Ontelolaattaa Sinilinnun renkaiden alle

Torstai 4.5.2023 - Reino Myllymäki


In English

Ilmailumuseoyhdistyksen Caravelle III -kone tullaan asettamaan näytteille Turun lentoasemalle aidatulle alueelle, joka ainakin toistaiseksi on sorapintainen. Kone tulee näytteille laskutelineidensä varassa, mutta renkaiden sijasta maapallon ja koneen välissä tulee olemaan teräksestä hitsattu pukki, jonka pohjalevyn sivumitat ovat 300 mm x 300 mm.

Vaikka duralumiinirakenteinen lentokone on kevyt, Caravelle painaa kuitenkin - mahdolliset käytönaikaiset ja luonnonkuormat huomioiden - sen verran paljon, että tuon pohjalevyn alle syntyvä pintapaine vaati jonkinlaista betonilaattaa allensa. Päädyttiin sivumitoiltaan minimissään 1 m x 2 m betonilaattoihin. Consolis Parman Tuusulan ontelolaattatehtaan ylijäämävarastoista löytyi kuitenkin kolme kolmemetristä ontelolaattaa, jotka saatiin projektin käyttöön. Kierrätystä tämäkin!

Cblogi-2023-05-04-1.jpg

Kuva: Jussi Mäkelä.

Mieleen hiipuu kysymys, eikö ontelolaattoja olisi löytynyt lähempää kuin Tuusulasta? Mahdollisesti, mutta tämän ratkaisun etuna oli, että Ilmailumuseoyhdistyksellä oli talven aikana huutokaupasta huudettu 40-jalkainen merikontti Kuljetus R. Stenvall Oy:n pihalla odottamassa kuljetusta Turkuun.

Niinpä Jarmo Mäkelä Stenvallilta nouti ontelolaatat asiaankuuluvasti Raimo Stenvallin yksityisestä Tuusulan automuseosta käyttöön otetulla vuoden 1968 Vanajalla ja lastasi ne IMY:n merikonttiin, ja matka Turkuun alkoi.

Cblogi-2023-05-04-2.jpg

Kontti oli menossa Pansion telakalla olevaan halliin, missä Caravellea kuumeisesti kunnostetaan koottavaksi juuri noiden kolmen ontelolaatan päälle Turun lentoasemalla toukokuun lopulla.

Cblogi-2023-05-04-3.jpg

Finavia nosti merikontista kukin 1,5 tonnia painavan ontelolaatan trukkipiikeillä varustetulla kauhakuormaajalla. Ontelolaatat varastoitiin odottamaan asentamista maahan. Tarkoitus on, että ontelolaatat upotetaan maahan siten, että ne jäävät vain yläosastaan näkyviin. Sijoittamisessa otetaan huomioon - paitsi laskutelineiden keskinäinen sijainti - myös alueen mahdollinen päällystäminen. Se on kuitenkin siinämäärin kallis operaatio, että siihen tarvitaan ulkopuolista sponsoria.

Osallistu Caravellen rahankeräykseen!

Reino Myllymäki

Kuvat: Janne Salonen, ellei toisin erikseen mainittu.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking, OH-LEA, Sinilintu, Parma, Consolis, Finavia


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini