Pansion töiden loppukiri lähestyy

Torstai 18.5.2023 - Erja Reinikainen


In English

Pansiossa on näinä viikkoina käynnissä niin sanottu loppurutistus, kun koneen osien kunnostusta viimeistellään ennen niiden siirtoa Turun lentoasemalle. Siipien siirron suunnitellaan tapahtuvan 22.5. ja runko kuljetetaan yöllä 29.-30.5., vakaajat sitten saman viikon lopulla.

Cblogi_2023-42-01.jpg

Siipien maalaus on saatu valmiiksi ja pinnat on viimeistelty lakkauksella, joka pidentää maalipinnan ikää ja helpottaa sen huoltoa. Siipiin maalattavat rekisteritunnukset (OH-LEA) saataneen maalattua ainakin siiven yläpinnalle ennen kuljetusta lentoasemalle. Toisen siiven osalta on kiillotuksesta saatu tehtyä vain laipat, joten kiillotusta on siis vielä jonkin verran edessä lentokentällä. Siipiliitoksen kiinnityspulttien puhdistusta tehtiin tällä viikolla ja työ jatkuu vielä. Siipiliitoksen vinotuet ja niiden pultit odottavat vielä käsittelyä.

Cblogi_2023-42-02.jpg

Siivet on lentoasemalla saatava oikeaan asentoon, jotta runko on mahdollista asentaa paikalleen niiden päälle. Tätä suunniteltiin tällä viikolla, kun maanantaina koneen runko nostettiin pukeilta ja vaaituslaitteen avulla asemoitiin vaakatasoon ja mitattiin siipien kiinnityspisteiden sijainti.

Cblogi_2023-42-04.jpg

Rungon alaosa on hiottu aivan pohjaa lukuun ottamatta, pyrstö ja siipiliitosalue on tarkoitus kiillottaa ennen siirtoa, jolloin noin puolet rungon kiillotettavasta alueesta olisi tehtynä ennen siirtoa.

Cblogi_2023-42-03.jpg

Ikkunalinjan sinisen raidan maalaus on aloitettu rungon takaosasta ja sen linjaus on merkitty kokonaisuudessaan. Se ei ollutkaan aivan yksinkertaista koneen nokkaosassa, jossa pinta on kaareva kahteen suuntaan. Sininen ja kapea valkoinen raita sen alla saadaan maalattua tällä viikolla. Sitten onkin edessä enää rungon yläosan maalaaminen valkoiseksi. Kaksi maalauskertaa ja suojalakkaus teetetään ruiskumaalauksena alan erikoisliikkeellä kun siivet on saatu pois hallista.

Cblogi_2023-42-05.jpg

Moottorikehdot maalattiin ja niiden ilmanottoaukkoon ja suihkuputkeen on asennettu peitelevyt. Etuosan peitelevy on hyvin aidon Avon-moottorin ilmanoton näköinen spinnereineen. Suihkuputkessa on Ilmailumuseoyhdistyksen logolla varustettu harmaa suojalevy.

Cblogi_2023-42-06_IM.jpg

Turun lentoasemalla Caravellen tulevalla sijaintipaikallakin on alkanut tapahtua. Lahjoituksena saadut 3-metriset ontelolaattapalat on kaivettu maahan koneen laskutelineiden kohdalle, alueen toinen tieliittymä on tehty ja sähkökaapelin suojaputki asennettu maahan. Sähköä ei kuitenkaan alueelle saada ennen kokoamistöiden alkua.

Cblogi_2023-42-07_OH.jpg

Cblogi_2023-42-08_OH.jpg

Kuva: Ossi Harjula

Ensi viikolla Caravelle-töiden tahti kiihtyy vielä lisää, kun Pansion tiimi urakoi maalausten kanssa ja Vantaan tiimi aloittaa kokoonpanotyöt lentoasemalla. Eiköhän blogejakin ilmesty tulevina viikkoina useampia viikossa.

Kuvat: Jouko Tarponen, ellei toisin erikseen mainittu.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking, OH-LEA, Sinilintu,


Kommentit

18.5.2023 22.00  Jari Huvitus

Onko Pansiossa mahdollista käydä katsomassa koneen valmistumista, vielä ennen siirtoa.

18.5.2023 22.57  esko.kauppinen

Hienoa työtä


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini