Ohjaamon mittaritaulujen kunnostusMaanantai 27.10.2025 - Ismo Matinlauri ja Martti Saarinen Kun Caravellen runko saapui syyskussa 2022 Suomeen, se oli kallistettu 45 astetta laivakuljetuksen korkeusrajoituksesta johtuen. Pansion hallissa runko sai olla tässä asennossa ensimmäiset viisi kuukautta. Tällöin päästiin helpommin käsiksi rungon yläosan hiomiseen ja kunnostukseen. Alkuvuodesta 2023 runko oikaistiin, jolloin pääsimme ensi kerran sisälle matkustamoon ja ohjaamoon. Järkytys oli lievä ilmaisu kun sisustuksen riisumisen laajuus paljastui Turun porukalle. Matkustamosta oli riisuttu kalustusta ja pintamateriaaleja eikä ohjaamon laitteistoista ollut paljon jäljellä.
Ohjaamon kuva 27.3.2023 kun Turun ryhmä sinne ensimmäisen kerran pääsi. Ohjaamosta puuttui nopeasti laskien 30-35 mittaria tai näyttöpaneelia. Ohaamon maalipinnat olivat hilseilleet ja rapistuneet vuosikymmeniä jatkuneen seisontajakson aikana. Mittareiden tausta- ja sivupaneelien maalaus hoidettiin Turun porukalla. Mittareiden päällä olevan häikäisysuojan kunnostuksen hoiti Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerho Vantaalla. Caravellen suunnittelutiimiin kuuluva Martti Saarinen alkoi etsimään puuttuvia mittareita ja radioiden käyttöpaneeleita yhteistyössä Antti Hyvärisen kanssa Janne Salosen ollessa yhteyksissä Ruotsin museoihin.
Kuva ohjaamosta 25.10.2023 eli reilut puoli vuotta edellisen kuvan ottamisen jälkeen. Puuttuneita mittareita on jo saatu melkoinen määrä kerättyä. Suurin osa saatiin lahjoituksina eri tahoilta. Kaikkia mittareita ei ollut saatavilla, joten niiden tilalle Martti Saarinen rakensi jäljitelmät. Myös maalauksia on tehty jonkun verran tässä vaiheessa ja häikäisysuoja on irrotettu kunnostettavaksi. Mittareiden etsintä kuitenkin jatkui edelleen. Netin kautta niitä vähitellen löytyi ja syksyllä 2025 kokonaisuus alkoi olla valmis. Myös ohjaamon laitteiden kunnostusta tehtiin ja lentäjien istuimien tekstiilit saatiin korjattua vuoden 2025 aikana.
Kuva ohjaamosta 24.9.2025 kun valaistus oli asennettu. Mittareiden häikäisysuojan alle asennettu LED-nauha valaisee hyvin mittaritaulun. Vielä on jonkin verran maalaustyötä jäljellä sekä viimeisten puuttuvien osien/radiopaneelien metsästys on myös menossa.
Kuva autopilotin paneelista 22.9.2025 Kuvassa keskellä alhaalla on yksi uusimmista täydennyksistä eli autopilotin paneeli. Sen Martti Saarinen joutui tekemään itse koska vastaavaa ei yrityksistä huolimatta löytynyt mistään.
Kuvassa ohjaamon kattotaulun radiopaneelit 13.10.2025 Viimeisin lisäys on lokakuun alussa lahjoituksena saatu ADF-radion käyttöpaneeli, kuvassa alhaalla oikealla. Mittareiden etsintä jatkuu yhä, ehkä vielä joskus löydämme oikeat mittarit koneessa nyt olevien jäljitelmien tilalle. Vielä puuttuvat HF-radion käyttöpaneeli ja suunnistusjärjestelmien vikailmaisupaneelit. Kuvat: Jouko Tarponen |
|
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |






