Sud Aviation SE 210 Caravelle III SE-DAF Sven Viking siirtyy Ilmailumuseoyhdistykselle

10.02.2021 18:30

Ilmailumuseoyhdistys ry ja Ruotsin merimuseo ja kuljetushistoriallinen museo (SMTM) ovat sopineet Arlandan lentokentällä vuodesta 1974 kohtaloaan odottaneen SAS:n entisen Sud Aviation SE 210 Caravelle III -koneen SE-DAF eli Sven Viking siirtymisestä Ilmailumuseoyhdistykselle.

SE-DAF_2020-11-03_Arlanda_A_960x540_Anders_Melin.jpg

SE-DAF Arlandan lentokentällä marraskuussa 2020. Kuva: Anders Melin.

Kone on ollut varattuna siviili-ilmailumuseota varten, mutta kone ei runsaasta odottelusta huolimatta ole sellaiseen päätynyt. Niinpä konetta uhkasi romutus. Ilmailumuseoyhdistyksen tarkoitus on kuljettaa kone Suomeen, kunnostaa se ja asettaa näytteille.

Ilmailumuseoyhdistys ei ole päässyt tarkastamaan konetta, joten sopimus sisältää exit-ehtoja. Jo pelkästään koneen tarkastuksen viivästyminen käynnissä olevan koronaviruspandemian vuoksi saattaa siirtää koneen siirtämiseen liittyviä päivämääriä eteenpäin. Näillä näkymin Ilmailumuseoyhdistys siirtää koneen Arlandasta Suomeen elokuun loppuun 2022 mennessä.

Tarkoitus on siirtää kone mahdollisimman lyhyttä reittiä kunnostuspaikalle, joka ei ole vielä tiedossa. Myöskään lopullinen sijoituspaikka ei ole projektin tässä vaiheessa vielä tiedossa. Siirtomatkaa Arlandan lentokentältä Suomeen esimerkiksi Aviapoliksen alueelle on 470 km. Siirtoa varten koneen siivet on irrotettava rungosta ja toisistaan. Lisäksi rungosta on irrotettava moottorinsuojukset, vakaajat ja peräsimet.

Myös projektin rahoitus on vielä avoin. Projekti tarjoaa kuitenkin näkyvyyttä sponsoreille monessa vaiheessa. Ilmailumuseoyhdistys haastaakin sponsoreiksi kaikki ne tahot, joita Caravelle-kaluston myötä nopeutunut matkustaja- ja rahtiliikenne on aikanaan hyödyttänyt.

Vuonna 1968 Finnairiksi nimensä muuttanut Aero Oy aloitti suihkukonekautensa juuri Caravelle-kalustolla. Neljä Caravelle III -konetta palveli yhtiötä vuosina 1960-1964. Näistä yksi on jäljellä Ranskan ilmavoimien väreihin maalattuna ilmailumuseossa Montelimarissa. Myöhemmistä Super Caravelle -koneista yksi lienee jäljellä meksikolaisessa vesipuistossa ja yksi lyhyen aikaa vuokralla ollut Caravelle lienee edelleen libyalaisen lentokentän laidalla, minne se on jätetty vuonna 1975. Muut on romutettu.

Finnair Oyj:n - vuoteen 1968 saakka Aero Oy - perustamisesta tulee kuluneeksi 1.11.2023  ja yhtiön lentotoiminnan alkamisesta 20.3.2024 sata vuotta.

Lehdistötiedote suomeksi

Lehdistötiedote ruotsiksi

Lehdistötiedote englanniksi

Projektin etenemistä voit seurata sivustolla, josta löytyy myös painokelposia kuvia mediaa varten: www.caravelle-projekti.fi

Reino Myllymäki

08.08.2022Ilmailumuseoyhdistyksen Caravelle III -kone saapuu Suomeen 19.8.
04.06.2022AT Special Transport Oy kuljettaa Caravellen Suomeen
04.06.2022Varastokontti lähti kohti Arlandaa
26.05.2022SE-DAF siirretty Arlandassa purkupaikalle
13.05.2022Tutustu Caravelle-osastoon Turun Messuilla
29.03.2022Kansan karttuisaa kättä kaivataan Caravelle-projektin tueksi
29.03.2022Finnairilta saatu lupa maalata SE-DAF Finnairin väreihin
28.03.2022Caravellen sijoituspaikan raivaus edennyt hyvin
26.03.2022SE-DAF:n luona vierailtu
12.03.2022Raivaustyöt Turun lentoasemalla alkaneet

Siirry arkistoon »