Medialle

Olemme keränneet tähän osioon medialle tarkoitettua aineistoa, kuten valokuvia painokelpoisessa koossa (1 920 x 1 080 pikseliä, HD) ja muuta informaatiota. Materiaalia käytettäessä on lähdeviittaus tehtävä asianmukaisella tavalla. HD-kokoiseen versioon pääset käsiksi kuvaa klikkaamalla.

Wikimedia Commonsin kuvat

Lehdistötiedotteet

Caravelle III OH-LEA Sinilintu - kunnostus kesä-lokakuu 2023

Kuvat Jouko Tarponen, kuvatekstit Erja Reinikainen.

Caravelle uuden aidan ympäröimänä.

Ohjaamon mittaritaulua on saatu jo aika hyvin täydennettyä.

Caravelle (ja uuden aidan tolpat) iltavalaistuksessa.

Runkoa kiillotettiin vielä lokakuussa.

Caravellen kunnostustyö on ulkopuolelta lähes valmis.

Caravellen kunnostustyö on ulkopuolelta lähes valmis.

Huonokuntoisten lattiavanerien uusiminen aloitettiin ovien edestä.

Rungon kiillotustyötä on jatkettu lentoasemalla.

Siipiliitoksen kunnostetut pohjaluukut saatiin paikoilleen.

Koneen laskutelinetuet hitsattiin teräslevyihin, jotka kiinnitettiin maahan asennettuihin ontelolaattoihin.

Viimeiset tekstit ja logot maalattiin lentoasemalla.

Laskutelineet puhdistettiin ja renkaat asennettiin.

Arlandassa irrotetut tyvilaipat kiinnitettiin paikoilleen.

Caravelle III OH-LEA Sinilintu Turun lentoasemalla 2.6.2023

Ilmailumuseoyhdistyksen Caravelle III -kone kokoamistyön 23.5.-2.6.2023 jälkeen Turun lentoasemalla.

Ylläolevat neljä kuvaa ovat Jouko Tarposen.

Ylläoleva kuva on Janne Salosen.

Caravellen kokoaminen lentoasemalla 23.5.-2.6.2023

Kuva: Jouko Tarponen.

Kuva: Erja Reinikainen

Kuva: Erja Reinikainen

Kuva: Erja Reinikainen

Kuva: Jouko Tarponen

Kuva: Jouko Tarponen

Kuva: Erja Reinikainen

Kuva: Erja Reinikainen

Kuva: Janne Salonen

Kuva: Jouko Tarponen

Kuva: Jouko Tarponen

Kuva: Jouko Tarponen

Kuva: Jouko Tarponen

Kuva: Erja Reinikainen

Kuva: Erja Reinikainen

Kuva: Erja Reinikainen

Kuva: Erja Reinikainen

Kuva: Jouko Tarponen

Kuva: Jouko Tarponen

Caravellen kunnostusta Pansiossa toukokuussa 2023

Kuvien kreditointi: Jouko Tarponen, ellei toisin erikseen mainittu.

Kuva: Ismo Matinlauri

Kuva: Ismo Matinlauri

Kuva: Ismo Matinlauri

Kuva: Ismo Matinlauri

Kuva: Janne Salonen

Kuva: Janne Salonen

Kuva: Janne Salonen

Sapluunojen leikkausta Suomen Ilmailumuseolla. Kuva: Erja Reinikainen.

Caravellen kunnostusta Pansiossa huhtikuussa 2023

Kuvien kreditointi: Jouko Tarponen, ellei toisin erikseen mainittu.

Kuva: Ismo Matinlauri

Kuva: Ismo Matinlauri

Kuva: Ismo Matinlauri

Kuva: Reino Myllymäki

Kuva: Reino Myllymäki

Kuva: Reino Myllymäki

Kuva: Reino Myllymäki.

Caravellen kunnostusta Pansiossa maaliskuussa 2023

Kuvien kreditointi: Jouko Tarponen, ellei toisin erikseen mainittu.

Kuva: Ismo Matinlauri.

Caravellen kunnostusta Pansiossa talvella 2022-2023

Talvipakkasillakin kyetään hiomaan, vaikka maalaustöitä ei pystytäkään tekemään. Kuvat: Jouko Tarponen.

Kiillotustyö alkaa tuottaa tulosta.

Moottorikehdot kunnostetaan ja kiinnitetään runkoon jo Pansiossa.

Hiomista voidaan tehdä kylmälläkin ilmalla.

Töitä Caravellen hyväksi Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhossa

Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerho Vantaalla teki Caravelle III SE-DAF:n kuljetusta varten mm. tukia, ja on kunnostanut sen jälkeen pienempiä kokonaisuuksia, kuten alkuperäistä hinausrautaa, tutkakupua ja sen takana olevaa paineseinää sekä siipien kärkikappaleita. Kuvat: Lassi Karivalo.

Tässä syntyy lesti siivenkärjen korjaamiseksi.

Ruttaantunut siivenkärki vaatii rajuja toimenpiteitä.

Tutkakuvun kunnostusta.

Alkuperäisen Ruotsista tulleen Caravelle III:n hinausraudan kunnostus. Aiemmin on kunnostettu Finnairilta peräisin oleva Super Caravellen hinausrauta.

Siipien kuljetustukia.

Rungon kuljetustukien tekoa.

Caravellen kunnostustoimet ja kääntö syksyllä 2022 Pansiossa

Caravellen kunnostus Pansiossa saatiin käyntiin syyskuussa ja jatku koneen rungon kääntämisen jälkeen. Kunnostustöitä tehtiin kolmena päivänä viikossa (ti-to) keskitalven taukoon saakka. Kunnostustöissä on keskitytty rungon pinnan puhdistukseen ja hiontaan vaativan kääntötyön lisäksi. Kuvat: Ismo Matinlauri.

Koneen pintoja puhdistetaan kuivajääpuhalluksella (dry-ice).

Rungon kääntö tehtiin 1.11.2022. Vaativa tehtävä kesti kolme tuntia.

Koneen rungon ollessa kierrettynä pituusakselin ympäri alkusyksystä, oli mahdollista puhdistaa ja hioa sekä selkäevän tienoota että koneen alapuolta, kuten kuvassa.

Elomatic Oy:n visualisointikuvat

Caravelle-projekti teetti Elomatic Oy:llä visualisoinnin siitä, millaisena Finnairin 1960-luvun väreihin maalattu Caravelle näyttää aikanaan Turun lentoaseman luo rakennetulla sijoituspaikalla. Kreditointi: Elomatic Oy.

Erikoiskuljetusrekkojen purku Pansiossa 20.8.2022

Erikoiskuljetusrekat saapuivat Pansioon Ilmailumuseoyhdistyksen vuokraamalle hallille myöhään perjantaina 19.8.2022 ja purettiin lauantaina 20.8.2022 aamulla. Ensin nostettiin Caravellen runko ilmaan, ajettiin rekka alta pois, siirrettiin kuljetustuet paikoilleen ja laskettiin runko niiden päälle. Toisena purettiin pyrstöä kuljettaneen rekan kuorma, sitten kolmas ja neljäs rekka, jotka kuljettivat siipiä. Purku päättyi kello 12.09. Kuvien kreditointi: Reino Myllymäki.

Rekkojen purku Pansiossa 19.8.2022

Kaksi rekkaa, jotka kuljettivat merikonttia ja pienempiä Caravellen osia, saapuivat Pansioon ja purettiin 19.8.2022 päivällä. Kuvien kreditointi: Raimo Korpi.

Caravellen saapuminen Suomeen 19.8.2022

Caravelle III saapui Suomeen Finnlinesin Europalink-laivalla 19.8.2022 illalla. Muiden ajoneuvojen purkamisen jälkeen laiva käännettiin ympäri ja Ahola Specialin neljä erikoiskuljetusrekkaa ajoivat maihin. Ensimmäisenä saapui runkoa kuljettanut rekka kello 20.24. Liikenteen hiljennyttyä yleisillä teillä saattue lähti kohti Pansiota, josta Ilmailumuseoyhdistys on vuokrannut hallin koneen kunnostusta varten. Rekat saapuivat Pansioon illan aikana. Kuvien kreditointi: Reino Myllymäki.

Caravellen lähtö matkalle Suomeen 18.8.2022

Caravelle III siirrettiin ensin lentokenttäalueen kautta rullausteitä pitkin pois lentokoneiden purkualueelta ja sen jälkeen iltamyöhäällä yleisiä teitä pitkin saattueena Arlandasta Kapellskärin satamaan. Seuraavien valokuvien kreditointi: Pekka Simula. Kuvat ovat noin 1 300 pikseliä leveitä.

Caravellen lastaus kuljetusta varten 18.8.2022

Caravelle III SE-DAF lastattiin neljään Ahola Specialin erikoiskuljetusrekkaan torstaina 18.8.2022. Lisäksi kuljetukseen tarvittiin kaksi tavallista rekkaa. Seuraavien neljän kuvan kreditointi: Reino Myllymäki.

Myös Arlanda Flygsamlingar -ilmailumuseon aktiivi Jan Forsgren kuvasi lastausta. Kreditointi: Jan Forsgren / Arlanda Flygsamlingar.

Caravellen purku kuljetuskuntoon 6.6.-8.7.2022

Caravellen kuljetuskuntoon purkamisen etu- ja jälkikomennuskuntaan kuulunut Pekka Simula kuvasi purkua sekä video- että stillkuvauksin. Kuvat ovat ajalta 6.-17.6. ja 4.-8.7.2022. Kreditointi: Pekka Simula.

Kuvateksti

Jari Helanderin valokuvat

Jari Helanderin valokuvat on otettu SE-DAF:n hyväksymistilaisuudessa 19.4.2022. Kreditointi: Jari Helander.

Jan Forsgrenin valokuvat

Jan Forsgrenin valokuva on vuodelta 2018. Sitä käytettäessä tekijä pyytää kreditoimaan seuraavasti: Jan Forsgren / Arlanda flygsamlingar.

Seuraava kuva on koneen siirrosta purkupaikalle, otettu 25.5.2022.

Anders Melinin valokuvat

Anders Melinin valokuvat ovat syksyltä 2020. Niitä käytettäessä tekijä pyytää kreditoimaan seuraavasti: Anders Melin / Le Caravelle Club Sweden.

Juha Klemettisen kuvat

Juha Klemettisen valokuvat ovat vuodelta 2011, kun kone oli vielä SAS:n väreissä. Kuvia käytettäessä ne on kreditoitava seuraavasti: Juha Klemettinen.