Kuinka aidata Caravelle

Keskiviikko 1.11.2023 - Ismo Matinlauri


In English

Caravelle on ollut kesäkuun alusta Turun lentokentällä tilapäisen – lähinnä moraalisen – vuokra-aidan suojissa. Tiistaina 24.10.2023 saatiin valmiiksi pysyvä aita koneen ympärille. Onneksi tänä aikana ennen kuin pysyvä aita saatiin valmiiksi, ei tapahtunut vahingontekoja tai onnettomuuksia, jotka olisivat johtuneet aitojen puuttumisesta.

Cblogi_2023-90-06_IM.jpg

Kuva: Ismo Matinlauri

Jo koneen paikkaa Turun lentokentälle suunniteltaessa, oli selvää että kone pitää aidata.Ensisijainen huoli oli mahdolliset tihutyön tekijät, graffitimaalarit ja muuten vaan uteliaat. Toiseksi aita myös auttaa valvomaan vierailijoita ja muina aikoina suojaa uteliaita mahdollisilta onnettomuuksilta koneen läheisyydessä.

Tietenkään aita ei pysäytä kaikkein sinnikkäimpiä tunkeutujia mutta se luo hyvän ja riittävän suojan koneelle tässä kohdin.

Aidan teko alkoi jo ennen koneen saapumista Turkuun. Keväällä 2022 IMY osti aidan tarvikkeet ja portit. Pystytystä suunniteltiin alustavasti tehtäväksi ennen koneen siirtoa keväällä 2023. Pian todettiin, että aita vaikeuttaa oleellisesti koneen nostoja ja kokoamista paikan päällä. Näin ollen päädyttiin ensin kokoamaan kone paikalleen ja rakentamaan aita sen jälkeen.

Aidan kokoaminen jätettiin alan ammattilaisen käsiin eli haettiin ulkopuolinen taho vastaamaan aidan pystytyksestä. Kustannussyistä pyrittiin tekemään osa työstä omin voimin. Tässä tapauksessa omin voimin voitiin auttaa aidan tolppien valuissa ja verkkoaidan levityksessä aidan tolpille. Tällöin saatiin mukava säästö kokonaiskustannuksissa.

Aidan teko itsessään oli aika nopea toimintaa. Valmista tuli viidessä työpäivässä:

• 1. päivä - aitalinjan merkintä ja vaaitus, aidan tolppien valureikien teko
• 2. päivä - Betonin valut, kuhunkin aidantolpan valureikään meni 50-200 l betonia
• 3. päivä - koneen takana olevan kallion päälle tulevien aidanreikien kiinnitysten poraus, betonivalujen maisemointia
• 4. päivä – Porttien lehtien (kaksi 5 m leveää kulkuporttia) verkotus ja verkon kiinnityksen valmistelut
• 5. päivä – Verkon aukirullaus ja kiinnitys ulkopuolelle, porttien asennus ja toiminnan tarkistus

Cblogi_2023-90-01_JS.jpg

Kuva: Janne Salonen

Cblogi_2023-90-02_JS.jpg

Kuva: Janne Salonen

Cblogi_2023-90-03_IM.jpg

Kuva: Ismo Matinlauri

Cblogi_2023-90-04_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Cblogi_2023-90-05_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Aidan teon ajoitus lokakuun loppupuolelle oli lopulta hyvä asia. Sää on jo viilennyt ja Caravellellä tehtävät työt alkavat olla rajalliset johtuen viileästä ja kosteasta säästä joten meillä oli hyvin aikaa olla mukana aidan teossa.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini