Ohjaamon istuimien kunnostus

Torstai 28.11.2024 - Erja Reinikainen


English

Tässä blogissa kerrotaan ohjaamon istuimien tilanteesta.

Caravellen ohjaamossa on neljä istuinta: kapteenin ja perämiehen istuimet edessä, takana oikealla kaarevalla kiskolla liikkuva tarkkailijan istuin ja takana vasemmalla ns. manuaalikirjastolaatikon päällä oleva suorakulmainen selkänojaton istuin. Metallilevystä valmistetut istuinrungot ovat melko hyvässä kunnossa ja niiden asentosäädöt vaikuttavat toimivan, eikä niiden osalta tarvita korjaustoimia.

Cblogi_2024-51-1.jpg

Kuva 1: Lentäjien istuimissa on useita asentosäätövipuja istuimen sivussa ja alla.

Istuinpäälliset irrotettiin pesua ja korjauksia varten. Niissä olikin paljon neppareita auottaviksi aika hankalissa paikoissa! Kapteenin ja perämiehen istuimien selkänojapäälliset ovat tyydyttävässä kunnossa, molempien yläkulmassa on pieni kulunut alue ja reikä, ehkä juuri siinä mihin kaikki ohjaamossa vierailleet ovat nojanneet lentäjien kanssa keskustellessaan. Kapteenin istuimen istuinosan päällinen on kulunut melkein läpinäkyväksi laajalta alalta ja vaatii perusteellista korjausta tai uusimista. Perämiehen istuimen päällinen ei ole yhtä huonossa kunnossa. Tarkkailijan istuimen molemmat päälliset osoittautuivat lähes ehjäksi.

Cblogi_2024-51-2.jpg

Kuva 2: Kapteenin istuimen istuinosan päällinen on kulunut ohueksi. Kuva: Jouko Tarponen.

Vasemman takaistuimen (kirjalaatikon) suorakulmaisen istuintyynyn päällinen on pahasti rikki päältä ja sivulta. Kangaspäällisellä on peitetty alkuperäinen huonokuntoinen pehmustettu nahkatyyny, joka on edelleen päällisen sisällä. Pehmuste on uusittava ja kangaspäällisestä vähintäänkin yläosa.

Kaikki istuinpäälliset ovat vaalean harmaita, mutta osittain likaiseksi tummuneita – tai näin ensin luultiin. Tarkkailijan istuimen hyväkuntoinen päällinen irrotettiin pesukokeilua varten. Silloin selvisi, että tumman harmaa (liaksi luultu) väri onkin lähellä kankaan alkuperäistä väriä ja vaaleampi osuus on auringon haalistamaa. Alkuperäisen väristä kangasta on nepparilistoissa istuimien alla, selkänojien takaosissa ja niiden istuintaskuissa.

Cblogi_2024-51-3.jpg

Kuva 3: Istuinpäälliset ovat haalistuneet auringonvalossa kaksivärisiksi.

Tähän väliin on kerrottava pieni sivujuoni. Suomen Ilmailumuseon entisöintitilan varastohyllyjä siivottaessa löytyi pahvilaatikko, jonka kanteen oli kirjoitettu ”Finnairin verhoomon kaavoja”. Saimme ne museolta lainaksi ja luetteloitaviksi. Pahvista leikattujen kaavojen joukossa oli paljon Caravellen istuinpäällisten kaavoja. Hieman yli viidenkymmenen kaavanipun joukossa on neljä kaavapinoa ohjaamon tuoleille. Näistä ohjaamon istuimien kaavoista tehtiin kuitukankaasta testimallit ja kopiot vietiin Turkuun ohjaamoistuimiin sovitettaviksi. Sitten osui kohdalle huono tuuri: mikään museolta löytyneistä päällisten kaavoista ei sopinut meidän Caravellemme ohjaamon istuinpäällisiin. Ilmeisesti Finnairin koneiden istuimet eivät ole olleet samanlaisia kuin SASilla (koneemmehan oli alun perin SASin SE-DAF). Oikeat kaavat olisivat olleet onnenpotku, mutta päällisten korjaustyö on mahdollista tehdä ilman kaavojakin.

Cblogi_2024-51-4.jpg

Kuva 4: Suomen Ilmailumuseolta löytyneet verhoilukaavat.

Suunnitelma päällisten paikkauksista ja osittaisesta materiaalin uusimisesta lentäjien istuimissa ja laatikkoistuimessa on laadittu ja seuraava vaihe on alkuperäiseen materiaaliin sopivan uuden kankaan valinta. Tavoitteena on, että ohjaamon istuinpäälliset on korjattu ja turvavyöt huollettu ennen Caravelle-töiden kevätkauden alkua maaliskuussa. Pinkka odottaa toimenpiteitä.

Kuvat: Erja Reinikainen, ellei toisin erikseen mainittu.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini