Caravellen etuoven nostomekanismin korjaus - Osa 1

Tiistai 16.4.2024 - Erja Reinikainen ja Martti Saarinen


Englanniksi

Caravelleen on tähän asti kuljettu edestä oikean puolen pienestä huolto-ovesta ja takaportaasta. Etuosan vasemman puolen matkustajaoven mekanismi on vaurioitunut eikä ovea ole voinut avata. Tässä blogissa kerrotaan matkustajaoven korjaustoimenpiteiden ensimmäisestä vaiheesta.

Matkustajaovi liikkuu avattaessa ensin suoraan sisäänpäin ja nostetaan sen jälkeen käsivoimin kiskoja pitkin ylös matkustamon eteistilan kattoon. Ovi painaa 53 kg, joten avaamista ja sulkemista on avustettava kevitysmekanismilla. Se koostuu rullaketjuista, vaijereista ja kolmesta matkustamon lattian alla olevasta useita metrejä pitkästä kumiköydestä. Varaosia ole saatavilla joten niitä on suunniteltu ja valmistettu itse.

Turun käynnillään 12.4. tekniikan suunnitteluryhmä aloitti ovimekanismin korjaustyöt. Ensin pujotettiin uudet rullaketjut ovikiskoihin. Rullaketjun rakenne poikkeaa hieman alkuperäisestä ja sen osia valmistettiin osittain laserleikkaamalla tilaustyönä ja osa tilattiin ulkomailta.

Cblogi_2024-13-01.jpg

Kun rullaketjut olivat kiskoissa, niiden alapäät kiinnitettiin oven korvakkeisiin ja yläpäät oven nostovaijereihin. Rullaketjut ja vaijerit kulkevat kattokiskoista oikeanpuoleisen huolto-oven molemmin puolin sijaitseviin ohjureihin (4 kpl/ puoli).

Cblogi_2024-13-02.jpg

Matkustamon lattian alla matkatavaratilan kylkitunnelissa vaijerit liittyvät liukukelkan välityksellä kumiköysiin. Kelkka ja siihen liittyvät rajoittimet mahdollistavat kumiköysien vaiheittaisen toiminnan kevitysvoiman tarpeen riippuessa oven asennosta. Sulkemisen alkuvaiheessa yhden kumiköyden voima riittää tarvittavaan kevitykseen. Oven liikkuessa kiskoja pitkin alaspäin ja kääntyessä pystympään kevitysvoiman tarve kasvaa ja kaksi muuta kumiköyttä kytkeytyvät mukaan toimintaan. Järjestelmä on monimutkainen, ei kovin luotettava ja vaati aikanaan usein korjausta.  Alkuperäiset kumiköydet ovat hapertuneet eikä niitä voida enää käyttää. Korvaavaa materiaalia etsitään edelleen, rautakaupoista löytyvät kumiköydet ovat liian löysiä.

Uusitun rullaketjuratkaisun toimivuutta ja oven liikkumista kokeiltiin tässä vaiheessa liittämällä liukukelkka käsikäyttöiseen vinssiin.

Cblogi_2024-13-03.jpg

Vinssin käyttö ahtaassa ruumassa ei ollut ihan helppoa. Vinssiin liitettiin vaaka nostovoiman selvittämiseksi. Kuvan oikeassa yläkulmassa näkyy alkuperäisiä kumiköysiä ja niiden kannatinrullat.

Cblogi_2024-13-04.jpg

Vinssin avulla matkustajaovi saatiin aukeamaan, mutta ei kokonaan. Oviaukkoon laitettiin varmistukseksi pari autonrengasta.

Cblogi_2024-13-05.jpg

Ongelmaksi osoittautuivat huolto-oven sivuilla olevat nostomekanismin rullaketjujen ja vaijerien ohjurit: uusi rullaketju ei kulkenut sujuvasti ohjurien läpi. Hetken pähkäilyn jälkeen päädyttiin ohjurien irrottamiseen ja säätämiseen. Kokeeksi irrotettiin ja puhdistettiin ylimmäinen ohjuri, minkä jälkeen se kiinnitettiin paikoilleen hieman eri tavoin. Tämä auttoi, joten muutkin ohjurit irrotetaan ennen tekniikan suunnitteluryhmän seuraavaa käyntiä, jolloin ovimekanismin kunnostus jatkuu.

Päivän aikana tapahtui muutakin: ohjaamo täydentyi kolmella uudella mittarilla. Lisää täydennystä mittaritauluun on vielä tulossa.

Cblogi_2024-13-06.jpg

Kuva: Jouko Tarponen.

Tulevien sisätyövaiheiden tieltä irrotettiin koneen ikkunaverhot neppari- ja rullakiinnityksistään. Verhot ovat onneksi enimmäkseen varsin hyväkuntoiset, mutta likaiset. Verhot pestään ja silitetään ennen paikoilleen asennusta, mikä tapahtuu vasta sitten kun sisätyöt ovat muuten valmiit.

Cblogi_2024-13-07.jpg

Kuva: Jouko Tarponen.

Ulkopuolellakin ahkeroitiin: takaportaan SAS-tekstejä poistettiin portaan uudelleen maalausta varten.

Kuvat: Erja Reinikainen, ellei toisin erikseen mainittu.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu


Kommentit

17.4.2024 9.33  Seppo Hattunen

Hienoa..... ammattimaista toimintaa!


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini