Caravellen kiillotustalkoot

Maanantai 24.4.2023 - Reino Myllymäki


In English

Päätettiin, että viikonlopun kiillotustalkoot ovat tarpeen Caravellen kunnostamiseksi. Viikonlopuksi tuli valotuksi 22.-23.4.

Cblogi_2023-36-01.jpg

Lauantaina 22.4. työkohteina oli aluksi korkeusvakaajan johtoreuna ja korkeusperäsimet. Ihan kaikkea ei tarvitse kiillottaa, sillä osaan pinnoista on tulossa maali. Ensin kiillotettiin Nushine 9:llä, sitten seuraava kierros Nushine 7:llä.

Cblogi_2023-36-02.jpg

Joissakin kohdin kahdesta kiillotuskerrasta huolimatta alumiinin pintaan jäi jotain mustaa likaa. Sitä yritettiin ensin puhdistaa tinnerillä, tuloksetta. Lopulta ratkaisuksi löytyi jarrujen puhdistusspray, jolla tuo pinttynyt lika lähti pois. Sen jälkeen kiillotettiin vielä kertaalleen kiillotusrätin kanssa Nushine 2:lla. Se sisältää vahaa, joka jää suojaamaan alumiinia.

Cblogi_2023-36-03_RM.jpg

Kuva: Reino Myllymäki.

Lauantaipäivän alussa oli positiivinen ongelma: kiillottajia oli enemmän kuin kiillotuskoneita. Niitä käytiin päivän mittaan hankkimassa pari lisää, joten iltapäivällä yhä useampi pääsi varsinaisiin kiillotushommiin.

Cblogi_2023-36-04_RM.jpg

Kuva: Reino Myllymäki

Siihen asti osa talkoolaisista teki muitakin tehtäviä, kuten repi lakanoista kiillotusrättejä, teki maalaustöitä ja löysipä eräs vanerinpala tiensä matkustamon lattiaankin. Varmasti oli muitakin hommia, joita tätä kirjoittaessa en vain muista. Pahoittelut!

Cblogi_2023-36-05.jpg

Visainen valintatehtävä: allekirjoittanut valitsemassa lounasta. Mystisellä tavalla osa alumiinin pinnasta irtoavasta mustasta liasta päätyi kasvoihin...

Cblogi_2023-36-06_JS.jpg

Iltapäivällä, kun korkeusvakautin saatiin toiselta puolelta kiillotetuksi ja sen jatkokäsittely olisi edellyttänäyt kääntämistä, siirryttiin sisempien laskusiivekkeiden kimppuun. Toinen saatiin yläpinnaltaan käsitellyksi, toisesta jäi lauantain jäljiltä Nushine 2 puuttumaan. Se tehtiin loppuun sunnuntaina.

Cblogi_2023-36-07_RM.jpg

Kuva: Reino Myllymäki.

Kiillotustöitä tehtiin myös Caravellen rungon päällä, sillä selkäevässä on kapea kiillotettava pinta. Kiillotustöitä tekevä oli valjaistaan turvallisesti kiinni siltanosturin koukussa.

Cblogi_2023-36-08_RM.jpg

Kuva: Reino Myllymäki.

Lopulta lauantaina aloitettiin myös Caravellen rungon alapinnan kiillotus. Tämä osoittautui hyvin raskaaksi työvaiheeksi, sillä kiillotuskonetta on sekä kannateltava ylöspäin että painettava kiillotettavaa pintaa vasten.

Cblogi_2023-36-09_JS.jpg

Kuva: Janne Salonen.

Rungon alapinnan kiillotusta jatkettiin sunnuntaina.

Cblogi_2023-36-10.jpg

Sunnuntaina päästiin myös kiillottamaan siipipuoliskoja, erityisesti rajakerrosaitoja.

Cblogi_2023-36-11_JS.jpg

Kuva: Janne Salonen.

Lauantaina talkooporukan koko oli 15 henkeä, sunnuntaina 11 henkeä. Kaikkiaan tehtiin 150 henkilötyötunnin suoritus. Jos jäi harmittamaan osallistumattomuutesi, vielä on mahdollista korjata tilanne, sillä viikonloppuna 6.-7.5. järjestetään toiset kiillotustalkoot!

Cblogi_2023-36-12_JT.jpg

Cblogi_2023-36-13_JT.jpg

Cblogi_2023-36-14_JT.jpg

Kuvat: Jouko Tarponen

Yllä viikonlopun kiillotustalkoiden tuloksia maanantaina kuvattuna. Siinä kelpaa itseään peilailla!

Caravellen kunnostusta jatketaan Pansion telakan hallissa toukokuun lopulle, jolloin kokoamis- ja kunnostustyöt siirtyvät osien mukana Turun lentoasemalle.

Kuvat: Ismo Matinlauri, ellei toisin erikseen mainittu.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking, OH-LEA, Sinilintu


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini