Caravellen lastaus, kuljetus Suomeen ja purkaminen - 3. vaiheSunnuntai 21.8.2022 - Reino Myllymäki Tässä päivittyvässä pinomuotoisessa blogikirjoituksessa on jälleen kerrottu sanoin, kuvin ja videoin Caravelle III SE-DAF -koneen lastauksesta kuuteen rekkaan, kuljetuksesta Suomeen, saapumisesta Suomeen, kuljetuksesta Pansioon ja purkamisesta rekkojen kyydistä. Lauantai 20.8.Lauantaina aamulla aloitettiin erikoiskuljetusrekkojen purku yhdessä kuljettajien kanssa. Purkua valmisteltaessa huomattiin, että siipipukit olivat aivan väärässä paikassa. Kari Nyman ja Raimo Korpi siirtävät siipitukea oikeaan paikkaan. Kuva: Reino Myllymäki. Ensimmäinen tyhjennettävä rekka oli illalla sisään ajettu runkoa kuljettanut rekka. Runko nostettiin kahdella siltanosturilla ylös, rekka ajettiin alta pois ja runko laskettiin varovasti kuljetustukien varaan hallin asvalttilattialle. Lattian epätasaisuuksien vuoksi kuljetustukia jouduttiin korottamaan, jotta runko ei ottaisi lattiaan mistään kohdasta. Runko jätettiin samaan asentoon kuin se kuljetettaessa oli. Tämä siksi, ettei kääntämiseen käytettäisi tässä vaiheessa aikaa ja siksi, että tuossa asennossa rungon yläosa on hyvä puhdistaa ja maalata. Runko oli paikoillaan kello 10.32. Toisena tyhjennettiin pyrstöä kuljettanut rekka. Korkeusvakautin nostettiin yhdellä siltanosturilla ja sivuvakaaja lihasvoimin. Tämä oli tehty 10.59. Kolmantena tyhjennettiin toista siipeä kuljettanut rekka. Siiven nosto oli tehtävä taas kahdella siltanosturilla. Siipi oli nostettu pukkien varaan kello 11.38. Seuraavana oli viimeisen rekan tyhjennys, siinäkin siipi kyydissä. Kahta siltanosturia käyttäen siipi oli nostettu pukeilleen kello 12.09. Rekkojen purku kesti kolmisen tuntia, eniten aikaa meni rungon nostamiseen ja laskemiseen kuljetustuille. Kuvat: Reino Myllymäki. Päivän kulku intervallikuvauksella otetuista valokuvista tehdyllä videolla. Kuvaus Pekka Simula, musiikki Matthias Steiner (Epic Cinematic Inspiration B) ja editointi Reino Myllymäki. Lopuksi otettiin vielä yhteiskuva, jossa on lastausryhmä, vastaanottoryhmä ja Ahola Specialin kolmen erikoiskuljetusrekan kuljettajat. Kuva: Raimo Korpi, joka luonnollisesti puuttuu kuvasta. Päivän ohjelmassa oli vielä Turun Sanomien haastattelu. Sen jälkeen Pansion halli tyhjeni ja hiljeni. Tapani Iivanainen ja Milla Kangasjärvi Turun Sanomista. Kuva: Raimo Korpi. Linkki Turun Sanomien artikkeliin. Perjantai 19.8.Perjantaina aamulla erikoiskuljetusrekat ja lastausryhmä siirtyivät Kapellskärissä Finnlinesin Europalink-lautalle ja matka Suomeen alkoi. Perjantaina aamulla lastausryhmän vahvistus saapui Ruotsista Finnlinesin Finnswanilla ja liittyi vastaanottoryhmään Ilmailumuseoyhdistyksen Pansiosta vuokraamalla hallilla, jossa valmistauduttiin rekkojen purkamiseen saamalla mm. siltanosturin käyttöopastuksen. Käytännön harjoitusta saatiin, kun ensimmäisenä purettiin työkaluja ja pienosia sisältänyt 40 jalan merikontti siltanosturilla halliin sisälle. Ja heti perään kapellirekka, jossa oli moottorikehdot, sivuperäsin, hinausrauta, renkaita, tukia ja muuta kappaletavaraa. Kuvat: Raimo Korpi. Illalla Finnlinesin Europalink saapui Naantalin satamaan aikataulun mukaisesti kello 19.40. Laiva tyhjennettiin muista ajoneuvoista, jossa yhteydessä lastausryhmä siirtyi pois laivasta ja liittyi vastaanottoryhmään. Europalink käännettiin ympäri ja tuotiin laituriin perä edellä. Kello 20.24 ensimmäisenä ajoi Suomeen se erikoiskuljetusrekka, joka kuljetti Caravellen runkoa, ja muut perässä. Kuvat ja video: Reino Myllymäki Liikenteen hiljennyttyä erikoiskuljetussaattue siirtyi yleisille teille ja siirtyi Naantalista Pansioon, missä runkoa kuljettanut erikoiskuljetusrekka otettiin sisään halliin odottamaan aamua ja purkamista. Kuva: Reino Myllymäki Illalla vielä Petri Tyynmaa MTV:ltä, joka oli seurannut Caravellen rantautumista Suomeen Naantalissa ja erikoiskuljetusta, haastatteli projektin tiedottajaa Pansion hallilla. Väsynyt toimittaja haastatteli väsynyttä tiedottajaa... Torstai 18.8.Kuusi Ahola Specialin (AT Special Transport Oy) rekkaa saapui Arlandan alueelle, jossa kesän aikana oli purettu Ilmailumuseoyhdistyksen Sud Aviation SE 210 Caravelle III -kone tunnukseltaan SE-DAF ja nimeltään Sven Viking. Rekoista neljä oli erikoiskuljetusrekkoja ja kaksi tavallisia. Erikoiskuljetusrekkoihin lastattiin runko ilman pyrstöä, pyrstö ja siivet. Toiseen tavalliseen ns. kapellirekkaan lastattiin moottorikehdot, sivuvakaaja sekä muita pienempiä osia. Toinen vei Suomeen merikontin, jossa säilytettiin työkaluja ja vielä pienempiä Caravellen osia. Kuvat: Reino Myllymäki. SVT:n suomenkielinen toimitus kävi kuvaamassa ja haastattelemassa aamupäivällä, iltapäivällä oli vuorossa lisähommana banderollien kiinnitys rungon kylkiin: kaksi IMY:n banderollia kooltaan 2 m x 6 m ja yksi Finnlinesin banderolli kooltaan 2 m x 5 m. Kuva: Raimo Korpi Linkki SVT:n juttuun. Caravelle-osuus (kaksi minuuttia) alkaa noin viiden minuutin kohdalta. Video on tehty intervallikuvauksella, kuvaus Pekka Simula. Videoeditointi Reino Myllymäen. Musiikki: Positive (Akashic Records). Illalla vahvistusryhmä sekä kapelli- ja konttirekka lähtivät kohti Kapellskäriä ehtiäkseen 21.45 lähtevään Finnlinesin Finnswan-lautalle. Illan pimentyessä jo siirtyi erikoiskuljetusrekkojen saattue Arlandan lentoaseman rullausteiden kautta yleisille teille ja kohti Kapellskäriä. E18:lla alitettiin matala silta. Caravellen runko oli käännetty pituusakselin suhteen 45 astetta, jotta kuljetuksesta saatiin riittävän matala. Kuvaus: Pekka Simula.
Kuvat: Pekka Simula. Keskiviikko 17.8.Lastausporukka saapui Suomesta ja alkoi valmistella lastausta. Illalla lähti Suomesta liikkeelle lastausporukan vahvistus, jonka tarkoitus oli kiinnittää banderollit SE-DAF:n rungon kylkiin. Muokattu 21.8.2022 23.43: Lisätty linkit SVT:n, MTV:n ja Turun Sanomien juttuihin. |
Avainsanat: ilmailuhistoria, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking |