Caravelle-hallissa nostojen viikkoLauantai 4.2.2023 - Ismo Matinlauri Viimeisen reilun viikon aikana on tehty useampiakin nostoja, ensin käännettiin korkeusvakautin ja sitten asennettiin vasemmanpuoleinen moottorikehto paikoilleen ja lopuksi vielä sivuperäsin siirrettiin työalueelle. Korkeusvakautin käännettiin, kun yläpuolen hionnat saatiin valmiiksi odottamaan ilmojen lämpenemistä ja sitä myötä kiillotusta sekä maalausta. Käännön jälkeen tehdään sama esikäsittely alapuolelle. Sitten se kiillotetaan ja maalataan ensin ennen toista kääntöä. Sitten voidaan tehdä samat asiat yläpuolelle ja korkeusvakautin olisi siten asennusta varten myös valmiina oikein päin. Moottorikehdon valmistelu nostoa varten vaati peltisepän töitä muutaman paikan ja syöpyneen pellin vaihdon muodossa. Lisäksi meni aikaa ruuvinreikien kunnostukseen, jotta ne ovat valmiita asennuksen jälkeen muotopeltien paikoilleen laittoa varten. Kun vielä suoritettiin moottorisuojien hionta tulevaa maalausta varten, niin kaikki oli valmista nostoa varten. Vasemman puolen moottorikehto nostettiin paikoilleen Markku Ahokosken johdolla käyttäen sitä varten suunniteltuja nostopisteitä sekä oikein mitoitettuja nostoketjuja. Kiinnityspulttien sovitus otti hieman aikaa mutta pienellä vekslaamisella sekin meni hyvin. Moottorisuojat on päätetty maalata hopeamaalilla eikä kiillottaa johtuen pintojen kulumisesta ja käytön mukanaan tuomista jäljistä. Kiillotuksen jälki olisi epätasainen eikä antaisi oikeaa kuvaa lopputulokseen. Toinen moottorikehto nostetaan paikoilleen parin viikon päästä jahka samat esivalmistelut on saatu ensin tehtyä. Kuvat: Jouko Tarponen. |
Avainsanat: ilmailuhistoria, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking, entisöinti |
|
Onkos tuohon tarkoitus etsiä sopivat Rolls-Royce Avonit jossakin vaiheessa?