Caravellen etuoven nostomekanismin korjaus - Osa 4

Maanantai 27.5.2024 - Martti Saarinen


In English

Tähän mennessä Caravellen etuosan vasemman puolen matkustajaoven monimutkaisen käyttö- ja kevitysmekanismin korjaustoimista on kerrottu jo kolmessa Caravelle-blogissa ja tämä blogi päättää tarinan.

Edellisellä korjauskäynnillä ovi alkoi jo toimia halutulla tavalla, mutta asennusten viimeistely ja lopputarkastus jäi silloin tekemättä työpäivän täyttyessä, eikä ovea otettu vielä käyttöön. Tämänkertaista käyntiä edeltävällä viikolla Turun tiimiä pyydettiin tarkastamaan ovatko kumiköydet kireällä oven ollessa kiinni. Vastaus oli helpottava: kireällä ovat. Mikään paikka ei siis ollut pettänyt kevitysmekanismin oltua viikon täysin kuormitettuna.

Saavuttuamme koneelle nostimme kumiköysien päällä olevat lattialevyt syrjään ja totesimme kumiköysien olevan edelleen kireällä, kaikki siis hyvin. Odottelimme hetken, että kiillotusryhmä sai oven alaosan kiillotettua ja avasimme oven ilman ongelmia.

Cblogi_2024-18-01_IM.jpg

Kuva: Ismo Matinlauri.

Oven ollessa auki todettiin kumiköysien löystyneen jonkin verran, tämä olikin odotettua. Köysien kiinnityspisteissä on kätevät säädöt: kiinnitystappi siirretään korvakkeessa siihen reikään, jolla saadaan haluttu kireys köyteen. Säätö oli tehty muutamassa minuutissa ja kokeilussa todettiin oven toimivan moitteettomasti. Tämän jälkeen viimeisteltiin asennukset ja tehtiin lopulliset tarkastukset.

Cblogi_2024-18-02_MS.jpg

Turun tiimin jäsenille annettiin oven käyttökoulutus ja nyt ovi on käytettävissä, enää ei tarvitse kulkea pienestä ja matalasta huolto-ovesta. Pääovi oli ensimmäistä kertaa yleisön käytettävissä esittelytilaisuuksissa 25–26.5. 2024.

Cblogi_2024-18-03_MS.jpg

Samaan aikaan ohjaamossa jatkui sivuikkunoiden vaihto. Pienet kolmioikkunat oli jo vaihdettu ja nyt oli vuorossa isojen takaikkunoiden vaihto. Ne toimivat ohjaamon varauloskäynteinä ja ovat helposti irrotettavissa avaamalla lukitusvivut ja nostamalla ikkuna paikaltaan.

Cblogi_2024-18-04_MS.jpg

Mutta eihän se sitten niin helposti käynyt lähes viidenkymmenen vuoden ulkosäilytyksen jälkeen. Lukkojen avaamiseen tarvittiin runsaasti aseöljyä ja kärsivällistä nitkuttelua, mutta lopulta ne avautuivat. Uuden ikkunan asennus vasemmalle puolelle sujui helposti, mutta oikea puoli oli työläämpi. Tarvittiin hieman koneistamista ja kaksi apulaista, mutta lopulta ikkuna oli paikallaan.

Kuvat: Martti Saarinen, ellei toisin erikseen mainittu.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini