Korkeusvakauttimen asennus ja hyvästit Pansion hallille

Torstai 1.6.2023 - Erja Reinikainen


In English

Torstaina 1.6. aamulla Pansiossa lastattiin viimeinen erikoiskuljetus, kun Caravellen korkeusvakautin (korkeusvakaaja ja -peräsin) ja sivuvakaaja nostettiin Ahola Specialin lavetille. Kuorma ei ollut korkea eikä kovin leveäkään, joten kuljetus Turun lentoasemalle voi tapahtua päivällä. Pansiossa pakattiin myös merikontti lähtökuntoon ja halli oli valmis luovutettavaksi vuokraisännälle (Turun satama).

Cblogi_2023-62-01_JT.jpg

Cblogi_2023-62-02_JT.jpg

Kuvat: Jouko Tarponen

Cblogi_2023-62-03_JS.jpg

Kuva: Janne Salonen

Lentoasemalla työskenneltiin taas kovassa tuulessa kuten edellisenä päivänäkin. Vakauttimen asennusta valmisteltiin aamupäivällä ja varmistettiin, että kaikki työssä tarvittavat pultit, työkalut, turvavaljaat jne. olivat valmiina. Rantala-yhtiöiden ”hiab” saapui paikalle puolen päivän jälkeen ja nostoa aloiteltaessa tuuli yltyi entisestään, jossakin vaiheessa satoi rakeitakin ja hiekkapöly lensi tuulessa.

Cblogi_2023-62-04_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Ensin nostettiin sivuvakaaja lavetilta maahan autonrenkaiden varaan odottamaan huomista asennusta. Sivuperäsin tuotiin lentoasemalle Pansiossa lastatussa merikontissa loppuiltapäivästä.

Cblogi_2023-62-05_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Caravellen korkeusvakautin on iso ja sen nosto puuskaisessa tuulessa rungon päällä olevan evän päälle oli aikamoinen operaatio. Onneksi tuuli puhalsi koneen rungon suuntaisesti nokasta perään päin, joten korkeusvakautin ei merkittävästi heilunut sivusuunnassa noston aikana. Vakauttimen kärjissä oli kuitenkin varmuuden vuoksi kuormaliinat ja niiden pitelijät olivat valmiina estämään heilumista. Taas olivat ammattilaiset työssä - niin telineiden päällä vakaajaa kiinnittämässä kuin nosturin ohjaimissa - ja vakautin oli paikallaan ilman suurempaa säätämistä. Pultit saatiin kiinni ilman suurempia vaikeuksia ja asennustiimi voi huokaista helpotuksesta. Sitten vietettiin harjakaiset: aggregaatti käyntiin, kahvinkeitin porisemaan ja porukka kontin vierelle tuulensuojaan kahville.

Cblogi_2023-62-06_JT.jpg

Cblogi_2023-62-07_JT.jpg

Kuvat: Jouko Tarponen

Cblogi_2023-62-08_JP.jpg

Kuva: Janne Pauni

Tehtiin päivän aikana toki muutakin: siiven tyven muotolevyjen kanssa riitti edelleen niitti- ja ruuvitöitä. Harmitusta aiheuttivat taas vetoniittipyssyt, akkukäyttöinen reistaili ja käsipyssy hajosi jo eilen. Isot niitit ovat sen verran paksuja, että työkalut ovat kovalla rasituksella. Koneen sisätiloissakin tapahtui taas pitkästä aikaa, kun sisäverhoiluja siistittiin ja vessojen ulkoasua paranneltiin. Lattialevyt vaativat vielä korjaustoimia ennen kuin yleisöä voidaan päästää tutustumaan ohjaamoon ja matkustamoon.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu


Kommentit

12.2.2024 8.50  Maija

Kylläpä tästä Finnairin lentokoneesta tulee itselleni nostalgisia muistoja. Lapsena olen ensimmäisen lentoni lentänyt tämänkaltaisella koneella. Hienoa, kun entisöitte näitä koneita. Täytyy vielä mainita, että näistä merikonteista on kyllä moneksi, meillä on ollut pohdinnassa kalustetun kontin hankinta pihallemme saunamökiksi.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini