Matkustamon istuimien kunnostus, osa 1Sunnuntai 29.9.2024 - Erja Reinikainen Ilmailumuseoyhdistyksen omistaman Caravellen sisäpintojen kunnostus etenee ja niiden töiden rinnalla on käynnistynyt myös matkustamon istuimien kunnostus. Koneeseen on suunniteltu toteutettavaksi matkustamon etuosaan neljä istuinriviä väliseinien rajaamaan tilaan. Etummaiset istuimet oikealla puolella ovat kahden istuttavia, muutoin pysytään alkuperäisessä lay-outissa, jossa oikealla on kolme istuinta ja vasemmalla kaksi. Parikymmentä istuinta saadaan varustettua alkuperäisillä tekstiileillä ja turvavöillä. Tässä blogissa kerrotaan istuimien korjaustöiden aloittamisesta. Kaikki istuinrungot ovat kärsineet vuosikymmenten varastoinnista ja niissä on korjattavaa. Istuinrunkojen kunnostus aloitettiin valitsemalla varastokontista kahdeksan parhaiten säilynyttä runkoa. Kunnostustöitä on tehty hyvällä säällä ulkona, lämpiminä päivinä Caravellen siiven suojassa pahimmalta alkusyksyn auringon paahteelta. Sadesäällä työtilana on toiminut Caravellen viereen sijoitettu DC-3 -koneen (DO-5) runko. Istuimien selkänojan, käsinojien ja istuinpöydän kunto ja liikkuvuus kokeillaan ja jumittuneet osat pyritään saamaan toimiviksi. Etenkin käsinojissa on paljon vikoja. Istuinrungon päädyssä käsinojan alla olevat muoviset suojalevyt ovat kärsineet rungon siirtelystä ja varastoinnista, osa suojalevyistä on rikki. Selkänojan ”satulavyöt” ovat kumimaista materiaalia, osa niistä on hapertunut huonoon kuntoon ja selkänojaan kiinnittyvät metallikoukut ovat katkenneet. Näyttää siltä, että istuimia on korjailtu elinkaaren aikana useampiakin kertoja, etenkin käsinojia ja selkänojan satulavöitä. Kuva: Erja Reinikainen. Onneksi varastokontissa on kuusi istuinrunkoa, joista on voitu irrottaa käsinojia, istuinpöytiä, päätylevyjä ja satulavöitä varaosiksi. Tähän mennessä muutamasta istuinryhmästä on kunnostettu istuimen toimivat osat, irrotettu vialliset osat ja korvattu ne varaosilla. Istuinpöydät on huollettu ja puhdistettu. Osassa istuimia selkänojan kevytmetallirakenne on murtunut ja sitä on vahvistettu paikkalevyllä. Pelastusliivipussit poistettiin istuimien alta. Pelastusliivejä meillä ei ole ja pussit haittaavat istuinrungon korjaus- ja maalaustöitä. Seuraava vaihe on istuimien jalkojen hionta, niiden maali hilseilee ja lohkeilee irti. Jalat maalataan päätyjen suojalevyjen sävyn mukaisella maalilla. Kuvat: Jouko Tarponen, ellei toisin erikseen mainittu. |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu |