Caravellen etuoven nostomekanismin korjaus - Osa 2

Torstai 25.4.2024 - Erja Reinikainen ja Martti Saarinen


In English

Tähän mennessä Caravellen etuosan vasemman puolen matkustajaovea ole voinut avata, sillä sen monimutkainen rullaketjujen, vaijereiden ja kumiköysien muodostama käyttö- ja kevitysmekanismi ei ole toiminut. Etuoven ensimmäisistä korjaustoimista kerrottiin edellisessä Caravelle-blogissa ja tarina jatkuu tässä blogissa.

Caravellen tekniikan suunnittelutiimi sai viikko sitten asennettua uudet rullaketjut paikoilleen ja ovea saatiin avattua vinssin avulla jonkin verran. Ongelmakohdaksi osoittautuivat huolto-oven sivuilla olevat nostomekanismin rullaketjujen ja vaijerien ohjurit (4 kpl/puoli), joiden läpi uusi rullaketju ei kulkenut sujuvasti. Turun tiimi irrotti ja puhdisti ohjurit ennen tekniikkatiimin toista käyntiä, joten korjaustoimien toinen kierros voitiin aloittaa kiinnittämällä ohjurit paikoilleen hieman aiemmasta poiketen.

Cblogi_2024-14-01.jpg

Nyt rullaketjut saatiin kulkemaan sujuvasti kaikkien ohjurien läpi, joten oven nostoa voitiin taas kokeilla. Käsikäyttöinen vinssi kiinnitettiin jälleen ruuman sivutunnelissa liikkuvaan kevitysmekamismin liukukelkkaan ja ovi saatiinkin nyt kokonaan auki. Ilo oli kuitenkin ennenaikainen: oven yläasennossa oveen kiinnitetyn rullaketjun alapää tökkäsi ensimmäiseen ohjuriin, eikä ovi auennut stoppariin asti.

Cblogi_2024-14-02.jpg

Ovikiskoon asennettiin varmistukseksi pultti stoppariksi ennen kuin ongelman syytä ryhdyttiin selvittämään peilien ja lamppujen avulla oven ollessa auki. Uuden rullaketjun liitosta vanhan ketjun alimmaiseen osaan muotoiltiin hieman ja näin tämä ongelma saatiin tilapäisesti ratkaistua ja ovi täysin auki. Liitoskohta kuitenkin takertelee edelleen ja odottaa lopullista korjausta.

Cblogi_2024-14-03.jpg

Pohdinnan jälkeen päätettiin vielä kokeilla miten rautakaupasta hankitut kumiköydet toimisivat kevitysmekanismissa. Vinssi irrotettiin liukukelkasta ja kevitysmekanismin kolme kumiköyttä pujotettiin tilapäisten pidikkeiden avulla paikoilleen lattian alla. Kumiköydet vaikuttivat melko löysiltä ja kokeilua varten niiden esijännitys tehtiin näppituntumalla. Kun ovi avattiin kevitysmekanismin avulla, se oli raskas liikuttaa, mutta aukesi kuitenkin. Myös alaspäin laskettaessa oven kannattamiseen tarvittiin enemmän voimaa kuin koneen alkuperäisessä ohjeistuksessa mainitaan. Lisäksi ovi näytti olevan hieman vinossa, syyksi epäiltiin vaijereiden tai kumiköysien virheellistä säätöä tai jonkin osan vääntymistä.

Cblogi_2024-14-04.jpg

Kumiköysiä tarkastettaessa niiden todettiin venyneen kokeilussa yli kapasiteettinsa ja kumiosa oli useasta kohdasta poikki. Eipä soveltunut rautakaupan kumiköysi tähän tarkoitukseen. Kokeilu päättyi tältä erää tähän, näillä keinoilla ovea ei saatu toimintakuntoon. Rikkoutuneet kumiköydet irrotettiin ja lattialuukut suljettiin, päivä ei ollut sujunut kuin Strömsössä. Nyt odotetaan USA:sta tilattuja vahvempia, lentokonekäyttöön tarkoitettuja kumiköysiä ennen seuraavaa korjauskäyntiä.

Cblogi_2024-14-05.jpg

Päivän aikana tapahtui taas muutakin. Ohjaamoon asennettiin Suomen Ilmailumuseon lahjoittamat kolme mittaria eli variometri, polttoainepainemittari ja radiokorkeusmittari. Nyt koossa on kaikki lennonvalvontamittarit. Kiitämme Suomen Ilmailumuseota!

Cblogi_2024-14-06.jpg

Turun tiimiläiset hioivat koneesta irrotetun matkustamon takaseinäpaneelin uudelleen pinnoitusta varten. Penkkirunkojen kunnostus aloitettiin myös, tarkoitus on hioa ruoste ja vanha maali pois ennen uudelleen maalausta. Työskentelyolosuhteet koneen ulkopuolella eivät olleet parhaimmillaan: muutama pakkasaste ja hyytävä viima…

Cblogi_2024-14-07.jpg

Varastokontin laatikkopinojen uumenista käytiin valitsemassa 25-30 hyväkuntoisinta turvavyötä kunnostettaviksi. Tavoitteena on rakentaa matkustamon etuosaan 4 penkkiriviä (20 istuinta) sekä mukailtu ykkösluokan ”pöytäryhmä” neljällä istuimella.

Kuvat: Erja Reinikainen.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini