Ohjaamon istuimien ja niiden päällisten kunnostus

Tiistai 1.4.2025 - Erja Reinikainen


In English

Caravellen ohjaamossa on neljä istuinta: kapteenin ja perämiehen istuimet edessä, takana oikealla kaarevalla kiskolla liikkuva tarkkailijan istuin ja takana vasemmalla ns. manuaalikirjastolaatikon päällä oleva suorakulmainen selkänojaton istuin. Viime syksynä kaikkien istuimien istuinpäälliset ja turvavyöt irrotettiin pesua ja korjauksia varten. Samalla kävi ilmi, että istuimien pehmusteiden ja istuinrunkojen kunto oli yllättävän hyvä.

Kapteenin istuimen käsinojan ja istuimien asentosäätöjen mekanismit korjattiin ennen talvitaukoa. Tarkkailijan paikalle jouduttiin tekemään uusi istuinosan pehmuste, samoin suorakulmaiselle laatikkoistuimelle. Se onnistui hyvin matkustajaistuimien vaahtomuovipehmusteiden leikkauksessa syntyneistä jäännöspaloista.

Cblogi_2025-08-01_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Istuimien päällisten kunto sen sijaan oli huono, etenkin kapteenin ja perämiehen istuimien istuinosien päälliset olivat kuluneet läpinäkyviksi ja selkänojakappaleiden yläosissa oli selkeitä reikiä. Korjausvaihtoehtoja pohdittiin pitkään ja lopulta tultiin siihen tulokseen, että istuinosien osalta ainoa vaihtoehto on uusia päälliskangas.

Cblogi_2025-08-02_AC.jpg

Kuva: Annya Crowther

Alkuperäisen kaltaista villasekoitekangasta oikeassa värissä on mahdotonta löytää, joten päätettiin tehdä uusi osuus täysin erilaisesta kankaasta. Paksun puuvillakankaan väritys noudattelee istuimen haalistunutta vihertävän harmaata väriä (ihan alun perin kangas on ilmeisesti ollut tumman harmaata).

Ohjaajien istuimissa päälliset (istuinosa ja selkänojaosa) ovat kiinni istuinrungossa neppareilla. Neppareita on 44 kpl per istuin. Selvitystyön tulos oli, että ihan vastaavia neppareita ei ole helposti saatavilla, eivätkä uusien neppareiden osat sovi vanhoihin vastakappaleisiin, jotka ovat kiinni istuinrungossa. Niinpä päätettiin säilyttää istuinpäällisten vanhat nepparilistat, ratkoa kuluneet istuinosan keskiosan kankaat irti ja korvata ne uudella materiaalilla. Uusi kangas leikattiin irti ratkottujen istuinosien muotoon ja ommeltiin kiinni nepparilistoihin.

Cblogi_2025-08-03_AC.jpg

Cblogi_2025-08-04_AC.jpg

Kuvat: Annya Crowther

Ohjaajien istuimien selkänojien yläosan kuluneet päälliskankaat paikattiin istuinosista ratkottujen osien parempikuntoisilla paloilla. Paikat ommeltiin kuluneiden osien päälle.

Manuaalilaatikon suorakulmaisesta kotelomallisesta päällisestä uusittiin vain yläpuolen kangas, tarkkailijan istuimen päällisiin tehtiin vain pieniä paikkaus- ja vahvistuskorjauksia.

Matkustajaistuimien päälliset saatiin viime keväänä korjattua ”kotikonstein”, eli tavallisella kotitalouden ompelukoneella ja -taidoilla. Ohjaamon päällisten vaativampaan ompelutyöhön saatiin apua ammattiompelijalta, jolla on osaamista sisustusompelussa ja käytössään raskaaseen käyttöön soveltuva ompelukone. Uuden ja vanhan istuinkankaan paksusta liitossaumasta ei kotikone olisi selviytynyt.

Lentäjien istuimien selkänojan takaosan vekattujen istuintaskujen ulkonäkö oli hieman väsähtänyt, joten niihin uusittiin kuminauhat ja kankaaseen saatiin ryhtiä ammattikäyttöön tehdyllä prässäyskoneella.

Cblogi_2025-08-05_AC.jpg

Kuva: Annya Crowther

Ohjaamon turvavyöt pestiin painepesurilla ja oiottiin kuivumaan. Kun vyöt olivat kuivuneet, niiden nahkaosat käsiteltiin värittömällä kenkälankilla. Muita huoltotöitä niiden osalta ei tarvittu.  Kuvaa otettaessa keskimmäiset vyöt on pesty, laitimmaiset odottavat vuoroaan.

Cblogi_2025-08-06_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Ohjaamon istuinpäällisten korjaustyöt valmistuivat sopivasti kun kevään 2025 työkausi alkoi koneella. ”Caravelle Team Helsinki” tuli 25.3. koneelle tarkistamaan matkustajaoven kevitysmekanismin kunnon ennen oven käyttöönottoa ja toi mukanaan korjatut ohjaamon tekstiilit. Varastokontissa talvehtineet pehmusteet kaivettiin esille ja niitä pidettiin hetki kuivahtamassa auringonpaisteessa konttorin seinustalla ennen asennusta.

Istuinpehmusteiden ja -päällisten sekä turvavöiden asennus ohjaamon istuimiin vaati hieman ponnistelua, sillä ohjaamo on aika ahdas ja istuimien päälliskankaat olivat hieman kutistuneet pesussa, joten nepparien kiinnittäminen ei ollut helppoa. Reilua tuntia sekä joitakin voimasanoja, muutamia revenneitä kynsiä ja nirhautuneita sormia myöhemmin kolme istuinta oli puettu. Ja hienot niistä tulikin. Laatikkoistuimen päällisen kiinnitystä on vielä viimeisteltävä.

Cblogi_2025-08-07_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Kun vielä mittaritauluihin oli asennettu viimeiset puuttuvat mittarit, voitiin todeta ohjaamon olevan esittelykunnossa kesää varten.

Cblogi_2025-08-08_ER.jpg

Kuva: Erja Reinikainen

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu


Kommentit

12.4.2025 10.48  Martti Leppänen

Hienoa, että teillä kärsivällisyys riittää. Entisöintiä järkeä ja taitoa käyttäen.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini