullinen valaisin. Vasemmanpuoleinen kattopaneeli vaatii vielä uuden pinnoituksen. Kuvat: Jouko Tarponen ja Ismo Matinlauri. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |
Väliseinien kunnostus, osa 3/3Tiistai 28.1.2025 - Ismo Matinlauri Matkustamon takaseinän paneelien osat löytyivät koneen mukana tulleiden irtonaisten osien joukosta. Niissä on joitakin huolto- ja tarkistusaukkoja eri laitteistojen takia. Myös seinään kiinnitettävä sivuttain liukuva matkustamohenkilökunnan istuin tuli koneen mukana.
Sivuseinien alaosien pinnoitustöiden edettyä koneen perään asti voitiin peräseinien paneelien kunnostus aloittaa. Yllä olevassa kuvassa pinnoitustyö on edennyt perään ja seuraavaksi sovitettiin seinäelementit paikoilleen ja tarkistettiin niiden kunto. Puuttuvat paneloinnin palat valmistettiin aiemmin hankitusta taipuisasta rakennuslevystä, joka oli ensin suojattu kosteudelta pohjamaalaamalla. Sen jälkeen sopiva pala sahattiin muotoonsa.
Lopuksi palat vielä pinnoitettiin alkuperäisen seinän pinnoitetta muistuttavalla vinyylitapetilla ennen lopullista sovitusta ja kiinnitystä paikoilleen.
Paneelien paikoilleen kiinnitys sujui lopulta helposti. Siinä huomioitiin myös mahdollinen irrotustarve katon keskiosan asennuksen takia myöhemmin ensi vuoden keväällä.
Viimeisenä sovitettiin matkustamohenkilökunnan istuin paikoilleen ja rasvattiin sen laakerit ja pyörät liikkumisen varmistamiseksi. Lopuksi istuimen runko vietiin vielä hiottavaksi ja maalattavaksi odottamaan lopullista asennusta ensi keväänä.
Istuinpäälliset oli tässä vaiheessa jo irrotettu ja viety Helsingin porukalle ”tekstiilivastaavan” kunnostettavaksi. Kuvat: Jouko Tarponen ja Ismo Matinlauri. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |
Väliseinien kunnostus, osa 2/3Keskiviikko 15.1.2025 - Ismo Matinlauri Caravellen matkustamon etuosaan on päätetty tehdä neljän penkkirivin matkustamon osa. Oikealle puolelle sijoitetaan kolmen istuttavia matkustajaistuimia ja vasemmalle kahden istuttavia. Tätä varten siirrettiin hattuhyllyn osa vasemmalta puolen matkustamon takaosasta oikealle eteen, mistä hattuhyllyt ja seinäpinnoitteet oli purettu ruotsalaisten toimesta koneen vielä ollessa Arlandassa.
Neljän rivin matkustamo-osa päätettiin erottaa perän matkustamosta väliseinällä, joka piti tehdä kokonaan itse, sillä vastaavan seinän osia ei ollut saatavilla. Väliseinien valmistusMateriaaliksi valittiin 10 mm vaneri, jota meillä oli runsaasti hankittuna jo aiemmassa vaiheessa. Täten säästettiin kustannuksissa melkoinen summa muuhun tarpeelliseen. Lisäksi lopputulos näyttää hyvältä ja kevyeltä väliseinältä, joka sopii meidän tarpeisiimme.
Seinäkappaleiden muodon mallina käytettiin koneen etuosan väliseinää, jonka mukaisesti piirrettiin vaneriin ääriviivat. Huomaa, että matkustamon vasemmalla puolella hattuhyllyn osa jatkuu vielä jonkun verran taaksepäin väliseinästä, joten seinään piti muotoilla sopiva aukko. Kuvassa näkyy vaneriin piirretty hahmotelma siitä. Muotoon sahauksen jälkeen seinän osat vaativat useamman sovituksen sekä hienovaraista rungon puoleisen pinnan kaarevuuden säätöä lopulliseen muotoon pääsemiseksi.
PintakäsittelySeinän molemmat puolet tapetoitiin samalla vinyylitapetilla, jota käytettiin koneen etuosan väliseinässä. Lopuksi molemmille suorille käytävänpuoleisille sivuille asennettiin muovilistat suojaamaan seinälevyä iskuilta sekä viimeistelemään elementtien näkyvät reunat.
LopputulosValmiit elementit asennettiin paikoilleen ja kiinnitettiin alhaalta ja ylhäältä pienillä kulmaraudoilla. Alhaalla ne jäävät tulevan maton alle ja ylhäällä ne piilotettiin hattuhyllyjen sisäpuolelle.
Kuvat: Ismo Matinlauri. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |
Väliseinien kunnostus, osa 1/3Torstai 2.1.2025 - Ismo Matinlauri Caravellen sisutustyöt etenivät kesän ja syksyn aikana yllättävänkin mukavasti. Isompia yllätyksiä ei matkalla tullut vaan työt etenivät suunnitellusti. Koneen matkustamossa on kolme väliseinää, joiden kunnostamisesta kirjoitan omat erilliset tarinansa. Tässä ensimmäisessä osassa keskitytään matkustamon etuseinien kunnostamiseen. Seuraavat osat kertovat sitten matkustamon väliseinän sekä peräseinän kunnostamisesta. KoeasennusVäliseinät olivat alkuperäiset, koneen mukana tulleet seinät. Ohjaamon puolelta pinnoitteena ollut harmaa muovikalvo oli aikojen myötä haurastunut ja murentunut suurelta osin. Loput raaputettiin irti ja sen jälkeen pohjassa ollut kovettunut liima hiottiin tasaiseksi.
Oheisessa kuvassa molemmat seinäelementit on koeasennettu paikoilleen sopivien kiinnikkeiden määrittämiseksi. Purkaminen ja puhdistusSeuraavaksi purettiin seinistä koristeosat eli tuhkakupit, lehtitaskut ja kovaääniset sekä matkustamon puolelta seinän alaosan huonokuntoinen kangaspinnoite.
Koriste-osat puhdistettiin, jolloin ne olivat valmiina asennettavaksi takaisin kunnostettuihin seinäelementteihin kuin viimeisenä silauksena. Pintojen kunnostusOhjaamon puoleiselle pinnalle asennettiin tasoituksen jälkeen kosteisiin tiloihin suunniteltu vinyylitapetti, jonka kuviointi ja väri vastasivat mahdollisimman paljon alkuperäistä tyyliä. Tapetti liimattiin ulkokäyttöön sopivalla liimalla, joka oli vesiliukoista helpottaen välineiden puhdistusta.
Samaa tapettia käytettiin myös muissa väliseinissä yhtenäisen kuosin saamiseksi matkustamoon. Matkustamon puolelle seinän alaosan alkuperäinen ruskea kangas vaihdettiin uuden tulevan lattiamaton kuosiin. Finnairilta saadusta lattiamattorullasta leikattiin seinän alaosaan sopivat palat, jotka liimattiin paikoilleen.
Yläosan vanha tapettipinta oli hyvässä kunnossa joten sen osalta riitti puhdistus. Tähän käytettiin ihmesientä sekä tavallista pesuainetta sekä runsaasti jynssäystä.
Lopputulos
Lopuksi asennettiin irrotetut koristeosat takaisin ja seinäelementit asennettiin paikoilleen. Enää puuttuu kulkutien reunoista pystylistat sekä väliverho kulkuaukosta. Nämä asennetaan ensi kevään aikana. Kuvat: Jouko Tarponen ja Ismo Matinlauri. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |
Joulupukki CaravellelläTiistai 10.12.2024 - Ismo Matinlauri Tänä vuonna joulupukki poikkesi Caravellellä 7.–8.12. eli viikkoa aikaisemmin kuin viime vuonna. Tällä kertaa Hannu-pukilla oli mukana myös joulumuori ja tonttutyttö. Glögin keitto ja piparien jako sujui apulaisilta kuin vanhastaan. Joulupukki istuutui sujuvasti kapteenin paikalle ja joulupukin maskotti eli omakuva vielä kiinni mittaritauluun niin joulumatka oli valmis.
Tänä vuonna vierailijoiden määrää pienensivät samaan viikonloppuun osuneet useat myyjäiset eri puolilla Turun seutua. Yhteensä kävijöitä oli yhtä vaille 50, joista lapsia oli hiukan yli 20. Tarjolla oli glögin lisäksi mehua, pipareita ja suklaakonvehteja. Lisäksi kaikki halukkaat saivat vanhan Feeniks-lehden lukemiseksi ja muistoksi vierailusta. Konttori ja Caravellen sisätilat siivottiin edellisellä viikolla esittelykuntoon syksyn työskentelyn jäljiltä. Työkalut kerättiin konttiin, lattiat imuroitiin ja irtotavarat järjestettiin siististi seinustoille. Samalla tämä merkitsi syksyn varsinaisen työskentelykauden loppumista. Talvi alkaa tulla kunnolla ja lämpötilojen lasku rajoittaa voimakkaasti mitä koneella voidaan tehdä. Palataan sitten isommin takaisin maaliskuussa kun aurinko alkaa taas paistamaan kunnolla. Konttorin myyntipöytä oli hieman vaatimattomampi kuin kesällä, mutta oikein riittävä tähän joulupukin vierailuun.
Paikalla koneella oli useita Turun porukasta. Jari oli molempina päivinä ja sunnuntaina myös Janne oli ehtinyt paikalle messukeskuksen joulumyyjäisistä. IMY:llä oli tänä vuonna myös siellä myyntipöytä, joten porukka joutui lauantaina jakaantumaan kahteen paikkaan. Messukeskuksessa paikalla olivat kuvassa olevat Mikko ja Tanja puheenjohtajamme Jannen lisäksi.
Olemme silti tyytyväisiä kävijämääriin molemmissa paikoissa. Ensi vuonna sitten katsotaan miten voitaisiin parantaa ohjelmaa kiinnostavammaksi ja kävijämäärä nousuun erityisesti Caravellellä. |
|
1 kommentti . Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |
Joululounas Suomen Ilmailumuseolla 4.12.2024Torstai 5.12.2024 - Ismo Matinlauri Vuosittainen Caravelle-porukan joululounas nautittiin tänä vuonna Vantaalla Suomen Ilmailumuseolla. Ilmailumuseon perinteisellä vapaaehtoisten joululounaalla voi tavata muita ilmailuhistorian tehtävissä toimivia vapaaehtoisia sekä vanhoja tuttuja työelämän ajalta. Turusta meitä lähti aamulla yhdeksän maissa 11 henkilöä ja museolla liittyi mukaan kolme ”Helsinki-tiimin” Caravellen aktiivia. Niinpä joululounaalle osallistui yhteensä 14 Caravellen töihin osallistunutta vapaaehtoista. Matkalaisten mukana tuli Turusta Caravellen matkustamohenkilökunnan kokoon taittuvan istuimen osia ”Helsinki-tiimille” puhdistettavaksi ja kunnostettavaksi. Museolla ohjelmassa oli Super Caravellen simulaattoriin tutustuminen Martti Saarisen johdolla. Siellä keskusteltiin eroista ns. Höyry-Caravelleen, jollainen meillä on työn alla. Superin ohjaamon isommat ikkunat olivat merkittävin näkyvä ero. Sitten tutustuimme Tiistaikerhon tiloihin ja käynnissä oleviin entisöintihankkeisiin. Paikalla olikin melkoinen vilske kun toistakymmentä tiistaikerholaista oli hommissa. Tiistaikerhon vetäjä Lassi Karivalo kertoi hankkeista ja myös muut kerholaiset selittivät auliisti työn alla olevia projekteja.
![]() Tila oli valoisa ja työkalut järjestyksessä ja keskustelua riitti niin runsaasti, että museon esineistöön tutustuminen jäi vähemmälle kun lounas alkoi. Ilmailumuseon joululounas oli perinteinen suomalainen jouluateria, missä rosolli, graavilohi, silli, sienisalaatti, perinteiset laatikot ja tietysti kinkku sekä muut työtarpeet hävisivät nopeasti noin sadan paikalla olleen suihin. Kiitos museonjohtaja Pia Illikaiselle ja muulle museon henkilökunnalle maukkaasta ateriasta ja onnistuneista järjestelyistä! Takaisin Turkuun lähdettiin puoli kolmen maissa. Samalla vietiin Turkuun melkoinen kasa vanhoja Feeniks-lehtiä varastoitavaksi ja ensi kesän Caravelle-vieraille jaettavaksi. Kuvat: Risto Hirvonen. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu, Tiistaikerho |
Ohjaamon istuimien kunnostusTorstai 28.11.2024 - Erja Reinikainen Tässä blogissa kerrotaan ohjaamon istuimien tilanteesta. Caravellen ohjaamossa on neljä istuinta: kapteenin ja perämiehen istuimet edessä, takana oikealla kaarevalla kiskolla liikkuva tarkkailijan istuin ja takana vasemmalla ns. manuaalikirjastolaatikon päällä oleva suorakulmainen selkänojaton istuin. Metallilevystä valmistetut istuinrungot ovat melko hyvässä kunnossa ja niiden asentosäädöt vaikuttavat toimivan, eikä niiden osalta tarvita korjaustoimia.
Kuva 1: Lentäjien istuimissa on useita asentosäätövipuja istuimen sivussa ja alla. Istuinpäälliset irrotettiin pesua ja korjauksia varten. Niissä olikin paljon neppareita auottaviksi aika hankalissa paikoissa! Kapteenin ja perämiehen istuimien selkänojapäälliset ovat tyydyttävässä kunnossa, molempien yläkulmassa on pieni kulunut alue ja reikä, ehkä juuri siinä mihin kaikki ohjaamossa vierailleet ovat nojanneet lentäjien kanssa keskustellessaan. Kapteenin istuimen istuinosan päällinen on kulunut melkein läpinäkyväksi laajalta alalta ja vaatii perusteellista korjausta tai uusimista. Perämiehen istuimen päällinen ei ole yhtä huonossa kunnossa. Tarkkailijan istuimen molemmat päälliset osoittautuivat lähes ehjäksi.
Kuva 2: Kapteenin istuimen istuinosan päällinen on kulunut ohueksi. Kuva: Jouko Tarponen. Vasemman takaistuimen (kirjalaatikon) suorakulmaisen istuintyynyn päällinen on pahasti rikki päältä ja sivulta. Kangaspäällisellä on peitetty alkuperäinen huonokuntoinen pehmustettu nahkatyyny, joka on edelleen päällisen sisällä. Pehmuste on uusittava ja kangaspäällisestä vähintäänkin yläosa. Kaikki istuinpäälliset ovat vaalean harmaita, mutta osittain likaiseksi tummuneita – tai näin ensin luultiin. Tarkkailijan istuimen hyväkuntoinen päällinen irrotettiin pesukokeilua varten. Silloin selvisi, että tumman harmaa (liaksi luultu) väri onkin lähellä kankaan alkuperäistä väriä ja vaaleampi osuus on auringon haalistamaa. Alkuperäisen väristä kangasta on nepparilistoissa istuimien alla, selkänojien takaosissa ja niiden istuintaskuissa.
Kuva 3: Istuinpäälliset ovat haalistuneet auringonvalossa kaksivärisiksi. Tähän väliin on kerrottava pieni sivujuoni. Suomen Ilmailumuseon entisöintitilan varastohyllyjä siivottaessa löytyi pahvilaatikko, jonka kanteen oli kirjoitettu ”Finnairin verhoomon kaavoja”. Saimme ne museolta lainaksi ja luetteloitaviksi. Pahvista leikattujen kaavojen joukossa oli paljon Caravellen istuinpäällisten kaavoja. Hieman yli viidenkymmenen kaavanipun joukossa on neljä kaavapinoa ohjaamon tuoleille. Näistä ohjaamon istuimien kaavoista tehtiin kuitukankaasta testimallit ja kopiot vietiin Turkuun ohjaamoistuimiin sovitettaviksi. Sitten osui kohdalle huono tuuri: mikään museolta löytyneistä päällisten kaavoista ei sopinut meidän Caravellemme ohjaamon istuinpäällisiin. Ilmeisesti Finnairin koneiden istuimet eivät ole olleet samanlaisia kuin SASilla (koneemmehan oli alun perin SASin SE-DAF). Oikeat kaavat olisivat olleet onnenpotku, mutta päällisten korjaustyö on mahdollista tehdä ilman kaavojakin.
Kuva 4: Suomen Ilmailumuseolta löytyneet verhoilukaavat. Suunnitelma päällisten paikkauksista ja osittaisesta materiaalin uusimisesta lentäjien istuimissa ja laatikkoistuimessa on laadittu ja seuraava vaihe on alkuperäiseen materiaaliin sopivan uuden kankaan valinta. Tavoitteena on, että ohjaamon istuinpäälliset on korjattu ja turvavyöt huollettu ennen Caravelle-töiden kevätkauden alkua maaliskuussa. Pinkka odottaa toimenpiteitä. Kuvat: Erja Reinikainen, ellei toisin erikseen mainittu. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |
Matkustamon istuimien kunnostus, Osa 3: Sekalaisia töitä ja ajan patinaaKeskiviikko 6.11.2024 - Erja Reinikainen Caravellen Turku-tiimi on ahkeroinut ja sisätiloissa kunnostustyöt ovat edenneet hyvin syksyn aikana. Matkustamoksi kalustettavan etuosan rajaavat väliseinät on pinnoitettu ja asennettu paikoilleen, kattopinnoite on kiinnitetty ja seinäpintojen verhoilu on korjattu. Sähkönjakelu on valmiina, vain katon ledinauha puuttuu. Lattian osalta kaikki levyt ovat paikoillaan, mutta matto on asentamatta. Verhokiskot on kiinnitetty ja verholiu’ut saatiin näprättyä paikoilleen, joten kaikki on siltä osin jo valmista verhojen asennukseen. Ja tietysti matkustamo odottaa istuimia. Sisustustöitä on tehty myös koneen takaosassa, joka jää avoimeksi näyttely- ja kokoontumistilaksi. Seinäpintojen verhoilu saatiin jo pitkälle ennen talvitaukoa. Toivottavasti keväällä päästään rakentamaan Caravelle-näyttelyä.
Kuva 1: Caravellen kunnostajat Turkutiimistä ja HEL-tiimistä kahvitauolla. Kuva: Erja Reinikainen. Tässä blogissa kerrotaan matkustamon istuimien korjaustyön etenemisestä. Tämä osa-alue on ollut ns. HEL-tiimin työsarkaa. Todettakoon tässä, että HEL-tiimin neljästä jäsenestä ei yleensä yksikään tule Turkuun Helsingistä… Toiveenamme oli alkusyksystä, että yksi kunnostettu, uusin pehmustein varustettu ja kunnostetuin päällisin ”puettu” demoistuin olisi kokonaan valmis ennen talven tuloa. Tämä ei ihan toteutunut. Kahdeksan istuinrunkoa on ollut kunnostettavina (5 kpl 2-istuttavia ja 3 kpl 3-istuttavia). Niiden käsinojien ja istuinpöytien mekanismit kunnostettiin toimiviksi, selkänojien murtuneita runkoja vahvistettiin ja rikkinäisiä selkänojan tukihihnoja vaihdettiin ehjiin. Onneksi varastokontissa on muutamia penkkirunkoja, joista on voitu irrottaa kaikenlaista varaosiksi.
Kuva 2: Istuimien selkänojissa on ollut aika paljon korjattavaa ja huollettavaa. Istuimien osia purettaessa on sukellettu historiaan: käytävän puoleisten istuimien käytävän puoleiseen käsinojarakenteeseen oli kertynyt koneen käytön aikana kunnon kerrostuma ”ajan patinaa” eli suomeksi sanottuna epämääräistä töhkää. Hiusten, koirankarvojen, eväänjämien, jne. seasta löytyi matkustajilta pudonneita hiuspinnejä ja kolikoita sekä tekniikalta karanneita ruuveja ym. metalliosia. Penkinkunnostajien kokoelmaan on kertynyt joitakin Ruotsin kruunuja, mutta mahdollinen jättipotti on edelleen piilossa. Istuimien rungot on maalattu useampaan kertaan niiden ollessa käytössä 1960-luvulta 1980-luvulle. (Muistatte ehkä, että istuimet ovat peräisin Transwede-yhtiön koneesta Caravelle 10BR (SE-DEC) joka vaurioitui korjauskelvottomaksi epäonnistuneessa lentoonlähdössä Arlandassa tammikuussa 1978) Viimeisimpänä kerroksena oleva kermanvaalea maali oli hilseillyt ja paikoitellen irronnut. Huonokuntoisin ja eniten näkyviin jäävä maalipinta oli istuimien jaloissa ja lattialle sijoitetun matkatavaran liikkumisen estävän ”laukkuharavan” putkirakenteessa. Niinpä istuinrungon maalikerroksia hiottiin pois ennen uudelleen maalausta. Hiontaa tehtiin pääosin ulkona, sadesäällä koneen siiven alla. Hiottaessa on myös irrotettu istuimen alle aikoinaan hyvään talteen piilotettuja purukumeja.
Kuva 3: Istuimien runkojen hiontaa tehtiin koneen siiven suojassa.
Kuva 4: Pohjamaalatut istuinrungot kuivumassa syysauringossa. Lokakuun lähestyessä loppuaan istuimien jalat ja laukkuputket saatiin maalattua. Pohjamaalaus tehtiin ulkona, mutta säiden viilennyttyä pintamaalaus tehtiin Caravelle-alueen ”konttorissa”, joka on osoittautunut todella monikäyttöiseksi toimiessaan mm. toimistona, asiakaspisteenä, varastona työporukan taukotilana, maalaamona ja sisustajien työtilana.
Kuva 5: Pintamaalaus tehtiin konttiparakissa. Matkustamoon asennettavat istuinrungot varastoitiin talveksi Caravelle-alueella olevaan DC-3 -koneen runkoon. Tämä koneyksilö (DO-5) on palvellut viimeksi Utissa laskuvarjojääkärien maaharjoittelussa, joten siinä on kangaspenkit seinän vierillä koneen pituussuunnassa ja runsaasti tilaa keskikäytävällä. DC-3 on varsin sopiva varastotilaksi - mutta koneessa näytti majailevan hiiriä. Niinpä Caravellen matkustamon istuimiin tarkoitetut vaahtomuovit päätettiin siirtää talveksi merikonttiin, jotta niihin ei pesiytyisi pieniä kutsumattomia vieraita.
Kuva 6: Caravellen istuinrunkoja ja uusia pehmusteita DC-3:n runkoon varastoituina. Kuvat: Jouko Tarponen, ellei toisin erikseen mainittu. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |
Matkustamon istuimien kunnostus, Osa 2: PehmusteetMaanantai 21.10.2024 - Erja Reinikainen Caravellen istuimien kunnostus on meneillään. Istuinpäällisiä on kunnostettu ja pehmusteita varattu kaikkiaan 22 istuimeen, mutta tällä hetkellä työn alla on neljä penkkiriviä eli kahdeksan istuinrunkoa. Näistä viisi on kahden istuttavia ja kolme kolmen istuttavia. Pohdimme vielä 2+2 istuimien asentamista matkustamon avoimeen takaosaan.
Näin istuimet sijoittuvat koneen matkustamossa. Matkustamon väliseinät ja kattomateriaali olivat asentamatta tätä kuvaa otettaessa. Kuva: Jouko Tarponen. Tässä blogissa kerrotaan istuinpehmusteiden uusimisesta. Istuimien vaahtomuoveja ei ole säilynyt kuin yksi selkänojapehmuste, joten istuimiin ja päällisiin sopivat pehmusteet oli teetettävä. Raisiolaisesta Muovikum Oy:stä tilattiin istuin- ja selkänojapehmusteet annettujen mittojen ja testikappaleiden mukaisesti. Elokuun alussa haettiin 22 istuimen pehmusteet. Istuinosan pehmuste leikattiin 10 cm paksusta E30 vaahtomuovista ja se on kooltaan 40x40 cm, pehmusteen paksuus istuimen takareunassa noin 5 cm ja etureunassa 10 cm. Istuinosan pehmusteen päälle tarvitaan kerros vanua peittämään paksuuden muutoksen viisteen "särmän" ja jotta päällinen istuu paremmin ja näyttää siistimmältä. Tämän viimeistelytyön toteutamme itse. Selkänojapehmuste on 5 cm paksua E30 vaahtomuovia, muotoon leikatun kappaleen koko on 41x75 cm. Selkänojapehmusteen uusiminen osoittautui työlääksi, sillä sen yläosassa on poikittain vaahtomuovikappale istuimen selkänojan yläreunan päällä suojana ja pitämässä selkänojan pitkän pehmustekappaleen ryhdissä. Alun perin tämä tukikappale on ollut kovaa vaahtomuovia ja pyöreäksi muotoiltu. Nyt emme kustannussyistä hankkineet ja leikkauttaneet vastaavaa materiaalia vaan teimme tukikappaleen itse E30 vaahtomuovista.
Vasemmalla vanhan selkänojapehmusteen yläosa, oikealla ensimmäinen prototyyppi uuden selkänojapehmusteen yläosasta Ensin tehtiin tukikappaleesta muutama prototyyppi oikean muodon ja päällishupun hyvän istuvuuden varmistamiseksi. Onneksi saimme Muovikumista mukaan uusien selkänojapehmusteiden leikkuussa syntyneet jätepalat, joten harjoitusmateriaalia prototyyppiin ja liimauskokeiluihin oli runsaasti käytettävissä.
Vaahtomuovin ylijäämäpaloista leikattiin selkänojapehmusteen yläosan muotokappaleet Kolmen kokeilukierroksen jälkeen päällishupun yläosan muodon ja kulman todettiin olevan kohdallaan ja käynnistettiin ”sarjatuotanto”. Kaksi muotoon leikattua vaahtomuovipalaa liimattiin varsinaisen selkänojapehmusteen yläreunaan Muovikumista ostetulla sprayliimalla. Liima on melko sotkevaa ainetta, mutta onneksi liimaustyötä voi tehdä ulkona.
Selkänojapehmusteita ”liimauslinjalla”, valmiit kappaleet taustalla kuivumassa Seuraavaksi pehmustetyö etenee istuinosan verhoiluun vanulla, jotta lopputulos päällisen kanssa olisi mahdollisimman hyvä. Tavoitteena on saada istuinrunkojen kunnostustyö mahdollisimman pitkälle nyt syksyllä. Toivomme, että yksi kunnostettu, uusin pehmustein varustettu ja kunnostetuin päällisin ”puettu” demoistuin olisi kokonaan valmis ennen talven tuloa. Kuvat: Erja Reinikainen, ellei toisin erikseen mainittu. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |































































































