Caravellen ensimmäinen vuosi Suomessa

Sunnuntai 20.8.2023 - Ismo Matinlauri

19.8.2023 illalla tuli tasan vuosi siitä kun Caravelle saapui Turkuun. Seuraavassa lyhyt kuvakavalkadi kuluneesta vuodesta.

Elokuu

Odotettu kuljetus Naantalissa.

Cblogi_2023-79-01.jpg

Syyskuu

Lintujen rivitalo löytyi alkusiivouksessa.

Cblogi_2023-79-02.jpg

Lokakuu

Hiomisen ja kiillotuksen alkeiskurssi.

Cblogi_2023-79-03.jpg

Marraskuu

Hiomista ja hiomista…

Cblogi_2023-79-04.jpg

Joulukuu

Kaikkea ei voi hioa – siipien alapinnat jääpuhallettiin vielä ennen joululomaa.

Cblogi_2023-79-05.jpg

Tammikuu

Korkeusvakauttimen hionta alkamassa lyhyen pakkaskauden jälkeen

Cblogi_2023-79-06.jpg

Helmikuu

Siipien hionassa meni kuukausi tai kaksi.

Cblogi_2023-79-07.jpg

Maaliskuu

Ensimmäiset osat saivat lopullisen maalipinnan samalla, kun kiillotusta myös aloiteltiin.

Cblogi_2023-79-08.jpg

Huhtikuu

Rungon koemaalauksesta alkoi todellinen loppurutistus, siipien kiillotus oli myös iso urakka maalausten lisäksi.

Cblogi_2023-79-09.jpg

Toukokuu

Viimeistelyt ennen kuljetuksia koontipaikalle.

Cblogi_2023-79-10.jpg

Kesäkuu

Viimeiset osat paikoilleen vielä ennen ilmailutapahtumaa

Cblogi_2023-79-11.jpg

Heinäkuu

Caravelle sai kaverin eli DO-5 tuli viereen.

Cblogi_2023-79-12.jpg

Kuva: Rajavartiolaitos / Vartiolentolaivue.

Muut kuvat: Ismo Matinlauri.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu

Caravelle - Tunnit ja tarvikkeet

Perjantai 28.7.2023 - Ismo Matinlauri

Caravellen kunnostus on vaatinut kohtuullisen paljon aikaa vapaaehtoisilta. Pelkillä vapaaehtoisilla ei kuitenkaan tulla toimeen vaan tarvitaan myös paljon työkaluja ja tarvikkeita. Nyt kun kone on saatu Arlandasta onnellisesti Turun lentokentälle, voidaan tehdä ensimmäinen arvio työmäärästä ja päätarvikkeista mitä projektiin on tähän mennessä kulunut.

Cblogi_2023-74-01.jpg

Cblogi_2023-74-02.jpg

Kuvat: Reino Myllymäki

Cblogi_2023-74-03_IM.jpg

Kuva: Ismo Matinlauri

Cblogi_2023-74-04_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Cblogi_2023-74-05_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Arvioitaessa työmäärää olemme kirjanneet työtunteja karkeasti tähän mennessä vajaat
5 000 vapaaehtoisvoimin seuraavasti:

  • koneen purku Arlandassa (kesä-elokuu 2022): 1 328 tuntia
  • kunnostus Pansiossa (elo-joulukuu 2022): 739 tuntia
  • kunnostus ja kokoaminen Pansiossa ja lentokentällä (tammi-kesäkuu 2023): 2 878 tuntia.

Yhteensä 4 945 tuntia tähän mennessä. Vantaalla tehdyt tunnit, yhteensä 119, on laskettu yhteen Pansiossa tehtyjen kanssa.

Cblogi_2023-74-06_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Tarvikkeista hiontalaikkoja on kulunut runsaasti, yhteensä 1 720 kappaletta tähän mennessä jakautuen seuraavasti eri karkeusasteisiin:

  • P1000: 200 kpl
  • P500: 870 kpl
  • P240: 600 kpl
  • P180: 50 kpl

Cblogi_2023-74-07_IM.jpg

Cblogi_2023-74-08_IM.jpg

Kuvat: Ismo Matinlauri

Cblogi_2023-74-09_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Hionnan jälkeen kiillotettaville alueille tarvitaan kiillotusaineitta. Kaikki kiillotettavat pinnat käsitellään kolmesti eri aineilla joista viimeinen sisältää suojavahan taaten kiillon pysyvyyden vuosiksi eteenpäin. Näitä kohtuullisen kalliita aineita tilattiin Englannista seuraavasti:

  • Nuvite NuShine F9: 8 purkkia
  • Nuvite NuShine F7: 7 purkkia
  • Nuvite NuShine S: 3 purkkia

Vetoniittejä on kulunut yhteensä 4 550 kappaletta. Näiden lisäksi koneen omia niittejä ja pultteja on ultra-äänipesty kilokaupalla uudelleen käytettäväksi.

Cblogi_2023-74-11_JT.jpg

Cblogi_2023-74-12_JT.jpg

Cblogi_2023-74-13_JT.jpg

Cblogi_2023-74-14_JT.jpg

Kuvat: Jouko Tarponen.

Maaleja on kulunut myös runsaasti. Teknokselta on yhteensä toimitettu 234 litraa kaksikomponentimaaleja joihin lisäksi on tarvittu noin 60 litraa kovetinta ja 30 litraa liuottimia ohennukseen. Tinneriä, tärpättiä ym vastaavia aineita on kulunut noin 40 litraa. Erilaisia pensseleita on saatu lahjoituksena 100 kappaletta ja maalausteloja 50 kappaletta.

Cblogi_2023-74-15_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Työ jatkuu nyt elokuussa Turun lentokentällä, rungon pohjan hionta ja kiillotus sekä maalausmerkintöjen loppuunsaattaminen on ensimmäisenä työjärjestyksessä. Koneen kunnostus jatkuu sitten sisustustöillä kunhan suunnitelmat siltä osin ensin tarkentuvat.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu

Avointen ovien päivä 14.7.

Tiistai 18.7.2023 - Hannu Hedman

Caravellella pidettiin avointen ovien päivä 14.7. Ranskan Itsenäisyyspäivän kunniaksi. Samalla katsotiiin, saadaanko kiinnostunutta yleisöä paikalle. Ja tulihan heitä, yhteensä 146 henkilöä tuli paikalle kauniina iltapäivänä.

Cblogi_2023-73-1.jpg

Cblogi_2023-73-2.jpg

Cblogi_2023-73-3.jpg
Vieraat olivat innostuneita näkemään koneen.Sisätilat kiinnostivat kovasti ja ohjaamossa pikakoulutettiin useita pieniä ja isompiakin lentäjien ja ilmailijoiden alkuja. Myös naisia kiinnosti kovasti ja tekniikan tietäjiäkin löytyi. Moni oli lasten kanssa ja lupasivat palata seuraavaan avoimien ovien päivään ilman lapsia.

Cblogi_2023-73-4.jpg

Cblogi_2023-73-5.jpg

Moitteita ei tullut vaan poikkeuksetta positiivista palautetta ja innostuneita kommentteja. Kysymyksiä tuli esimerkiksi mahdollisuudesta pitää vaikka pikkuinen kahvitilaisuus eksoottisessa ympäristössä. Hyvänä ideana sitä pidettiin. Jatkoa onkin jo luvassa lähipäivinä. Kone on avoinna seuraavina päivinä aina kello 12-16:

  • 23.7. Sunnuntaina
  • 29.7. Lauantaina
  • 30.7. Sunnuntaina

Kuvat: Jouko Tarponen

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu

Tiistaikerhon kevätkausi 2023 ja näkymiä syyskaudelle

Tiistai 11.7.2023 - Tiistaikerholainen

Tiistaikerhon kevätkausi 2023 venähti vähän tavanomaista pidemmäksi. Normaalisti olemme  - Myrskyn entisöintiprojektia lukuun ottamatta - lopettaneet toukokuun lopussa. Tänä vuonna ahkeroimme kuitenkin Turussa 17-18 kesäkuuta pidettyyn lentonäytökseen asti.

Blogi_2023-19-01.jpg

Blogi_2023-19-02.jpg

Blogi_2023-19-03.jpg

Kesäkuinen työrupeama koski Ilmailumuseoyhdistyksen (IMY) omistamien C-47 (DO-5) koneen rungon sekä Finnairin ”Sinilinnuksi” (OH-LEA) entisöitävän Caravelle III:n (entinen SE-DAF) osien kunnostusta. Molemmat koneethan piti saada esittelykuntoon Turun lentonäytökseen mennessä, sillä kummankin koneen tulisi olla siellä esillä. Näin myös tapahtui, joskin Caravelle oli esillä lentonäytösalueen ulkopuolella lentoaseman matkustajaterminaalin tuntumassa. Caravellen entisöinnistä päävastuun kantoi Caravellen entisöinnin Turun ryhmä.

Blogi_2023-19-04.jpg

Blogi_2023-19-05.jpg

Blogi_2023-19-06.jpg

Muutoinkin kevätkausi piti tiiskerholaiset kiireisenä. Mittavien DO-5:n ja Caravellen töiden lisäksi ahkeroimme MiG 21BIS (MG-111) ohjaamon laitteiden purkamiseksi ohjaamoon asennetavien simulaattorilaitteiden tieltä. MG-111:n ohjaamosta tehdään MiG 21BIS elämyssimulaattori Suomen ilmailumuseoon. IMY sai MG-111 ohjaamokokonaisuuden koneen romuttamisen yhteydessä vuonna 2016. Toukokuun loppuun mennessä saimme laitteistojen purkutyöt sekä muut ohjaamokokonaisuuden muutostyöt valmiiksi.

Blogi_2023-19-07.jpg

Blogi_2023-19-08.jpg

Entisöinnin kohteena ollut Caravellen hinausrauta valmistui juuri ennen Turun lentonäytöstä, joskaan se ei vielä ollut näytteillä Caravelle ”Sinilinnun” nokkapyörään kiinnitettynä. Hinausrauta saadaan vasta syksyllä näytteille ”Sinilinnun” yhteyteen. Erittäin huonokuntoinen hinausrauta tuli Arlandasta Suomeen Caravelle III:n mukana.

Blogi_2023-19-09.jpg

Kuva: Jukka Köresaar.

Oma tarinansa on tietystikin Tiistaikerhossa etenevä VL Myrsky III:n (MY-14) entisöintiprojekti. Myrskyn entisöinti tehdään yhteistyössä Suomen ilmavoimamuseon kanssa. Heillä on päävastuu rungon entisöimisessä. Kevään aikana päähuomio kohdistettiin Tiistaikerhossa NACA-renkaan rakentamiseen ja sen koeasennukseen Suomen ilmailumuseossa esillä olevaan Pratt &Whitney R-1830 Twin Wasp -moottoriin.

Blogi_2023-19-10.jpg

Poiketen muusta Tiistaikerhon työrytmistä Myrsky-projektissa jatketaan läpi kesän. Juuri nyt niitataan onnistuneen koeasennuksen jälkeen NACA-renkaan osia kiinni renkaaseen sekä valmistellaan siiven koeasennusta käytössämme olevaan Myrsky MY-5:n runkokehikkoon. Siiven koeasennusta ennakoiden Suomen ilmailumuseon entisöintitilaan on raivattu aluetta koeasennukselle, jossa ensin siipipuoliskot yhdistetään toisiinsa kokonaisuudeksi. Mainittakoon, että poiketen alkuperäisestä Myrskyjen rakentamisesta Myrskyn entisöintiprojektissa siipi rakennettiin kahdesta toisiinsa liitettävästä siipipuoliskosta.  

Blogi_2023-19-11.jpg

Kuva: Jukka Köresaar.

Kevään 2023 Tiistaikerhon työohjelmassa oli normaalista poikkeavaa se, että Myrsky-projektia lukuun ottamatta hankkeet koskivat pelkästään IMY:n omistuksessa olevien ilma-alusten, niiden osien tai laitteiden entisöintejä. IMY:n omistamat ilma-aluksethan eivät ole varsinaisia museoesineitä, vaikka ovatkin ilmailuhistoriallisesti merkittäviä. Yleensähän Tiistaikerhon toiminnan pääkohteena on jokin ilmailumuseoihin esille pantavan ilma-aluksen entisöinti.

Blogi_2023-19-12.jpg

Kuva: Janne Salonen.

Tulevalla syyskaudella kuitenkin palataan ”normaaliin päiväjärjestykseen”, kun jatketaan Suomen ilmailumuseovetoisesti muutaman vuoden keskeytyksissä ollutta Valmet Tuuli III:n entisöintiä. Kone palautetaan ilmavoimien käytön aikaiseen TL-1 -asuunsa. Lisäksi jatketaan ranskalaisen 1920-luvulla ilmavoimien käytössä olleen  jatkokoulutuskoneen Caudron C.59 (CA-50) -koneen entisöintiä mm. verhoilemalla muutoin jo kokonaan peruskorjattu korkeusvakaaja.

Blogi_2023-19-13.jpg

Kuva: Kimmo Marttinen.

Näiden hankkeiden rinnalla jatkuu luonnollisesti VL Myrskyn entisöinti, jonka on tarkoitus valmistua alkukesällä 2024. Töitä on Tiistaikerholle tarjolla myös sekä Caravelle ”Sinilintuun” että C-47 (DO-5) -koneeseen liittyvinä. Molemmat koneet sijaitseva tosin Turun lentoaseman matkustajaterminaalin tuntumassa IMY:n vuokraamalla alueella, mutta koneiden osien kunnostusta voidaan jatkaa Tiistaikerhossa Vantaalla. Kokonaan uutena hankkeena käynnistyy Karjalan ilmailumuseon Mil Mi-8 (HS-4) helikopterin pyrstöpuomin vakaajien verhoilu. Entisöintivuoroaan odottaa IMY:n lahjoituksena saama huonokuntoinen Experimental-kone ”Ressu” (OH-XEA), mutta se ei vielä mahdu Tiistaikerhon työohjelmaan.

Kuvat: Lassi Karivalo, ellei toisin erikseen mainittu.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, VL Myrsky, MY-14, Tiistaikerho, Caravelle, OH-LEA, Douglas C-47, DO-5, MiG-21BIS, MG-111, Mil Mi-8, HS-4

Vierailut Caravellellä tervetulleita

Tiistai 4.7.2023 - Ismo Matinlauri

In English

Turun ilmailunäytöksen jälkeen Caravellen kunnostamisessa otti ansaituin kesäloman. Kone on vielä keskeneräinen niin ulkoasultaan kuin sisältä. Työt koneella jatkuvat elokuussa.Tämä ei kuitenkaan haittaa koneen esittelyä kiinnostuneille jo tässä kohdin. Ilmailunäytöksessä pitkälti toista tuhatta kävijää todisti sen.

Blogi_2023-72-01.jpg

Viime viikolla minulla oli ilo esitellä konetta moottoripyöräporukalle MC Kaikenkiertäjät, joka koostuu pääasiassa Puolustusvoimien, Instan, Finnairin sekä Patrian Hornet-miehistä. Porukka oli asiantuntevaa ja ensimmäinen tunti vierähtikin koneen ulkopuolella lähinnä siiven rakennetta ja moottoreita pohdittaessa. Caravellen historiaa ja yhteyksiä Comet-lentokoneen rakenteeseen ohjaamon osalta tuumailtiin myös.

Blogi_2023-72-02.jpg

Sisäosiin tutustuminen oli hieman lyhyempi lähinnä johtuen lievästi sanottuna saunamaisesta lämpötilasta. Siellä keskustelu keskittyi matkustamon eroihin verrattuna nykykoneisiin. Myös takaosassa olevat penkkien rungot herättivät pohdiskelua, ne kun eivät olleet Caravellen omia penkkejä.

Blogi_2023-72-03-04.jpg

Kiitän vierailijoita kiinnostuksesta ja toivotan lisää vierailijoita tervetulleeksi. Koska kiinteitä esittely-aikoja ei ole, pyrimme joustavasti järjestämään paikalle esittelijän. Allekirjoittaneeseen voi ottaa yhteyttä, mielellään hyvissä ajoin, jotta sopiva ajankohta voidaan löytää.

Yhteydenotot vierailuasioissa: Ismo Matinlauri, p. 0405013495, matinlaurii(at)gmail.com

Kuvat: Ismo Matinlauri

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu

Kiitos Caravelle-projektin tukijoille

Keskiviikko 21.6.2023 - Erja Reinikainen

Käytöstä poistettu ja lentokentän laidalla seissyt SASin Caravelle III SE-DAF Sven Viking saatiin kunnostettua tavoiteaikataulussa ulkopuolelta Finnairin OH-LEA Sinilinnuksi ja se oli avoinna yleisölle Turku Airshowssa Turun lentoasemalla viikonlopun 17.-18.6. aikana. Kiinnostuneita oli koneella jonoksi asti molempina näytöspäivinä ja entisöintityössä mukana olleilla oppailla riitti kuulijoita. Onnistuneen työrupeaman – entisöinnin ja lentonäytöstapahtuman – jälkeen vapaaehtoistiimi voi hengähtää ja lähteä hyvin ansaitulle kesälomalle.

Cblogi_2023-70-01_JT.jpg

Cblogi_2023-70-02_JT.jpg

Kuvat: Jouko Tarponen

Tässä hetkessä on myös paikallaan kiittää kaikkia Caravelle-projektia tukeneita tahoja. Ilman teitä ei Sinilintu olisi esittelykunnossa.

Tällä puolentoista vuoden ajanjaksolla olemme saaneet teiltä rahallista tukea moniin hankintoihin, jäsenmaksutuloin toimivassa yhdistyksessä me arvostamme tätä suuresti. Olemme myös saaneet koneen purku- ja kokoonpanotöihin lainaksi erikoistyökaluja, joita emme olisi muualta pystyneet hankkimaan. Tämän lisäksi on useilta tahoilta saatu arkistomateriaalia, neuvoja ja monenlaista apua projektin edetessä ilmenneisiin pulmatilanteisiin.  

Kiitämme kaikkia meitä tukeneita yrityksiä ja yhteisöjä, heitä on mainittu blogin lopussa.

Kiitämme myös meitä projektin eri vaiheissa erilaisin tavoin auttaneita yksityishenkilöitä.

Kiitämme viimeisinä, muttei suinkaan vähäisimpinä, vapaaehtoistyöhön osallistuneiden perheenjäseniä ja muita läheisiä ymmärryksestä ja pitkämielisyydestä OH-LEA Sinilintua kohtaan.

Caravelle-projektin tukijat:

Statens Maritima on Transporthistoriska Museer (Ruotsi)

  • Sud Aviation SE 210 Caravelle III SE-DAF "Sven Viking" -lentokone.

Arlanda Flygsamlingar (Ruotsi) / Jan Forsgren

  • Apua Caravelle-koneisiin liittyvissä asioissa.

Le Caravelle Club (Ruotsi) / Ulf Nyström

  • Apua Caravelle-koneen purkamiseen ja kokoamiseen liittyvissä asioissa sekä työkaluja lainaksi.

Lentokenttäyhtiö Swedavia (Ruotsi) / Andreas Persson

  • Apua Caravelle-koneen siirtämiseen ja purkamiseen liittyvissä asioissa.

Danmarks Tekniske Museet, Helsingør (Tanska) / Susanne Krogh Jensen

  • Apua ja arkistomateriaalia Caravellen purkamiseen ja kokoamiseen liittyvissä asioissa.

Ahola Special

  • Konsultointiapua koneen kuljetuksen suunnittelussa.
  • Erityiskiitokset kuljettajille avusta kuormien lastauksessa ja purkamisessa

Finnlines

  • Neljän erikoiskuljetusrekan kuljetus Kapellskär-Naantali ja laivan kääntö Naantalissa.

Rantala-yhtiöt

  • Konsultointiapua koneen kokoamisvaiheen nostojen suunnittelussa.
  • Erityiskiitokset kuljettajille avusta nostoissa

P. Tyllilä Linja Oy / Juhani Tyllilä, Katri Tyllilä & Kimmo Koskinen

  • matka- ja majoitusjärjestelyt Suomessa ja ulkomailla

Kuljetus R. Stenvall Oy / Jussi Mäkelä

  • Konttilogistiikka sekä kuljetussuunnittelun tuki, kontaktien antaminen Suomessa ja Ruotsissa.

Nostot & kuljetukset R. M. Laine Oy / Mikko Laine

  • Konttien, portaiden, ym. kuljetukset ja nostot Turun alueella.

Toolpoint

  • Hydraulipumppu ja -sylinteri purkamisen ja kokoamisen tehtäviin.

Hyvinkään Ilmailukerho ry

  • Kannatinpukkeja lainaksi koneen purkuun ja kokoamiseen.

Finnair Tekniikka

  • Työkaluja lainaksi purkamiseen ja kokoamiseen.

Granlund

  • Suojavarusteita purkuryhmälle.

Finavia / Juha Aaltonen, Veli-Matti Paasikivi, EFTU kunnossapito

  • Sijoituspaikka Ilmailumuseoyhdistyksen Caravelle-koneelle ja muuta apua hankkeessa.
  • Pyöräkuormaaja useana ajankohtana koneen kokoamisvaiheessa ja sen valmisteluissa sekä maanrakennusapu koneen sijoituspaikalla.

Select Service Partner Finland Oy

  • Lounaat asennustöihin osallistuville erikoishintaan Turun Lentoasemalla

Canon

  • Väritulosteita Kari Vertasen OH-LEA-taulusta projektin varainhankintaa varten.

Turun satama

  • Apua Caravelle-koneen sijoittamisessa kunnostettavaksi Pansion satamassa.

RMR Merirakenne

  • Apua ja välineitä koneen nostossa tarvittavan kääntöpyörän rakentamiseen

Pansion telakka-alueen yritykset

  • Apua mm. koneen nostoissa ja siirroissa sekä työkaluja lainaksi kokoamiseen.

Teknos / Markku Uusitalo

  • Maalit koneen kunnostamiseen.

Anzo / Oy C.E. Lindgren Ab

  • Siveltimiä Caravellen maalaustöihin.

Jalmeri

  • Mohair-maalausteloja Caravellen maalaustöihin.

Arctic Decals / Mika Jernfors

  • Apua sapluunatarrojen hankinnassa sekä maalisävyjen ja maalauksen yksityiskohtien selvittämisessä.

Peter Lampinen

  • Purjehdusvalojen suojakupujen 3D-tulostus

Ronema

  • Mittareita Caravellen ohjaamoon.

Consolis Parma

  • Kolme ontelolaattaa Caravellen laskutelineiden alle koneen sijaintipaikalle Turun lentoasemalla.

NCC

  • Soraa Caravellen sijaintipaikalle toisen tieliittymän rakentamiseksi.

Ossi Harjula

  • Rakennuttamispalveluita Caravellen sijoituspaikan viimeistelyyn.

Suomen Ilmailumuseo

  • Tukea projektin tiedonhankinnassa, työtilat ja laitteet käyttöömme Caravelleen liittyviä entisöintitöitä varten, työkaluja lainaksi purkuun ja kokoamiseen.

Media

  • Uutisointia projektin eri vaiheissa.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu

Turku Airshow - Caravelle lennolla Las Palmasiin

Maanantai 19.6.2023 - Erja Reinikainen

17.-18.6. Turun lentokentällä oli vuoden 2023 pääilmailunäytös eli Turku Airshow 2023. Tämä päivämäärä oli Caravellen aikataulussa kirjoitettu isoilla numeroilla jo alkuvuodesta Pansiossa kahvihuoneen seinälle. Tavoitteena oli esitellä suurelle yleisölle Caravelle niin sisältä kuin ulkoa, ja kertoa koneen tarina tähän päivään asti.

Cblogi_2023-70-01_JT.jpg

Caravellemme oli varsinaisen näyttelyalueen ulkopuolella ja sijainnin puolesta käytännössä vain bussilla Turusta tulleet näyttelyvieraat voivat tutustua koneeseen. Sijaintimme kävelyreitin varrella mahdollisti toisaalta helpon ja nopean tutustumisen koneeseen.

Cblogi_2023-70-02_JT.jpg

Cblogi_2023-70-02a_JT.jpg

Cblogi_2023-70-02b_JT.jpg

Vierailijoita tuli yli odotusten. Ensimmäisenä päivänä 865 ja toisena päivänä 430 eli yhteensä 1 295 kävijää. Koneen portailla riitti välillä tungosta, mutta pieni jonotus ei tuntunut hyväntuulista yleisöä haittaavan. Vierailijat kertoivat koneen esittelijöille monta tarinaa Caravelleen liittyen. Välillä jopa tuntui, että osat olivat vaihtuneet. Tuhannes vierailija palkittiin Caravelle-avaimenperällä. Onnekas voittaja Danial sai Jari Myrskyltä onnittelut ja avaimenperän.

Cblogi_2023-70-03-04_IM.jpg

Kuvat: Ismo Matinlauri

Myös toinen vierailija on syytä mainita erikseen. Toisen maailmansodan hävittäjälentäjäveteraani ja Caravellen lentäjänä pitkään toiminut Mauri Maunula poikkesi katsomaan työuransa aikaisen työkalun replikaa. Lyhyessä rupattelutuokiossa IMY:n puheenjohtaja Janne Salosen kanssa tuli kerrattua useampi värikäs tapahtuma Caravelle-ajoilta.

Cblogi_2023-70-03-05_JT.jpg

Kauppa kävi hyvin IMY:n pienellä myyntipisteellä. Caravelle-lippikset, T-paidat ja mukit tekivät kauppansa. Sisääntulon yhteydessä jaettiin toisena päivänä ilmaiseksi vanhoja ilmailualan lehtiä, jotka tekivät kiitettävästi kauppansa varsinkin nuoremman väen parissa.

Kuvat: Jouko Tarponen, ellei toisin erikseen mainittu.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu

Taas tehokas työpäivä

Perjantai 16.6.2023 - Erja Reinikainen

Keskiviikkona 14.6. Turun lentoasemalla työskenneltiin kirjaimellisesti hiki hatussa. Lentonäytökseen on pari päivää ja Sinilintu yritetään saada mahdollisimman edustavaan kuntoon ennen sitä. Hellesäässä huhki kymmenkunta henkeä ja sai todella paljon aikaiseksi.

Cblogi_2023-58-0.jpg

Cblogi_2023-58-00.jpg

Pyrstön ympärillä olleet asennusvaiheen telineet purettiin alkuviikosta. Sen jälkeen asennettiin tilapäinen aita koneen ympärille. Varsinainen aita asennetaan elokuussa. Konetta tuki alkuviikosta vielä neljä tunkkia, kaksi rungon alla ja kaksi siipien alla. Siiven alla olleet tunkit poistettiin laskutelineiden pyörien asennuksen yhteydessä, mutta rungon alla olevat ovat vielä tarpeen. Niiden poistamiseen ryhdytään vasta kun nokkatelineen tuki ja koneen ankkuroinnit on saatu paikoilleen.

Cblogi_2023-58-1.jpg

Cblogi_2023-58-2.jpg

Molempien siipien tyvessä olevat laipat ovat olleet irti Arlandasta asti, tänään ne saatiin paikoilleen. Päälaskutelineiden pyörät ja telinekuilujen luukut asennettiin myös. Voikin sanoa, että koneen ulkoasu täydentyi tänään näillä toimenpiteillä merkittävästi.

Cblogi_2023-58-3.jpg

Cblogi_2023-58-3b.jpg

Maalaustöihin tuli uusi ongelma. Jos talvella oli liian kylmä maalaukseen niin nyt lähes 30°C päivä oli liian lämmin, joten logojen ja loppujen tekstien maalaaminen jäi tuonnemmaksi. Kiillotusta tehtiin alkuviikosta ja nokkaosa on jo hyvässä kunnossa.

Cblogi_2023-58-4.jpg

Lentonäytöstä varten koneen oikeanpuoleiselle ovelle saatiin Turun lentoaseman varastoalueelta leveät ja oikean korkuiset portaat. Hyvä juttu, sillä aiemmat portaat kuormalavavirityksineen eivät olisi olleet turvalliset yleisökäytössä. Koneen sisäänkäynnille kiinnitettiin Caravellesta, SE-DAFi Sven Vikingistä ja OH-LEA Sinilinnusta kertova infotaulu lentonäytösvieraita varten.

Cblogi_2023-58-5.jpg

Myös Ilmailumuseoyhdistyksen banderolli on taas esillä, tällä kertaa Caravelle-alueella olevan varastokontin kylkeen kiinnitettynä. Sinilinnun aluetta siistitiin muutenkin ja kaikki tarpeeton kerättiin pois. Kone ja alue alkavat olla valmiit vierailijoita varten.

Kuvat: Jouko Tarponen

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu

Kiireinen päivä Turun lentoasemalla

Torstai 8.6.2023 - Erja Reinikainen

In English

Keskiviikkona 7.6. Turun lentoasemalla työskenteli lähemmäs 15 vapaaehtoista ”Sinilinnun” viimeistelemiseksi esittelykuntoon. Töitä tehtiin aamukymmenestä aina iltakuuteen vaihtelevin miesvahvuuksin. Nyt sää suosi tekijöitä, aurinko paistoi ja oli melkein kesäisen lämmintäkin.

Blogi_2023-65-01_IM.jpg

Kuva: Ismo Matinlauri

Blogi_2023-65-02_JT.jpg

Blogi_2023-65-03_JT.jpg

Kuvat: Jouko Tarponen

Tavoitteena on purkaa pyrstöä ympäröivät telineet lähipäivinä, joten pyrstön töitä on priorisoitu. AERO-tekstin sapluunat liimattiin runkoon korkeusvakaajan alle, jonka jälkeen ne maalattiin sinisellä. Vakaajien alueella luukkuja ja muotopeltejä on useita ja viimeisiä niistä kiinnitettiin paikoilleen. Muiden jo lähtiessä kotiin kaksi miestä oli vielä telineillä tiivistelemässä luukkuja.

Blogi_2023-65-04_JT.jpg

Blogi_2023-65-05_JT.jpg

Kuvat: Jouko Tarponen

Blogi_2023-65-06_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Myös maan tasolla tapahtui. Oikean puolen laskutelineen puhdistus oli käynnissä. Hyvää jälkeä syntyi vaikka käytettävissä ei ollut vettä. Koneen alla siipiliitoksen alapuolisia luukkuja asennettiin paikoilleen. Kiillotustakin oli meneillään sekä siivissä että koneen nokassa. Nokkapuolella myös korjailtiin nostoliinojen ikkunalinjan siniseen raitaan jättämiä jälkiä: nostoissa hiertyneet kohdat hiottiin ja maalattiin uudelleen.

Blogi_2023-65-07_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Blogi_2023-65-08_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Blogi_2023-65-09_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Koneen sisällä jatkui edellispäivänä aloitettu siivousoperaatio. Nyt matkustamo, ohjaamo, WC-tilat ja takimmainen ylärahtitila on imuroitu ja siistitty. Matkustamon jäljellä olevat paneelit ja hattuhylly pyyhittiin myös kostealla rätillä. Kyseessä oli pikainen tilojen ulkoasun parannus, jotta tiloja voidaan esitellä yleisölle lentonäytöspäivinä. Sisätilojen entisöinti on sitten tulevaisuuden projekti.

Blogi_2023-65-10_CO.jpg

Kuva: Curt Oksa.

Koneella poikkesi päivän mittaan useita vierailijoita, ehkä tämänpäiväinen Helsingin Sanomien verkkolehden Caravelle-artikkeli ja kaunis ilma olivat saaneet kiinnostuneet liikkeelle ”Sinilintua” katsomaan. Myös Turun tulli teki vierailun neljän tullivirkailijan ja koiran kanssa. Joukolla todettiin kone puhtaaksi mahdollisesta vanhasta salakuljetustavarasta.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu

Sinilinnun asennustiimin esittely

Lauantai 3.6.2023 - Erja Reinikainen

In English

Tämän viikon blogeissa on useaan kertaan mainittu Caravellen kokoamistöissä ollut asennustiimi. On siis paikallaan esitellä tämä porukka, joka ahkeroi Turun lentoasemalla koneen kokoamistöissä kahteen otteeseen. Ensimmäinen työrupeama oli 22.-23.5. kun siivet kuljetettiin Pansiosta ja liitettiin toisiinsa lentoasemalla. Toinen ja pitempi asennusvaihe oli 29.5.-2.6. kun ensin runko asennettiin siipien päälle ja sen jälkeen korkeus- ja suuntavakautin koneen pyrstöön. Näin sanottuna työ kuulostaa yksinkertaiselta, mutta sitä se ei todellakaan ollut.

Talven aikana Caravellen tekniikkatiimi eli Markku Ahokoski, Kari Nyman, Martti Saarinen ja Ismo Matinlauri koordinoivat koneen entisöintitöiden etenemistä Pansiossa. Markku, Kari ja Martti suunnittelivat vuosi sitten Caravellen purkamisen ja nyt myös sen kokoamisen työjärjestyksen ja aikataulun.  

Koneen osien nostaminen ja millintarkka paikoilleen saaminen kovassa tuulessa oli vähintäänkin haasteellista. Ahtaassa kölitunnelissa runko-siipi-liitoksen pulttien kiinnittäminen lähes pimeässä ei ollut helppoa. Pyrstöä ympäröivillä korkeilla telineillä sivuvakaajan ja -peräsimen saaminen paikoilleen sateen piiskatessa oli melkoinen suoritus sekin. Rungon ja siiven liitoskohdan muotolevyjen kiinnitys paikoilleen vaati tekijöiltä kärsivällisyyttä, sillä osia oli kymmeniä ja ruuveja ja niittejä oli satoja. Vaativien asennustöiden lisäksi päivien kuluessa siirreltiin tunkkeja, vanerilevyjä, kuormalavoja ja autonrenkaita sekä purettiin aina tarvittaessa tavaroita kontista ja laitettiin sinne takaisin, kiepitettiin nostoliinoja, käytiin rautakaupassa, jne.

Markku Ahokosken johtamaan asennustiimiin kuuluivat Kari Nymanin ja Martti Saarisen lisäksi Reima Lindroth, Hannu Penttilä ja Jouko Rinne, jotka olivat myös koneen purkutöissä Arlandassa. Martti Saarinen ei ollut mukana Turussa, mutta osallistui viikon aikana pohdintoihin puhelimen välityksellä. Tiimissä oli asennustöissä apuna Pansion ryhmästä Yrjö Honkavaara ja Elias Viitanen sekä yleisapulaisena Erja Reinikainen.

Tämä kahdeksan vapaaehtoisen ryhmä kokosi Caravellen viidessä päivässä (lastauspäiviä ei ole huomioitu) siihen kuntoon, että Pansiossa työskennellyt ryhmä voi tehdä loppuun peltiosien kiinnittämisen sekä jatkaa hionta-, maalaus- ja kiillotustöitä.  

Cblogi_2023-57-09_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen 29.5.2023.

Tämä kuva asennustiimistä otettiin Pansion hallissa 29.5. siinä vaiheessa kun koneen runko oli nostettu Ahola Specialin lavetille ja yhdistyksen mainoslakanan pahimmat rypyt oli oiottu. Kuvassa vasemmalta Hannu Penttilä, Yrjö Honkavaara, Reima Lindroth, Markku Ahokoski, Ismo Matinlauri, Elias Viitanen, Erja Reinikainen ja Jouko Rinne, ryhmän oikeassa reunassa halliin poikennut ”Curre”.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu

"Sinilintu" on nyt koottu

Perjantai 2.6.2023 - Erja Reinikainen

In English

Perjantaina 2.6. Caravellen asennustiimillä ja Pansiossa aiemmin työskennelleillä vahvistuksilla oli Turun lentoasemalla viikon ankeimmat olosuhteet: aamulla lämpötila oli +6°C, kova tuuli puhalsi pohjoisesta ja rankat sadekuurot toistuivat päivän mittaan.

Cblogi_2023-62-08_JP.jpg

Kuva: Janne Pauni

Cblogi_2023-62-09_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Aamulla telineasentajat korottivat pyrstön telineitä. Sivuperäsin otettiin kontista ja siinä olevien reikien suojaksi asennettiin verkot, jotta linnut eivät pääse pesimään peräsimen sisälle. Peräsimeen pujotettiin uusi sähköjohto majakkavaloa varten – se jää odottamaan koneen sähköistyksen rakentamista. Sivu- ja korkeusperäsimien liikkuminen estettiin estämällä niiden servojen liike.

Cblogi_2023-62-10_ER.jpg

Cblogi_2023-62-11_ER.jpg

Cblogi_2023-62-12_ER.jpg

Kuvat: Erja Reinikainen

Asennustiimi valmisteli sivuvakaajan ja peräsimen asennusta totuttuun tapaan: asennustarvikkeet, työkalut, pultit, turvavaljaat, kiinnipitoliinat, ym. etsittiin ja järjestettiin valmiiksi. Ensin nostettiin sivuvakain, kovassa tuulessa se oli jokseenkin haastava operaatio. Korkealla pyrstön telineillä isokokoisen vakaajan hivuttaminen paikoilleen onnistui hyvin vaikka sadekuuro kiusasi asentajia ja pääpultit saatiin kiinni kohtuullisen helposti. Sivuperäsin on noston kannalta hankalan muotoinen, korkea ja kapea – ja senkin on osuttava tuulessa paikoilleen millilleen.  Peräsimen heilumista noston aikana estettiin liinojen avulla. Kiinnitysten saaminen paikoilleen teetti töitä – ja taas sadekuuro kiusasi telineillä työskenteleviä. Lounasaikaan mennessä ”Sinilinnun” sivuvakauttimen siniristilippu oli paikoillaan. On se kyllä hieno näky.

Cblogi_2023-62-13_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Cblogi_2023-62-14_JS.jpg

Kuva: Janne Salonen

Cblogi_2023-62-15_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Perjantai-iltapäivä kului sekalaisissa töissä. Pyrstössä viimeisteltiin asennuksia, matkustamossa siivottiin ja vahvistettiin lattiaa tilapäisesti vanerilevyillä, sivuvakaajan ja -peräsimen alla olleita autonrenkaita ja pahveja sekä nostoissa käytettyjä liinoja keräiltiin talteen, konttien sisältöä järjestettiin, ym. Näkyvin työ oli korjatun ja maalatun tutkakuvun asennus koneen nokkaan.

Cblogi_2023-62-16_JS.jpg

Kuva: Janne Salonen

Päivän aikana Caravellen sijaintipaikan sähkökaapeli saatiin vedettyä Finavian alueelta nokkatelineen viereen. Toiveissa on saada sähkösyöttö toimimaan ensi viikon alkupäivinä. Tämä mahdollistaisi hionta-, kiillotus- ja asennustöiden käynnistämisen.

Cblogi_2023-62-17_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Asennustiimi (Markku, Kari, Hannu, Jouko, Reima ja Erja) voivat todeta tämän vaiheen valmistuneen onnistuneesti ja suunnitellussa aikataulussa. Tästä Turun tiimi jatkaa koneen ulkopuolen viimeistelyä ja sisätilojen valmistelua esittelykuntoon ennen kahden viikon kuluttua olevaa lentonäytöstä.

Asennustöiden päivittäinen raportointi päättyy tähän blogiin.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu

Korkeusvakauttimen asennus ja hyvästit Pansion hallille

Torstai 1.6.2023 - Erja Reinikainen

In English

Torstaina 1.6. aamulla Pansiossa lastattiin viimeinen erikoiskuljetus, kun Caravellen korkeusvakautin (korkeusvakaaja ja -peräsin) ja sivuvakaaja nostettiin Ahola Specialin lavetille. Kuorma ei ollut korkea eikä kovin leveäkään, joten kuljetus Turun lentoasemalle voi tapahtua päivällä. Pansiossa pakattiin myös merikontti lähtökuntoon ja halli oli valmis luovutettavaksi vuokraisännälle (Turun satama).

Cblogi_2023-62-01_JT.jpg

Cblogi_2023-62-02_JT.jpg

Kuvat: Jouko Tarponen

Cblogi_2023-62-03_JS.jpg

Kuva: Janne Salonen

Lentoasemalla työskenneltiin taas kovassa tuulessa kuten edellisenä päivänäkin. Vakauttimen asennusta valmisteltiin aamupäivällä ja varmistettiin, että kaikki työssä tarvittavat pultit, työkalut, turvavaljaat jne. olivat valmiina. Rantala-yhtiöiden ”hiab” saapui paikalle puolen päivän jälkeen ja nostoa aloiteltaessa tuuli yltyi entisestään, jossakin vaiheessa satoi rakeitakin ja hiekkapöly lensi tuulessa.

Cblogi_2023-62-04_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Ensin nostettiin sivuvakaaja lavetilta maahan autonrenkaiden varaan odottamaan huomista asennusta. Sivuperäsin tuotiin lentoasemalle Pansiossa lastatussa merikontissa loppuiltapäivästä.

Cblogi_2023-62-05_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Caravellen korkeusvakautin on iso ja sen nosto puuskaisessa tuulessa rungon päällä olevan evän päälle oli aikamoinen operaatio. Onneksi tuuli puhalsi koneen rungon suuntaisesti nokasta perään päin, joten korkeusvakautin ei merkittävästi heilunut sivusuunnassa noston aikana. Vakauttimen kärjissä oli kuitenkin varmuuden vuoksi kuormaliinat ja niiden pitelijät olivat valmiina estämään heilumista. Taas olivat ammattilaiset työssä - niin telineiden päällä vakaajaa kiinnittämässä kuin nosturin ohjaimissa - ja vakautin oli paikallaan ilman suurempaa säätämistä. Pultit saatiin kiinni ilman suurempia vaikeuksia ja asennustiimi voi huokaista helpotuksesta. Sitten vietettiin harjakaiset: aggregaatti käyntiin, kahvinkeitin porisemaan ja porukka kontin vierelle tuulensuojaan kahville.

Cblogi_2023-62-06_JT.jpg

Cblogi_2023-62-07_JT.jpg

Kuvat: Jouko Tarponen

Cblogi_2023-62-08_JP.jpg

Kuva: Janne Pauni

Tehtiin päivän aikana toki muutakin: siiven tyven muotolevyjen kanssa riitti edelleen niitti- ja ruuvitöitä. Harmitusta aiheuttivat taas vetoniittipyssyt, akkukäyttöinen reistaili ja käsipyssy hajosi jo eilen. Isot niitit ovat sen verran paksuja, että työkalut ovat kovalla rasituksella. Koneen sisätiloissakin tapahtui taas pitkästä aikaa, kun sisäverhoiluja siistittiin ja vessojen ulkoasua paranneltiin. Lattialevyt vaativat vielä korjaustoimia ennen kuin yleisöä voidaan päästää tutustumaan ohjaamoon ja matkustamoon.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu

Töitä nokkatelineen ja siipien tyvilevyjen kanssa

Keskiviikko 31.5.2023 - Erja Reinikainen

In English

Keskiviikkona 31.5. Caravellen asennustiimi työskenteli Turun lentoasemalla tuulisessa säässä edellispäivää pienempien ja vähemmän näyttävien, mutta kokonaisuuden kannalta tärkeiden töiden parissa.

Cblogi_2023-61-01_ER.jpg

Cblogi_2023-61-02_ER.jpg

Kuvat: Erja Reinikainen

Siipi-runko-liitoksen muotolevyjen asentaminen jatkui. Siiven tyvessä on useita eri muotoisia peltilevyjä, jotka on kiinnitetty ruuveilla ja niiteillä. Näitä levyjä askarreltiin paikoilleen siiven ylä- ja alapuolelle koko päivä. Arlandassa irti porattuja ruuveja poistettiin, reikiä avattiin ja senkattiin. Uusia ruuveja ruuvattiin paikoilleen kuppiprikoilla ja ilman. Vetoniittejä käytettiin päivän aikana varmasti satoja kappaleita ja ajoittain työn edistymisen pullonkaulana oli vain yksi käytössä oleva akkukäyttöinen vetoniittipyssy.

Cblogi_2023-61-03_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Nokkateline on ollut sisään vedettynä Arlandasta asti, runkohan on ollut Pansiossa pukkien varassa. Nyt käytettiin nokkatelineeseen liitettyä ulkopuolista hydraulipumppua ja emergency-laukaisun avulla laskuteline saatiin laskettua alas. Tunkkien avulla nokkaa säädettiin hieman ylös ja nyt kone näyttää olevan luontevasti etulaskutelineen varassa, vaikka paino on vielä tunkeilla. Jatkossa laskutelineeseen kehitetään tuki, jonka avulla paino saadaan pois pyörien varasta.

Cblogi_2023-61-04_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Päivän aikana Telinekatajan asentajat rakensivat pyrstön ympärille telineet vakaajien asennusta varten. Torstaina 1.6. korkeus- ja sivuvakaaja kuljetetaan Pansiosta lentoasemalle ja tarkoitus on nostaa korkeusvakaaja suoraan lavetilta pyrstöön. Saa nähdä voidaanko nostoon ryhtyä jos sää on yhtä tuulinen kuin tänään.

Cblogi_2023-61-05_JT.jpg

Cblogi_2023-61-06_JT.jpg

Cblogi_2023-61-07_JT.jpg

Kuvat: Jouko Tarponen

Samaan aikaan kun lentoasemalla niitattiin, selviteltiin Pansiossa hallia tyhjäksi. Halli luovutetaan 1.6. ja kaikki siellä vielä olevat osat, työkalut ja tarvikkeet tuodaan kontissa lentoasemalle, jossa Pansion tiimi jatkaa maalaus- ja kiillotustöitä tulevina viikkoina.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking, OH-LEA, Sinilintu

Rungon asennus siiven päälle

Tiistai 30.5.2023 - Erja Reinikainen

In English

Caravellen runko kuljetettiin Pansisosta Turun lentoasemalle yöllä 29.-30.5. Kuorma oli sen verran korkea, että Aholan kuljetus kiersi melkoisen lenkin päästäkseen perille. Tiistaiaamuna Caravelle odotti sijaintipaikkansa vieressä lavetin päällä asennustiimin saapumista paikalle.

Cblogi_2023-58-01_JT.jpg

Cblogi_2023-58-02_JT.jpg

Kuvat: Jouko Tarponen

Cblogi_2023-58-03_JS.jpg

Kuva: Janne Salonen

Aamulla paikalla oli kaksikoukkuinen mobiilinosturi ja ”hiab”, johon kiinnitettiin Pansiosta tuotu kääntöpyörä. Näin siis runkoa voitiin nostaa ja kääntää kaikkien akseliensa ympäri. Nosto aloitettiin nostamalla runko lavetilta nosturien varaan. Asennustiimi huhki kolmen tunkin ryhmät paikoilleen vanerilevyjen päälle rungon alle koneen etu- ja takaosaan, sitten alettiin laskea runkoa paikoilleen siiven päälle.

Cblogi_2023-58-04_ER.jpg

Cblogi_2023-58-05_ER.jpg

Kuvat: Erja Reinikainen

Runkoa laskettiin varovasti melkeinpä milli kerrallaan, kohdistaen sitä siiven päällä olevien kiinnityspisteiden sekä siipiliitoksen etu- ja takareunan mukaan. Viimeiset sentit vaativat nosturikuskeilta tarkkuutta, kun runkoa oli käännettävä tien tai metsän suuntaan, nokkaa tai pyrstöä laskettava ja koko runkoa pyöritettävä. Rauhalliset ammattilaiset olivat asialla niin nosturien ohjaimissa kuin siiven asennuksessa, joten lopulta todettiin rungon asettuneen paikoilleen. Tähän vaiheeseen kului aikaa noin tunti.

Cblogi_2023-58-06_ER.jpg

Cblogi_2023-58-07_ER.jpg

Kuvat: Erja Reinikainen

Siipeä ja runkoa yhdistävien pulttien saaminen paikoilleen vei sitten vähän enemmän aikaa. Runkoa pidettiin varmuuden vuoksi vielä nosturien liinoissa kun rungon asentoa hienosäädettiin niin, että pultteja saatiin kiinni. Ensimmäiset kiinnitykset saatiin paikoilleen helposti, mutta rungon kölitunnelissa olevat kiinnityspultit ja etummaiset alakiinnikkeet olivat hankalimmat. Pulttien saamiseksi paikoilleen koneen asentoa nitkutettiin tunkeilla, siipien asentoa säätämällä ja hakemalla runkoon takapainoa niin, että asennustiimiläiset pakkautuivat koneen pyrstöosaan takaportaan paikkeille. Lounasaikaan mennessä kaikki pultit olivat kiinni.

Cblogi_2023-58-08_ER.jpg

Cblogi_2023-58-09_ER.jpg

Kuvat: Erja Reinikainen

Iltapäivällä pyrstön alle tuotiin tueksi iso tunkki, jatkettiin töitä kölitunnelissa ja aloitettiin siipien johtoreunojen ja kainalolevyjen asennus. Arlandassa koneen purkuvaiheessa oli purettu vasemman siiven johtoreunaa, laippoja ja kainalolevyjä – nyt ne asennetaan takaisin paikoilleen. Ruuvi- ja niittitöitä on siis edessä ja Pansiossa ultraäänipesurilla puhdistetuille ruuveille on käyttöä. Takaportaan hydrauliikkajärjestelmässä kevään aikana ilmennyt vuoto saatiin myös korjattua ja takaporras taas toimimaan.

Cblogi_2023-58-10_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Caravelleä kävi katsomassa ja kuvaamassa Pansion tiimiläisten lisäksi myös lentoaseman henkilökuntaa sekä asiasta Turun Sanomista lukeneita uteliaita. Lisää katsottavaa onkin tulossa torstaina, kun korkeusvakaaja nostetaan paikoilleen.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking, OH-LEA, Sinilintu

Caravelle lähti Pansiosta

Maanantai 29.5.2023 klo 22.20 - Erja Reinikainen

In English

Maanantaina 29.5. tehtiin Pansiossa viimeisiä töitä Caravellen runkoon liittyen, sillä lastaus Ahola Specialin erikoiskuljetukseen oli aikataulutettu iltapäivään. Ja kiirettä piti: viimeisiä ikkunalinjan sinisen raidan lakkauksia tehtiin vielä puolen päivän aikaan. Service-oveen asennettiin lukko. Rungon oikean puolen OH-LEA tunnuksen sapluunatarra liimattiin paikoilleen.

Cblogi_2023-57-01_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Cblogi_2023-57-02_JS.jpg

Cblogi_2023-57-02a_JS.jpg

Cblogi_2023-57-02b_JS.jpg

Kuvat: Janne Salonen

Pansion tiimin avuksi tullut asennusporukka askarteli suojaverkkoja koneessa oleviin aukkoihin, jotta sivuvakaajaan, takarunkoon, ym. ei enää pääsisi lintuja pesimään. Arlandassa koneen uumenissa oli nimittäin pesinyt kokonainen lintuyhdyskunta. Oma projektinsa oli Ilmailumuseoyhdistyksen suurikokoisten banderollien kiinnittäminen paikoilleen koneen runkoon kuljetuksen ajaksi.  

Cblogi_2023-57-03_JT.jpg

Cblogi_2023-57-04_JT.jpg

Kuvat: Jouko Tarponen

Runko nostettiin kannattimiltaan hallin siltanosturien avulla, Aholan lavetti peruutettiin rungon alle ja runko laskettiin lavalle siirrettyjen kannatinpukkien varaan. Kaikki sujui ongelmitta, olihan tämä tehty jo viime kesänä Arlandassa. Aholan ammattilaisille iso kiitos!

Cblogi_2023-57-05_JT.jpg

Cblogi_2023-57-06_JT.jpg

Kuvat: Jouko Tarponen

Vähän yllättäen ongelmaksi muodostui kuormalavalle lastatun kääntöpyörän saaminen lavetille. Kääntöpyörää tarvitaan kun runko nostetaan lentoasemalla lavetilta siiven päälle ja runkoa joudutaan kääntämään pituusakselinsa ympäri. Kuormalava oli jo saatu siltanosturin avulla ilmaan kun nosturi pysähtyi eikä totellut enää ohjausta. Onneksi avuksi saapui sattumalta ohi ajanut telakkahallin trukkikuski, joka nosti kuormalavan kääntöpyörineen lavetille – ja Caravelle voitiin ajaa ulos hallista.

Cblogi_2023-57-07_JT.jpg

Cblogi_2023-57-08_JT.jpg

Cblogi_2023-57-09_JT.jpg

Kuvat: Jouko Tarponen

Cblogi_2023-57-10_JS.jpg

Kuva: Janne Salonen

Nyt Pansion halli on jo lähes tyhjä, vain vakaajat, kahdet matkustajaportaat ja varastokontti ovat jäljellä. Runko kuljetetaan lentoasemalle yöllä ja tiistaiaamuna 30.5. se nostetaan siiven päälle. Loput osat ja varastokontti kuljetetaan hallista 1.6.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking, OH-LEA, Sinilintu

Viime hetken kiireet Pansiossa

Maanantai 29.5.2023 klo 22.00 - Erja Reinikainen

In English

Caravellen rungon siirto lähestyy ja Pansion hallissa on kuluneen viikonlopun aikana urakoitu viimeisiä rungon töitä. Runko lastataan lavetille maanantai-iltana 29.5. ja kuljetetaan lentoasemalle yön aikana.

Cblogi_2023-41-03_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Viimeisinä rungon töinä siihen teipattiin sapluunatarroja, joiden avulla saadaan maalattua Finnairin maalauskaavion mukaiset tekstit ja logot. Tarrat tulivat painosta tekstikohtaisiin arkkeihin leikattuina ja suurimmat Finnair-tekstit useampiin osiin jaettuina. Tarra-arkkeihin nypittiin tekstien ym. kohdalle aukot – eli maalattavat kohdat poistettiin. Tämän jälkeen tarra-arkkien päälle liimattiin siirtokalvot, jotka pitävät tekstikohdat muodossaan tarrojen kiinnittämisen aikana. Tarrat liimataan koneen runkoon tarkoin määritellyille paikoille ja tekstit, logot, rekisteritunnukset, jne. maalataan telalla sapluunatarrassa oleviin aukkoihin. Kun maali on kuivunut, tarra irrotetaan.

Cblogi_2023-54-02.jpg

Cblogi_2023-54-03.jpg

Cblogi_2023-54-04.jpg

Kuvat: Ismo Matinlauri

Perjantaina 26.5. liimattiin paikoilleen suurimmat ja hankalimmat tekstit eli rungon molemmille puolille Finnair ja OH-LEA. Sapluunat pysyivät hyvin koossa siirtotarrojen poistossa ja tekstit on maalattu. Osa tarroista on jo poistettu, osa teksteistä on vielä kuivumassa.

Cblogi_2023-54-05_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Viikonloppuna maalattiin ikkunalinjan sininen raita vielä kertaalleen. Maali on kuivumassa ja hallissa valmistaudutaan rungon siirtoon.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking, OH-LEA, Sinilintu

Caravellen hinausrauta entisöity

Lauantai 27.5.2023 - Tiistaikerholainen

In English

Ilmailumuseoyhdistyksen Ruotsista ostaman Caravelle III:n (SE-DAF) mukana tuotiin Caravellen alkuperäinen hinausrauta. Se on SAS:n käyttämä. SAS hylkäsi raudan Caravelle koneiden SAS:n uran päätymisen myötä. Rauta onkin lojunut kymmeniä vuosia Arlandan lentokentällä SE-DAF:n ohessa.

Blogi_2023-14-17.jpg

Hinausrauta otettiin Tiistaikerhossa entisöinnin kohteeksi syyskaudella 2022 vastaavalla tavalla, kun entisöitiin viime vuonna huonoon kuntoon päässyt Finnairin käyttämä  Super Caravellen hinausrauta. SAS:n hinausrauta on Sud Aviation tehtaiden tekemien Caravellen hinausrautojen ensimmäistä versiota. Finnairin käyttämä Super Caravellen hinausrauta on puolestaan kolmatta ja viimeistä versiota. Erot näiden rautojen välillä ovat vähäiset ja koskevat lähinnä raudan pyörätelinettä.

Blogi_2023-14-01.jpg

Blogi_2023-14-02.jpg

Kevään myötä saatiin kaikki Caravellen hinausraudan osat kunnostettua ja maalattua. Viimeinen työ ennen hinausraudan kokoamista oli koota pyöräteline toimintakuntoiseksi. Kun raudan pyöräteline syyskaudella purettiin osiinsa, niin todettiin toisen pyörän vanteen olevan niin huonokuntoinen, ettei sitä voinut enää käyttää. Toisen pyörän vanne oli sen verran hyväkuntoinen, että pienellä hitsauspaikkauksella siitä saatiin kelvollinen. Vanteeseen ostettiin uusi ulko- ja sisärengas sekä toinen laakereista, joka oli tuhoutunut pyörää pyörätelineen akselilta irrotettaessa. Kun vanne oli saanut sinisen värinsä, laitettiin siihen ulko- ja sisärengas paikoilleen.

Blogi_2023-14-03.jpg

Kelvottoman pyörä tilalle onnistuimme pienen hakemisen jälkeen löytämään hinausraudan 25 mm akselille menevä alkuperäisen pyörän mallisen sisäkumillisen pyörän. Suurin osa kaupan olevista ”kottikärrynpyöristä” on nimittäin tehty 20 millin akselia varten. Kun uudenkin pyörän vanne oli maalattu siniseksi, ei vanhaa ja uutta pyörää juuri erottanut toisistaan. Pyörät kiinnitettiin pyörätelineen akseleille, jonka jälkeen voitiin aloittaa hinausraudan koekokoaminen.

Blogi_2023-14-04.jpg

Koekokoaminen on välttämätöntä, sillä hinausrauta kuljetetaan osina Turun lentoasema-alueelle, jossa se kootaan näytteille Finnairin Sinilinnuksi entisöitävän SAS:n entisen Caravelle SE- DAF:n yhteyteen. Koekokoamisella varmistetaan, että hinausraudan kokoaminen sujuu Turussa yllätyksittä.

Blogi_2023-14-06.jpg

Hinausraudan koekokoaminen aloitettiin laittamalla hinausraudan tanko-osan kummankin puoliskon liitolaipat toisiaan vasten. Jouduimme vähän ihmettelemään, koska hinausraudan puolikkaiden liitoslaippojen ohjaustapit eivät kohdistuneet reikiinsä niin, että hinausraudan nostokahvat olisivat olleet toisiinsa nähden samassa linjassa. Totesimme, että raudan puoliskojen on täytynyt olla jo Suomeen tulleessaan toisiinsa nähden 180 astetta ”vinksallaan”.

Blogi_2023-14-08.jpg

Tätä emme olleet huomanneet rautaa purkaessamme, koska raudasta puuttuivat raudan asentoa osoittavat nostokahvat. Jos ne olisivat olleet tallella, olisimme kyllä huomanneet, että niistä toinen olisi ollut raudan alapuolella ja toinen yläpuolella. Johtopäätöksemme onkin, että hinausrauta oli Arlandassa koottu väärin. Sitä osoittaa myös se, että ennen purkamista raudasta ottamissamme kuvissa raudan maahan varaava metallijalka sojottaa kohti taivasta.

Blogi_2023-14-10.jpg

Koekokoamisen ongelman ratkaisemiseksi sahasimmekin kohdistustapit pois ja painoimme raudan puoliskojen liitoslaipat toisiaan vasten niin, että nostokahvat olivat raudan yläpuolella ja toisiinsa nähden samassa linjassa. Tämän jälkeen liitoslaipat lukittiin toisiinsa laippojen ympärille tulevalla  kahdella lukituskauluksella. Kaulukset kiristettiin korvakkeistaan pulteilla tiukasti liitoslaippojen ympärille. Näin hinausraudan puoliskot oli saatu yhdistettyä toisiinsa.   

Blogi_2023-14-11.jpg

Blogi_2023-14-12.jpg

Nyt oli pyörätelineen kiinnityksen vuoro hinausrautaan. Pyöräteline kiinnitettiin hinausrautaan kiinnityskauluksistaan. Telinettä ei kuitenkaan kiinnitetty keskelle hinausrautaa, vaan jonkin verran hinausraudan painopisteen lenkkipään puolelle. Näin menetelleen saadaan raudan lentokoneen nokkapyörään kiinnitettävä liitospää painumaan alas ja nojaamaan jalkansa varassa maahan. Lopuksi kiinnitimme raudan kylkeen hinausraudan valmistuslaatan. Hinausraudasta puuttuu vielä sen kylkeen maalattava Caravelle -logo ennen kuin se on valmis Turkuun toimitettavaksi.

Blogi_2023-14-14.jpg

Blogi_2023-14-16.jpg

Blogi_2023-14-18.jpg

Huonoon kuntoon päässyt hinausrauta koki Tiistaikerhon käsittelyssä täydellisen muodonmuutoksen. Se muuttui ruostuneesta ja osin vaurioituneesta hinausraudasta uuden uutukaisen oloiseksi Finnairin käyttämien Caravelle -koneiden hinausrautojen näköiseksi. Se sai siten samanlaisen ulkoasun, kun vuosi sitten entisöimämme Finnairin Super Caravellen hinausrauta.

Kuvat: Lassi Karivalo.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking, OH-LEA, Sinilintu, Tiistaikerho

Caravellen rungon maalaus

Torstai 25.5.2023 - Erja Reinikainen

In English

Kun lentoasemalla innokas joukko ahersi siipien liitosasennuksessa, oli Pansion hallissa käynnissä Caravellen rungon yläosan maalaus valkoiseksi. Maalausliike T. Nikander Oy toteutti tällä viikolla rungon yläosan maalauksen ruiskulla. Valkoinen maali levitettiin kahtena peräkkäisenä päivänä, kahdeksi kerrokseksi. Lopuksi maalattuun pintaan vielä ruiskutettiin suojaava lakkakerros.

Cblogi_2023-53-01_JT.jpg

Cblogi_2023-53-02_JT.jpg

Ruiskumaalauksen toteuttaminen amatöörivoimin todettiin haastavaksi ja päätettiin ottaa osaava taho töihin, sillä projektin aikataulu ei tässä vaiheessa salli harjoittelukierroksia. Hyvä tuli, kiitos ammattimaalarin.

Cblogi_2023-53-03_IM.jpg

Kuva: Ismo Matinlauri.

Maalausten kanssa tuli kaiken kaikkiaan kiire, sillä kevät oli kylmä ja hallin lämpötila pysyi pitkään niin alhaisena, ettei maalaustöitä päästy aloittamaan suunnitellussa aikataulussa.

Cblogi_2023-53-04_IM.jpg

Kuva: Ismo Matinlauri.

Cblogi_2023-53-05_JT.jpg

Kun rungon yläosan maali ja lakka on kuivunut, voidaan ikkunalinjaan kiinnitetty suojamuovi poistaa ja ryhtyä teippaamaan koneen runkoon tarrasapluunoita lentoyhtiö- ja konetyyppitekstien maalausta varten

Kuvat: Jouko Tarponen, ellei toisin erikseen mainittu.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking, OH-LEA, Sinilintu

Caravellen siipien siirto ja asennus

Tiistai 23.5.2023 - Erja Reinikainen

In English

Caravellen kunnostukseen vuokratun Pansion satamahallin vuokrasopimus päättyy toukokuun lopussa ja maalaus- ja asennustyöt on talven aikana suunniteltu ja aikataulutettu sen mukaan. Asennusvaihe käynnistettiin maanantaina 22.5. ja Pansion ahkerat maalarit ja kiillottajat saivat apuvoimia, kun asennustiimi (6 henkilöä) ja kokenut kiillottaja saapuivat paikalle.

Cblogi_2023-51-01_ER.jpg

Cblogi_2023-51-02_ER.jpg

Kuvat: Erja Reinikainen

Hallissa tapahtui puolessa päivässä paljon kun suojaus-, siirto-, maalaus- ja asennusvalmistelut pistettiin toimeksi, aikaansaannosten lista on pitkä: Koneen rungon vasemman puolen alaosaa kiillotettiin siipiliitoksen kohdalta – hienoa kiiltävää pintaa syntyikin suuri alue. Koneen rungon maalatut ja valmiiksi kiillotetut alueet suojattiin muovilla rungon yläosan tiistaina alkavaa ruiskumaalausta varten. Siipiliitoksen osia puhdistettiin. Valmiiksi käsitellyt vakaajat peiteltiin hallin lattialla pressuilla. Toisen siiven päälle kiinnitettiin kuljetuksen ajaksi Ilmailumuseoyhdistyksen banderolli. Hallissa oleva varastokontti tyhjennettiin ja kaikki koneen asennustöissä tarvittavat osat, työkalut, asennustarvikkeet, jne. lastattiin hallin eteen tuotuun toiseen konttiin. Pansioon jätettiin vain tulevan viikon maalaus- ja kiillotustöissä tarvittavat työkalut ym. sekä tekstien ja logojen tekoon tarvittavat sapluunatarrat.

Cblogi_2023-51-03_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Asennustiimi ehti myös mittaamaan ja suunnittelemaan miten siipien kohdistaminen oikeaan asentoon toteutetaan lentoasemalle valmistellulla sijoituspaikalla.

Cblogi_2023-51-04_JS.jpg

Kuva: Janne Salonen

Iltapäivällä kontti oli lastausvalmis. Sen siirtämisessä kuljetuslavetille oli jonkinasteinen ponnistelu, mutta lopulta ketjut olivat kohdillaan ja kontti lavalla. Samaan kuormaan lastattiin vielä muutamat lentokoneportaat ja kaksi isoa tunkkia.

Cblogi_2023-51-05_JT.jpg

Cblogi_2023-51-06_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Cblogi_2023-51-07_JP.jpg

Kuva: Juha Paju / Turun Sanomat

Cblogi_2023-51-08_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Siipien lastaus Ahola Specialin laveteille sujui hyvin, olihan tämä jo käyty kertaalleen läpi viime elokuussa konetta Arlandasta tuotaessa. Siipi kerrallaan nostettiin hallin siltanosturien varaan, kuljetuslavetti ajettiin siiven alle ja kohdennustarkastusten jälkeen siipi laskettiin tukien varaan lavetille. Siivet kuljetettiin Turun lentoasemalle alkuyön aikana.

Cblogi_2023-51-09_JS.jpg

Kuva: Janne Salonen

Pansiossa halli melkein tyhjeni ja tuntuu oudolta, että hektinen loppurutistus on päättymässä. Enää runko maalataan seuraavan viikon aikana ja vakaajat odottavat kuljetusta kuun vaihteeseen asti.

Cblogi_2023-51-10_ER.jpg

Cblogi_2023-51-11_ER.jpg

Cblogi_2023-51-12_ER.jpg

Kuvat: Erja Reinikainen

Tiistaina 23.5. aloitettiin siipien asennus Turun lentoasemalla, kaksi Rantala-yhtiöiden mobiilinosturia olivat paikalla ennen aamuseitsemää. Ennen siipien siirtoa mitattiin ja tarkistusmitattiin koneen paikkaa maahan asennettujen betonilevyjen päällä. Koneen vasen siipi nostettiin kuljetuslavetilta ja asemoitiin tarkasti kohdalleen. Siiven oikean asennon löytäminen teetti mittaajilla, tunkin käyttäjillä ja nosturikuskeilla hieman töitä, mutta lopulta siipi laskettiin paikoilleen laskutelineen alla olevan tuen, siipitunkin ja kahden tuen varaan. Oikeanpuoleinen siipi kohdistettiin paikoilleen nosturilla millimetri kerrallaan, siipiliitoksen korvakkeet saatiin kohdalleen asennuksen avuksi sorvattujen kohdistintappien avulla. Siiven asennon hienosäädön jälkeen siipiliitoksen pultteja voitiin ryhtyä asentamaan ja siipi laskea tukien varaan. Aamupäivän päätteeksi kaikki siipipultit olivat paikoillaan ja asennustiimi voi huokaista helpotuksesta ja todeta työn sujuneen selvästi odotettua helpommin.

Cblogi_2023-51-13_ER.jpg

Cblogi_2023-51-14_ER.jpg

Kuvat: Erja Reinikainen

Siipiliitoksen vinotuet asennettiin vielä paikoilleen, työkalut ja tarvikkeet koottiin konttiin ja kone ympäröitiin varoitusnauhoilla. Ensi viikolla asennustyö jatkuu kun koneen runko on saatu maalattua ja se siirretään Pansiosta ja asennetaan siiven päälle.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking, OH-LEA, Sinilintu

Pansion töiden loppukiri lähestyy

Torstai 18.5.2023 - Erja Reinikainen

In English

Pansiossa on näinä viikkoina käynnissä niin sanottu loppurutistus, kun koneen osien kunnostusta viimeistellään ennen niiden siirtoa Turun lentoasemalle. Siipien siirron suunnitellaan tapahtuvan 22.5. ja runko kuljetetaan yöllä 29.-30.5., vakaajat sitten saman viikon lopulla.

Cblogi_2023-42-01.jpg

Siipien maalaus on saatu valmiiksi ja pinnat on viimeistelty lakkauksella, joka pidentää maalipinnan ikää ja helpottaa sen huoltoa. Siipiin maalattavat rekisteritunnukset (OH-LEA) saataneen maalattua ainakin siiven yläpinnalle ennen kuljetusta lentoasemalle. Toisen siiven osalta on kiillotuksesta saatu tehtyä vain laipat, joten kiillotusta on siis vielä jonkin verran edessä lentokentällä. Siipiliitoksen kiinnityspulttien puhdistusta tehtiin tällä viikolla ja työ jatkuu vielä. Siipiliitoksen vinotuet ja niiden pultit odottavat vielä käsittelyä.

Cblogi_2023-42-02.jpg

Siivet on lentoasemalla saatava oikeaan asentoon, jotta runko on mahdollista asentaa paikalleen niiden päälle. Tätä suunniteltiin tällä viikolla, kun maanantaina koneen runko nostettiin pukeilta ja vaaituslaitteen avulla asemoitiin vaakatasoon ja mitattiin siipien kiinnityspisteiden sijainti.

Cblogi_2023-42-04.jpg

Rungon alaosa on hiottu aivan pohjaa lukuun ottamatta, pyrstö ja siipiliitosalue on tarkoitus kiillottaa ennen siirtoa, jolloin noin puolet rungon kiillotettavasta alueesta olisi tehtynä ennen siirtoa.

Cblogi_2023-42-03.jpg

Ikkunalinjan sinisen raidan maalaus on aloitettu rungon takaosasta ja sen linjaus on merkitty kokonaisuudessaan. Se ei ollutkaan aivan yksinkertaista koneen nokkaosassa, jossa pinta on kaareva kahteen suuntaan. Sininen ja kapea valkoinen raita sen alla saadaan maalattua tällä viikolla. Sitten onkin edessä enää rungon yläosan maalaaminen valkoiseksi. Kaksi maalauskertaa ja suojalakkaus teetetään ruiskumaalauksena alan erikoisliikkeellä kun siivet on saatu pois hallista.

Cblogi_2023-42-05.jpg

Moottorikehdot maalattiin ja niiden ilmanottoaukkoon ja suihkuputkeen on asennettu peitelevyt. Etuosan peitelevy on hyvin aidon Avon-moottorin ilmanoton näköinen spinnereineen. Suihkuputkessa on Ilmailumuseoyhdistyksen logolla varustettu harmaa suojalevy.

Cblogi_2023-42-06_IM.jpg

Turun lentoasemalla Caravellen tulevalla sijaintipaikallakin on alkanut tapahtua. Lahjoituksena saadut 3-metriset ontelolaattapalat on kaivettu maahan koneen laskutelineiden kohdalle, alueen toinen tieliittymä on tehty ja sähkökaapelin suojaputki asennettu maahan. Sähköä ei kuitenkaan alueelle saada ennen kokoamistöiden alkua.

Cblogi_2023-42-07_OH.jpg

Cblogi_2023-42-08_OH.jpg

Kuva: Ossi Harjula

Ensi viikolla Caravelle-töiden tahti kiihtyy vielä lisää, kun Pansion tiimi urakoi maalausten kanssa ja Vantaan tiimi aloittaa kokoonpanotyöt lentoasemalla. Eiköhän blogejakin ilmesty tulevina viikkoina useampia viikossa.

Kuvat: Jouko Tarponen, ellei toisin erikseen mainittu.

2 kommenttia . Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking, OH-LEA, Sinilintu,

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »