Väliseinien kunnostus, osa 3/3

Tiistai 28.1.2025 - Ismo Matinlauri


In English

Matkustamon takaseinän paneelien osat löytyivät koneen mukana tulleiden irtonaisten osien joukosta. Niissä on joitakin huolto- ja tarkistusaukkoja eri laitteistojen takia. Myös seinään kiinnitettävä sivuttain liukuva matkustamohenkilökunnan istuin tuli koneen mukana.

Cblogi_2025-04-01-02.jpg

Sivuseinien alaosien pinnoitustöiden edettyä koneen perään asti voitiin peräseinien paneelien kunnostus aloittaa. Yllä olevassa kuvassa pinnoitustyö on edennyt perään ja seuraavaksi sovitettiin seinäelementit paikoilleen ja tarkistettiin niiden kunto.

Seinäelementit löytyivät lopulta kaikki. Viimeisenä löydettiin vielä tästä kuvasta puuttuva matkustamon takaosan henkilökunnan penkin kahden liukukiskon välinen osa. Siitä puuttui vielä seinän puolelta pieni osa, joka piti rakentaa erikseen.

Samoin vasemman puolen seinästä puuttui pari pientä palaa. Hattuhyllyn loppupätkä siirrettiin oikealle puolelle, joten vasemmalla sen päädyn upotus seinän yläosassa vaati uuden osan valmistuksen.

Puuttuvat paneloinnin palat valmistettiin aiemmin hankitusta taipuisasta rakennuslevystä, joka oli ensin suojattu kosteudelta pohjamaalaamalla. Sen jälkeen sopiva pala sahattiin muotoonsa.

Cblogi_2025-04-03-04.jpg

Lopuksi palat vielä pinnoitettiin alkuperäisen seinän pinnoitetta muistuttavalla vinyylitapetilla ennen lopullista sovitusta ja kiinnitystä paikoilleen.

Cblogi_2025-04-05-06.jpg

Paneelien paikoilleen kiinnitys sujui lopulta helposti. Siinä huomioitiin myös mahdollinen irrotustarve katon keskiosan asennuksen takia myöhemmin ensi vuoden keväällä.

Cblogi_2025-04-07-08.jpg

Viimeisenä sovitettiin matkustamohenkilökunnan istuin paikoilleen ja rasvattiin sen laakerit ja pyörät liikkumisen varmistamiseksi. Lopuksi istuimen runko vietiin vielä hiottavaksi ja maalattavaksi odottamaan lopullista asennusta ensi keväänä.

Cblogi_2025-04-09-10.jpg

Istuinpäälliset oli tässä vaiheessa jo irrotettu ja viety Helsingin porukalle ”tekstiilivastaavan” kunnostettavaksi.

Kuvat: Jouko Tarponen ja Ismo Matinlauri.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini