Ohjaamon oviTorstai 13.2.2025 - Ismo Matinlauri Caravellen ohjaamon ovi tuli Arlandasta irrotettuna ja sen ympäriltä puuttuivat seinäpaneelit suurelta osin, joten oven kiinnityksen ja ympäristön hahmottaminen otti aikansa. Myös yllättäen huomattiin, että ovi aukeaa molempiin suuntiin, mikä selittikin karmissa olleet erikoiset kiinnikkeet ja kaksipuoleiset saranat. Sen jälkeen oven pinnat hiottiin ja tasoitettiin. Molemmille puolille tuli pinnoite, ohjaamon puolelle vinyylitapetti ja matkustamon puolelle tasoitepaperi, joka muistutti alkuperäistä pinnoitetta. Seuraavaksi asennettiin reunalistat ja muut elementit takaisin paikoilleen. Kuvassa alla sisäpuolen ilmanvaihtoritilän sulkuluukun asennus menossa. Sen jälkeen oli vuorossa koeasennus. Pienen säädön jälkeen ovi saatiinkin paikoilleen oikeaan korkeuteen. Koska ovi on suunniteltu aukeamaan molempiin suuntiin, oven karmissa olevia lukituksia piti säätää oven toimivuuden varmistamiseksi. Lopuksi oven yläpuolella oleva seinäpaneeli piti rakentaa alusta alkaen, koska vanhaa ei enää ollut tallessa. Alla kuvassa oven päällä oleva paneeli on alustavasti asennettu, mutta vaatii vielä säätöä. Samaten karmien reunalistat puuttuvat vielä. Kuvassa vasemmalla on koneeseen asennettu uusi sähköpääkeskus sekä sen yläpuolella valojen katkaisimet. Oikealla on mallikuva aikaisemmasta Caravellen ohjaamon ovesta, jonka avulla hahmotimme oven lopullisen asennuksen. Katossa on jo lopullinen valaisin. Vasemmanpuoleinen kattopaneeli vaatii vielä uuden pinnoituksen. Kuvat: Jouko Tarponen ja Ismo Matinlauri. |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |