Miksi?

Suomen ilmailumuseoihin on liikennelentämisen historian aikana käytetyistä lentokonetyypeistä säilynyt vain muutama: Douglas DC-3, Lockheed Lodestar ja Convair 440 Metropolitan. Museoissa eikä museoiden ulkopuolellakaan ei ole ainoatakaan suihkuliikennekonetta.

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö niitä olisi yritetty saada, kohteina ovat olleet mm. Finnairin aikanaan omistama Caravelle ja DC-9. Syystä tai toisesta hankkeet ovat kariutuneet ennen toteutumistaan.

Finnairin aikanaan käyttämiä koneyksilöitä 1960- ja 1970-luvulta on jäljellä maailmalla vain vähän. Ei-lentokuntoisen koneen tuominen kaukaa on kallista ja lentokuntoisia vaihtoehtoja ei ole kuin pari.

Tästä syystä mahdollisuus tuoda koneyksilö, joka ei ole tosin ollut suomalaisen lentoyhtiön käytössä, mutta vastaa tyypiltään Aeron ensimmäisiä ns. Höyry-Caravelle-koneita vuosilta 1960-1964, on ainutlaatuinen eikä toistu, kun ottaa huomioon vielä sen, kuinka läheltä Tukholman Arlandasta koneyksilö voidaan Suomeen kuljettaa.