Caravelle - Tunnit ja tarvikkeet

Perjantai 28.7.2023 - Ismo Matinlauri


Caravellen kunnostus on vaatinut kohtuullisen paljon aikaa vapaaehtoisilta. Pelkillä vapaaehtoisilla ei kuitenkaan tulla toimeen vaan tarvitaan myös paljon työkaluja ja tarvikkeita. Nyt kun kone on saatu Arlandasta onnellisesti Turun lentokentälle, voidaan tehdä ensimmäinen arvio työmäärästä ja päätarvikkeista mitä projektiin on tähän mennessä kulunut.

Cblogi_2023-74-01.jpg

Cblogi_2023-74-02.jpg

Kuvat: Reino Myllymäki

Cblogi_2023-74-03_IM.jpg

Kuva: Ismo Matinlauri

Cblogi_2023-74-04_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Cblogi_2023-74-05_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Arvioitaessa työmäärää olemme kirjanneet työtunteja karkeasti tähän mennessä vajaat
5 000 vapaaehtoisvoimin seuraavasti:

  • koneen purku Arlandassa (kesä-elokuu 2022): 1 328 tuntia
  • kunnostus Pansiossa (elo-joulukuu 2022): 739 tuntia
  • kunnostus ja kokoaminen Pansiossa ja lentokentällä (tammi-kesäkuu 2023): 2 878 tuntia.

Yhteensä 4 945 tuntia tähän mennessä. Vantaalla tehdyt tunnit, yhteensä 119, on laskettu yhteen Pansiossa tehtyjen kanssa.

Cblogi_2023-74-06_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Tarvikkeista hiontalaikkoja on kulunut runsaasti, yhteensä 1 720 kappaletta tähän mennessä jakautuen seuraavasti eri karkeusasteisiin:

  • P1000: 200 kpl
  • P500: 870 kpl
  • P240: 600 kpl
  • P180: 50 kpl

Cblogi_2023-74-07_IM.jpg

Cblogi_2023-74-08_IM.jpg

Kuvat: Ismo Matinlauri

Cblogi_2023-74-09_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Hionnan jälkeen kiillotettaville alueille tarvitaan kiillotusaineitta. Kaikki kiillotettavat pinnat käsitellään kolmesti eri aineilla joista viimeinen sisältää suojavahan taaten kiillon pysyvyyden vuosiksi eteenpäin. Näitä kohtuullisen kalliita aineita tilattiin Englannista seuraavasti:

  • Nuvite NuShine F9: 8 purkkia
  • Nuvite NuShine F7: 7 purkkia
  • Nuvite NuShine S: 3 purkkia

Vetoniittejä on kulunut yhteensä 4 550 kappaletta. Näiden lisäksi koneen omia niittejä ja pultteja on ultra-äänipesty kilokaupalla uudelleen käytettäväksi.

Cblogi_2023-74-11_JT.jpg

Cblogi_2023-74-12_JT.jpg

Cblogi_2023-74-13_JT.jpg

Cblogi_2023-74-14_JT.jpg

Kuvat: Jouko Tarponen.

Maaleja on kulunut myös runsaasti. Teknokselta on yhteensä toimitettu 234 litraa kaksikomponentimaaleja joihin lisäksi on tarvittu noin 60 litraa kovetinta ja 30 litraa liuottimia ohennukseen. Tinneriä, tärpättiä ym vastaavia aineita on kulunut noin 40 litraa. Erilaisia pensseleita on saatu lahjoituksena 100 kappaletta ja maalausteloja 50 kappaletta.

Cblogi_2023-74-15_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Työ jatkuu nyt elokuussa Turun lentokentällä, rungon pohjan hionta ja kiillotus sekä maalausmerkintöjen loppuunsaattaminen on ensimmäisenä työjärjestyksessä. Koneen kunnostus jatkuu sitten sisustustöillä kunhan suunnitelmat siltä osin ensin tarkentuvat.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini