Caravellen siipien siirto ja asennus

Tiistai 23.5.2023 - Erja Reinikainen


In English

Caravellen kunnostukseen vuokratun Pansion satamahallin vuokrasopimus päättyy toukokuun lopussa ja maalaus- ja asennustyöt on talven aikana suunniteltu ja aikataulutettu sen mukaan. Asennusvaihe käynnistettiin maanantaina 22.5. ja Pansion ahkerat maalarit ja kiillottajat saivat apuvoimia, kun asennustiimi (6 henkilöä) ja kokenut kiillottaja saapuivat paikalle.

Cblogi_2023-51-01_ER.jpg

Cblogi_2023-51-02_ER.jpg

Kuvat: Erja Reinikainen

Hallissa tapahtui puolessa päivässä paljon kun suojaus-, siirto-, maalaus- ja asennusvalmistelut pistettiin toimeksi, aikaansaannosten lista on pitkä: Koneen rungon vasemman puolen alaosaa kiillotettiin siipiliitoksen kohdalta – hienoa kiiltävää pintaa syntyikin suuri alue. Koneen rungon maalatut ja valmiiksi kiillotetut alueet suojattiin muovilla rungon yläosan tiistaina alkavaa ruiskumaalausta varten. Siipiliitoksen osia puhdistettiin. Valmiiksi käsitellyt vakaajat peiteltiin hallin lattialla pressuilla. Toisen siiven päälle kiinnitettiin kuljetuksen ajaksi Ilmailumuseoyhdistyksen banderolli. Hallissa oleva varastokontti tyhjennettiin ja kaikki koneen asennustöissä tarvittavat osat, työkalut, asennustarvikkeet, jne. lastattiin hallin eteen tuotuun toiseen konttiin. Pansioon jätettiin vain tulevan viikon maalaus- ja kiillotustöissä tarvittavat työkalut ym. sekä tekstien ja logojen tekoon tarvittavat sapluunatarrat.

Cblogi_2023-51-03_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Asennustiimi ehti myös mittaamaan ja suunnittelemaan miten siipien kohdistaminen oikeaan asentoon toteutetaan lentoasemalle valmistellulla sijoituspaikalla.

Cblogi_2023-51-04_JS.jpg

Kuva: Janne Salonen

Iltapäivällä kontti oli lastausvalmis. Sen siirtämisessä kuljetuslavetille oli jonkinasteinen ponnistelu, mutta lopulta ketjut olivat kohdillaan ja kontti lavalla. Samaan kuormaan lastattiin vielä muutamat lentokoneportaat ja kaksi isoa tunkkia.

Cblogi_2023-51-05_JT.jpg

Cblogi_2023-51-06_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Cblogi_2023-51-07_JP.jpg

Kuva: Juha Paju / Turun Sanomat

Cblogi_2023-51-08_JT.jpg

Kuva: Jouko Tarponen

Siipien lastaus Ahola Specialin laveteille sujui hyvin, olihan tämä jo käyty kertaalleen läpi viime elokuussa konetta Arlandasta tuotaessa. Siipi kerrallaan nostettiin hallin siltanosturien varaan, kuljetuslavetti ajettiin siiven alle ja kohdennustarkastusten jälkeen siipi laskettiin tukien varaan lavetille. Siivet kuljetettiin Turun lentoasemalle alkuyön aikana.

Cblogi_2023-51-09_JS.jpg

Kuva: Janne Salonen

Pansiossa halli melkein tyhjeni ja tuntuu oudolta, että hektinen loppurutistus on päättymässä. Enää runko maalataan seuraavan viikon aikana ja vakaajat odottavat kuljetusta kuun vaihteeseen asti.

Cblogi_2023-51-10_ER.jpg

Cblogi_2023-51-11_ER.jpg

Cblogi_2023-51-12_ER.jpg

Kuvat: Erja Reinikainen

Tiistaina 23.5. aloitettiin siipien asennus Turun lentoasemalla, kaksi Rantala-yhtiöiden mobiilinosturia olivat paikalla ennen aamuseitsemää. Ennen siipien siirtoa mitattiin ja tarkistusmitattiin koneen paikkaa maahan asennettujen betonilevyjen päällä. Koneen vasen siipi nostettiin kuljetuslavetilta ja asemoitiin tarkasti kohdalleen. Siiven oikean asennon löytäminen teetti mittaajilla, tunkin käyttäjillä ja nosturikuskeilla hieman töitä, mutta lopulta siipi laskettiin paikoilleen laskutelineen alla olevan tuen, siipitunkin ja kahden tuen varaan. Oikeanpuoleinen siipi kohdistettiin paikoilleen nosturilla millimetri kerrallaan, siipiliitoksen korvakkeet saatiin kohdalleen asennuksen avuksi sorvattujen kohdistintappien avulla. Siiven asennon hienosäädön jälkeen siipiliitoksen pultteja voitiin ryhtyä asentamaan ja siipi laskea tukien varaan. Aamupäivän päätteeksi kaikki siipipultit olivat paikoillaan ja asennustiimi voi huokaista helpotuksesta ja todeta työn sujuneen selvästi odotettua helpommin.

Cblogi_2023-51-13_ER.jpg

Cblogi_2023-51-14_ER.jpg

Kuvat: Erja Reinikainen

Siipiliitoksen vinotuet asennettiin vielä paikoilleen, työkalut ja tarvikkeet koottiin konttiin ja kone ympäröitiin varoitusnauhoilla. Ensi viikolla asennustyö jatkuu kun koneen runko on saatu maalattua ja se siirretään Pansiosta ja asennetaan siiven päälle.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking, OH-LEA, Sinilintu


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini