Caravellen ilme alkaa näkyä

Tiistai 9.5.2023 - Erja Reinikainen


In English

Maanantaina 8.5. työstettiin sekä Pansiossa että Vantaalla Caravellen ulkoasun näkyvimpiä elementtejä, jotka luovat koneelle sen identiteetin ja suomalaisen ilmeen.

Cblogi_2023-41-01.jpg

Pansiossa maalattiin pohjamaalilla peittoon siiven alapinnan SE-DAF rekisteritunnusta. Sen tilalle maalataan aikanaan tunnus OH-LEA. Lisäksi saatiin viimeisteltyä sivuvakaimen ja sivuperäsimen siniristilippu. Siniristin kohdistamista pohdittiin jossakin vaiheessa, sillä sen on näytettävä ”ehjältä” vakaimen ja peräsimen välissä olevasta raosta huolimatta. Hieno siitä tuli! Oli kuin olisi vietetty koneen harjakaisia, vaikka toistaiseksi vakain ja peräsin ovatkin vielä lattiatasolla.

Cblogi_2023-41-02.jpg

Vantaalla työstettiin koneen tunnusten ja logojen maalaukseen käytettäviä tarrasapluunoita. Tarrat tulivat painosta leikattuina, mutta kokonaisina ja talkoolaiset nyppivät tarra-arkkeihin tekstien ym. kohdalle aukot. Tämän jälkeen tarra-arkkien päälle liimattiin siirtokalvot, jotka pitävät tekstikohdat muodossaan tarrojen kiinnittämisen aikana. Tarrat liimataan koneen runkoon tarkoin määritellyille paikoille ja tekstit, logot, rekisteritunnukset, jne. maalataan telalla sapluunatarrassa oleviin aukkoihin. Kun maali on kuivunut, tarra irrotetaan.

Cblogi_2023-41-03_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen.

Tarrojen nyppiminen osoittautui tarkkaa näköä ja kirurginveistä vaativaksi työksi. Isot Finnair ja OH-LEA tekstit oli helppo irrottaa tarra-arkeista, mutta koukeroisemmat Caravelle- ja Sinilintu-tekstit olivat jo vaikeampia. Siirtokalvojen kiinnitys oli myös aluksi haastavaa, mutta onneksi liimaustekniikka opittiin nopeasti eikä suurempaa ryppyä syntynyt.

Kuvat: Jouko Tarponen, ellei toisin erikseen mainittu.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking, OH-LEA, Sinilintu


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini