Sisätöiden suunnittelun lähtötietoja hakemassa

Lauantai 11.11.2023 - Erja Reinikainen


In English

Caravellen tekniikan suunnitteluryhmän jäsenet Markku Ahokoski, Kari Nyman ja Martti Saarinen sekä ryhmän apulaisena toimiva Erja Reinikainen kävivät Turussa muutama viikko sitten (25.10.) hankkimassa lähtötietoja keväällä edessä oleville matkustamon kunnostustöille.

Caravelleen on koko kesä ja syksy kuljettu edestä oikean puolen huolto-ovesta ja takaportaasta. Koneen kokoamisvaiheessa kuljettiin myös siiven kautta varauloskäynneistä. Etuosan vasemman puolen matkustajaovi on vaurioitunut eikä sitä voi avata. Viime ajat myös takaporras on ollut pois käytöstä, sillä sen hydrauliikkajärjestelmän pumppu ja sylinterit ovat korjattavana. Huolto-ovi on matkustajaovea pienempi, mikä on ajoittain aiheuttanut ongelmia sisälle vietävien isokokoisten korjaustarvikkeiden (esim. lattiavanerilevyjen) kanssa. Matkustajaovi on siis saatava toimintakuntoon keväällä ennen kuin sisätilojen laajemmat työt alkavat.

Cblogi_2023-10-23-01.jpg

Matkustajaovi liikkuu avattaessa ensin suoraan sisäänpäin ja nostetaan sen jälkeen käsivoimin kiskoja pitkin ylös matkustamon kattoon. Ovi painaa 53 kg, joten avaamista ja sulkemista on avustettava kevitysmekanismilla. Se koostuu rullaketjuista, vaijereista ja kolmesta matkustamon lattian alla rahtitilassa olevasta useita metrejä pitkästä kumiköydestä. Mekanismi on vaurioitunut eikä ovea voi käyttää ennen sen kunnostamista. Varaosia ole saatavilla joten ne on valmistettava itse ja tämä hidastaa korjaamista.

Cblogi_2023-10-23-02.jpg

Turun käynnillään Markku ja Kari avasivat matkustamon lattian vanerilevyt ja paneutuivat oven kevityksen kumiköysijärjestelmään. He myös irrottivat matkustajaoven oven rullaketjut, joiden osista saadaan tehtyä mallit uusien osien valmistamiseen.

Cblogi_2023-10-23-03.jpg

Cblogi_2023-10-23-04.jpg

Toisten keskittyessä ovimekanismiin Martti asensi ohjaamossa mittaritauluun viimeisimmät täydennykset. Mittaristo kapteenin puolella näyttääkin jo hyvältä, perämiehen puolella on vielä puutteita. Mittareita on saatu lahjoituksina ja vaihtokauppoina, jonkin verran myös ostettu.

Cblogi_2023-10-23-05.jpg

Cblogi_2023-10-23-06.jpg

Muiden työskennellessä koneessa Erja kaivautui varastokontin uumeniin etsimään Arlandasta tuotuja matkustamon istuimien päällisiä. Ne oli nk. Murphyn lain mukaan pakattu kontin perimmäiseen nurkkaan laatikkopinon alimmaisiin laatikoihin, jotka oli suljettu varsin perusteellisesti. Kävi ilmi, että tummanvihreitä istuinpäällisiä on kohtuullinen määrä, niiden kunto on tyydyttävä ja niitä voidaan todennäköisesti käyttää niihin istuinrunkoihin, joita meillä on. Istuinpäällisten puhdistamista ja kunnostamista voidaankin nyt ryhtyä talven aikana miettimään.

Talvi lähestyy ja työt Caravellellä hiljenevät - ja myös näiden blogien ilmestyminen harvenee keskitalven ajaksi.

Kuvat: Erja Reinikainen

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini