"Sinilintu" on nyt koottuPerjantai 2.6.2023 - Erja Reinikainen Perjantaina 2.6. Caravellen asennustiimillä ja Pansiossa aiemmin työskennelleillä vahvistuksilla oli Turun lentoasemalla viikon ankeimmat olosuhteet: aamulla lämpötila oli +6°C, kova tuuli puhalsi pohjoisesta ja rankat sadekuurot toistuivat päivän mittaan. Kuva: Janne Pauni Kuva: Erja Reinikainen Aamulla telineasentajat korottivat pyrstön telineitä. Sivuperäsin otettiin kontista ja siinä olevien reikien suojaksi asennettiin verkot, jotta linnut eivät pääse pesimään peräsimen sisälle. Peräsimeen pujotettiin uusi sähköjohto majakkavaloa varten – se jää odottamaan koneen sähköistyksen rakentamista. Sivu- ja korkeusperäsimien liikkuminen estettiin estämällä niiden servojen liike. Kuvat: Erja Reinikainen Asennustiimi valmisteli sivuvakaajan ja peräsimen asennusta totuttuun tapaan: asennustarvikkeet, työkalut, pultit, turvavaljaat, kiinnipitoliinat, ym. etsittiin ja järjestettiin valmiiksi. Ensin nostettiin sivuvakain, kovassa tuulessa se oli jokseenkin haastava operaatio. Korkealla pyrstön telineillä isokokoisen vakaajan hivuttaminen paikoilleen onnistui hyvin vaikka sadekuuro kiusasi asentajia ja pääpultit saatiin kiinni kohtuullisen helposti. Sivuperäsin on noston kannalta hankalan muotoinen, korkea ja kapea – ja senkin on osuttava tuulessa paikoilleen millilleen. Peräsimen heilumista noston aikana estettiin liinojen avulla. Kiinnitysten saaminen paikoilleen teetti töitä – ja taas sadekuuro kiusasi telineillä työskenteleviä. Lounasaikaan mennessä ”Sinilinnun” sivuvakauttimen siniristilippu oli paikoillaan. On se kyllä hieno näky. Kuva: Erja Reinikainen Kuva: Janne Salonen Kuva: Erja Reinikainen Perjantai-iltapäivä kului sekalaisissa töissä. Pyrstössä viimeisteltiin asennuksia, matkustamossa siivottiin ja vahvistettiin lattiaa tilapäisesti vanerilevyillä, sivuvakaajan ja -peräsimen alla olleita autonrenkaita ja pahveja sekä nostoissa käytettyjä liinoja keräiltiin talteen, konttien sisältöä järjestettiin, ym. Näkyvin työ oli korjatun ja maalatun tutkakuvun asennus koneen nokkaan. Kuva: Janne Salonen Päivän aikana Caravellen sijaintipaikan sähkökaapeli saatiin vedettyä Finavian alueelta nokkatelineen viereen. Toiveissa on saada sähkösyöttö toimimaan ensi viikon alkupäivinä. Tämä mahdollistaisi hionta-, kiillotus- ja asennustöiden käynnistämisen. Kuva: Jouko Tarponen Asennustiimi (Markku, Kari, Hannu, Jouko, Reima ja Erja) voivat todeta tämän vaiheen valmistuneen onnistuneesti ja suunnitellussa aikataulussa. Tästä Turun tiimi jatkaa koneen ulkopuolen viimeistelyä ja sisätilojen valmistelua esittelykuntoon ennen kahden viikon kuluttua olevaa lentonäytöstä. Asennustöiden päivittäinen raportointi päättyy tähän blogiin. |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |