Matkustamon istuimet valmiitSunnuntai 18.5.2025 - Erja Reinikainen Caravellen matkustamon sisutus ja kalustus on edennyt tämän kevään aikana reippaasti ja näkyvää tulosta on syntynyt. Olipa jo aikakin, sillä koneen etuosaan rakennettuun väliseinien rajaamaan matkustamon etuosaan asennettavien istuimien kimpussa on riittänyt töitä jo noin puolitoista vuotta eli 2024 alkuvuodesta asti. Istuinpäällisten läpikäynti oli ensimmäisiä tehtäviä. Inventaario osoitti, että selkänojahuppuja oli juuri sen verran, että parikymmentä istuinta saataisiin kuntoon alkuperäisillä tekstiileillä. Istuinpäälliset pestiin ja korjattiin viime kesänä. Myös turvavyöt pestiin ja huollettiin. Istuimiin teetettiin uudet vaahtomuovipehmusteet kesän aikana. Kuva: Erja Reinikainen Istuinrunkojen osien ja mekanismien kunnostus käynnistyi syksyllä 2024. Ensin valittiin parhaimmassa kunnossa olevat rungot ja huonompikuntoisista otettiin varaosia hyödynnettäväksi. Käytettävissä olevista osista saatiin koottua 19 mahdollisimman hyväkuntoista istuinta jatkokäsittelyyn. Raakaleikatut istuinpehmusteet liimattiin oikeaan muotoonsa istuinrunkoihin sopiviksi. Kunnostustyö siirtyi sisätiloihin koneen huoltorakennukseen eli ”konttoriin” marraskuussa kun ulkona työskentely ei enää onnistunut sään kylmentyessä. Kuva: Jouko Tarponen Sydäntalven aikana tuolien rungot hiottiin kevyesti ja maalattiin kahteen kertaan. Ensin pohjamaalilla ja sitten alkuperäisen värin mukaisella pintamaalilla. Tämän jälkeen rungot siirrettiin DO-5:n sisälle odottamaan talven taittumista. Kuva: Erja Reinikainen Kevään koittaessa istuimien kunnostuksen viimeistely ja varustelu jatkui, ja sitä tehtiin ulkona kuormalavojen päälle rakennetussa jigissä. Eniten ähinää aiheutti istuimien selkänojahuppujen pukeminen. Ne varmaankin vähän kutistuivat pesussa tai sitten uusi pehmuste on hieman paksumpi kuin alkuperäinen. Istuinpäällisissä näkyy vuosien käyttö ja vuosikymmenten varastointi, joten oli huolehdittava, että huonokuntoisimmat tekstiilit tulivat seinän puoleisiin istuimiin. Mutta yleisilme on siisti. Kuva: Erja Reinikainen Koneen etuosaan oli asennettu matto ennen istuimien tuomista koneeseen ja verhot olivat paikoillaan, joten ympäristö istuimien asennukseen oli kunnossa. Istuimet saatiin helposti kiinnitettyä koneen alkuperäisiin istuinkiskoihin. Kokonaisuus viimeisteltiin Suomen Ilmailumuseolta saaduilla penkkiliinoilla. Kuva: Erja Reinikainen Kuva: Jouko Tarponen |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |
|
Tätä hienoa työtä kun näkisi rautatiepuolellakin.
Selvää on että rahoitus,, työtilat ja osaaminen + raudan luja motivaatio on tae prpjektien onnistumiseen. Toivottavasti kone pääsee johonkin hangaariin ettei tarvitse ulkosäilytyksessä "kiduttaa"