Matkustamon istuimien kunnostus, Osa 2: PehmusteetMaanantai 21.10.2024 - Erja Reinikainen Caravellen istuimien kunnostus on meneillään. Istuinpäällisiä on kunnostettu ja pehmusteita varattu kaikkiaan 22 istuimeen, mutta tällä hetkellä työn alla on neljä penkkiriviä eli kahdeksan istuinrunkoa. Näistä viisi on kahden istuttavia ja kolme kolmen istuttavia. Pohdimme vielä 2+2 istuimien asentamista matkustamon avoimeen takaosaan.
Näin istuimet sijoittuvat koneen matkustamossa. Matkustamon väliseinät ja kattomateriaali olivat asentamatta tätä kuvaa otettaessa. Kuva: Jouko Tarponen. Tässä blogissa kerrotaan istuinpehmusteiden uusimisesta. Istuimien vaahtomuoveja ei ole säilynyt kuin yksi selkänojapehmuste, joten istuimiin ja päällisiin sopivat pehmusteet oli teetettävä. Raisiolaisesta Muovikum Oy:stä tilattiin istuin- ja selkänojapehmusteet annettujen mittojen ja testikappaleiden mukaisesti. Elokuun alussa haettiin 22 istuimen pehmusteet. Istuinosan pehmuste leikattiin 10 cm paksusta E30 vaahtomuovista ja se on kooltaan 40x40 cm, pehmusteen paksuus istuimen takareunassa noin 5 cm ja etureunassa 10 cm. Istuinosan pehmusteen päälle tarvitaan kerros vanua peittämään paksuuden muutoksen viisteen "särmän" ja jotta päällinen istuu paremmin ja näyttää siistimmältä. Tämän viimeistelytyön toteutamme itse. Selkänojapehmuste on 5 cm paksua E30 vaahtomuovia, muotoon leikatun kappaleen koko on 41x75 cm. Selkänojapehmusteen uusiminen osoittautui työlääksi, sillä sen yläosassa on poikittain vaahtomuovikappale istuimen selkänojan yläreunan päällä suojana ja pitämässä selkänojan pitkän pehmustekappaleen ryhdissä. Alun perin tämä tukikappale on ollut kovaa vaahtomuovia ja pyöreäksi muotoiltu. Nyt emme kustannussyistä hankkineet ja leikkauttaneet vastaavaa materiaalia vaan teimme tukikappaleen itse E30 vaahtomuovista.
Vasemmalla vanhan selkänojapehmusteen yläosa, oikealla ensimmäinen prototyyppi uuden selkänojapehmusteen yläosasta Ensin tehtiin tukikappaleesta muutama prototyyppi oikean muodon ja päällishupun hyvän istuvuuden varmistamiseksi. Onneksi saimme Muovikumista mukaan uusien selkänojapehmusteiden leikkuussa syntyneet jätepalat, joten harjoitusmateriaalia prototyyppiin ja liimauskokeiluihin oli runsaasti käytettävissä.
Vaahtomuovin ylijäämäpaloista leikattiin selkänojapehmusteen yläosan muotokappaleet Kolmen kokeilukierroksen jälkeen päällishupun yläosan muodon ja kulman todettiin olevan kohdallaan ja käynnistettiin ”sarjatuotanto”. Kaksi muotoon leikattua vaahtomuovipalaa liimattiin varsinaisen selkänojapehmusteen yläreunaan Muovikumista ostetulla sprayliimalla. Liima on melko sotkevaa ainetta, mutta onneksi liimaustyötä voi tehdä ulkona.
Selkänojapehmusteita ”liimauslinjalla”, valmiit kappaleet taustalla kuivumassa Seuraavaksi pehmustetyö etenee istuinosan verhoiluun vanulla, jotta lopputulos päällisen kanssa olisi mahdollisimman hyvä. Tavoitteena on saada istuinrunkojen kunnostustyö mahdollisimman pitkälle nyt syksyllä. Toivomme, että yksi kunnostettu, uusin pehmustein varustettu ja kunnostetuin päällisin ”puettu” demoistuin olisi kokonaan valmis ennen talven tuloa. Kuvat: Erja Reinikainen, ellei toisin erikseen mainittu. |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |