Väliseinien kunnostus, osa 2/3Keskiviikko 15.1.2025 - Ismo Matinlauri Caravellen matkustamon etuosaan on päätetty tehdä neljän penkkirivin matkustamon osa. Oikealle puolelle sijoitetaan kolmen istuttavia matkustajaistuimia ja vasemmalle kahden istuttavia. Tätä varten siirrettiin hattuhyllyn osa vasemmalta puolen matkustamon takaosasta oikealle eteen, mistä hattuhyllyt ja seinäpinnoitteet oli purettu ruotsalaisten toimesta koneen vielä ollessa Arlandassa. Neljän rivin matkustamo-osa päätettiin erottaa perän matkustamosta väliseinällä, joka piti tehdä kokonaan itse, sillä vastaavan seinän osia ei ollut saatavilla. Väliseinien valmistusMateriaaliksi valittiin 10 mm vaneri, jota meillä oli runsaasti hankittuna jo aiemmassa vaiheessa. Täten säästettiin kustannuksissa melkoinen summa muuhun tarpeelliseen. Lisäksi lopputulos näyttää hyvältä ja kevyeltä väliseinältä, joka sopii meidän tarpeisiimme. Seinäkappaleiden muodon mallina käytettiin koneen etuosan väliseinää, jonka mukaisesti piirrettiin vaneriin ääriviivat. Huomaa, että matkustamon vasemmalla puolella hattuhyllyn osa jatkuu vielä jonkun verran taaksepäin väliseinästä, joten seinään piti muotoilla sopiva aukko. Kuvassa näkyy vaneriin piirretty hahmotelma siitä. Muotoon sahauksen jälkeen seinän osat vaativat useamman sovituksen sekä hienovaraista rungon puoleisen pinnan kaarevuuden säätöä lopulliseen muotoon pääsemiseksi. PintakäsittelySeinän molemmat puolet tapetoitiin samalla vinyylitapetilla, jota käytettiin koneen etuosan väliseinässä. Lopuksi molemmille suorille käytävänpuoleisille sivuille asennettiin muovilistat suojaamaan seinälevyä iskuilta sekä viimeistelemään elementtien näkyvät reunat. LopputulosValmiit elementit asennettiin paikoilleen ja kiinnitettiin alhaalta ja ylhäältä pienillä kulmaraudoilla. Alhaalla ne jäävät tulevan maton alle ja ylhäällä ne piilotettiin hattuhyllyjen sisäpuolelle.
Kuvat: Ismo Matinlauri. |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |