Caravellen purkaminen kuljetuskuntoon, vaihe 2 - päiväkirjaSunnuntai 3.7.2022 - Reino Myllymäki Kesäkuun alkupuolella Ilmailumuseoyhdistyksen purkuryhmä kävi purkamassa yhdistyksen Sud Aviation SE 210 Caravelle III -koneesta korkeusvakauttimen, sivuvakaajan ja -peräsimen, moottorikehdot sekä ainakin laskutelineluukut. Myös siiven ja rungon liitospultteja avattiin. Caravellen purkamisen kuljetuskuntoon kakkosvaihe alkoi sunnuntaina 3.7., kun Finnswan vei kuusihenkisen ryhmän Ruotsiin. Tulemme seuraamaan tämän ryhmän edesottamuksia samaan tapaan kuin ensimmäisessä vaiheessa seurattiin, pinomuotoisella blogilla. Perjantai 8.7.Perjantai kului merikonttia pakatessa ja valmisteltaessa purkutyömaata kuukauden hiljaiseloa varten. Kuvat: Pekka Simula. Hyvillä fiiliksillä kuusihenkinen komennuskunta jätti Caravellen Arlandaan odottamaan seuraavaa kertaa, jolloin Caravelle pakataan rekkoihin ja kuljetetaan Suomeen, ja lähti merimatkalle kohti kotia. Kakkosvaiheen purkamisen seuranta päättyy tähän. Torstai 7.7.Edellisen työsaavutuksiltaan varsin näyttävän päivän jälkeinen torstai tuntui varsin vaatimattomalta. Työt kuitenkin jatkuivat ja iltaa myöten painettiin muun muassa varastojen siirron kanssa. Tuosta edellispäivästä kuulemma vitsailtiin, että SE-DAF oli ainoa SAS:n kone (vaikka entinen sellainen onkin), joka oli päivän mittaan ilmassa... Kuva: Pekka Simula. Koneen Suomeen siirron valmistelu jatkui. Päivän erikoisuuksiin kuului SE-DAF:n ohjaamoon ilmestynyt lentotaitoinen miehistön jäsen, jota yritettiin antaumuksella karkottaa virkapaikaltaan. Lopulta se onnistui. SAS:n ohjaamomiehistöjen kun oletetaan olevan tällä hetkellä lakossa... Kuvat: Pekka Simula. Iltapäivällä pidettiin muuten Ahola Transportin kanssa kuljetusta koskeva palaveri. Tällä tietoa SE-DAF lähtee Arlandasta 18.8. klo 22:n jälkeen ja tulee Suomeen 19.8. Keskiviikko 6.7.Päivä kului runkoa nostettaessa eroon siivistä. Lisäksi siipiä valmisteltiin irroitettavaksi toisistaan. Kolmanneksi siirrettiin huomattava määrä Caravelle-materiaalia Arlanda Flygsamlingar -museon varastoista projektin omalle kontille. Kuva: Jan Forsgren. Kuva: Pekka Simula.
Kuva: Pekka Simula.
Kuva: Jan Forsgren.
Kuva: Pekka Simula.
Kuva: Pekka Simula.
Kuva: Pekka Simula.
Kuva: Jan Forsgren.
Kuva: Pekka Simula.
Kuva: Jan Forsgren. Intervallikuvauksella tehty video 1/2. Stillkuvaus: Pekka Simula, videoeditointi: Reino Myllymäki. Musiikki Luca Tomassini: Dark Galaxy. Intervallikuvauksella tehty video 1/2. Stillkuvaus: Pekka Simula, videoeditointi: Reino Myllymäki. Musiikki SoundGrenade: Honor in Blood. Tiistai 5.7.Päivän ohjelmassa oli molempien siipien sisempien johtoreunojen sekä päälaskutelineiden taaemman pyöräparin irrottaminen. Lisäksi purettiin vasemman siiven kainalopeltejä. Kuvat: Pekka Simula. Päivän päätteeksi siirrettiin projektiin kuuluvaa SAS:n Caravelle-materiaalia Arlanda Flygsamlingar -museon varastolta Caravelle-projektin kontille. Maanantai 4.7.Työt päästiin aloittamaan parin viikon juhannustauon jälkeen. Päivä kului viimeisiä siipien kainalopeltejä irroiteltaessa, nokkalaskutelineen sinsäänottoa valmisteltaessa ja koneen kokoamisen kannalta olennaisimpien irrotettujen osien pakkaamisessa elokuista siirtoa ajatellen. Kuva: Markku Ahokoski.
Kuvat: Pekka Simula. Sunnuntai 3.7.Kuva: Janne Salonen Tänään 3.7. Finnswan vei 2. vaiheen purkuryhmän Ruotsiin. Purkuryhmän tarkoituksena on maanantaista 4.7. alkaen edistää koneen kuljetuskuntoon saattamista. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking |
Caravellen purkaminen kuljetuskuntoon - päiväkirjaTiistai 7.6.2022 - Reino Myllymäki Tämä on Ilmailumuseoyhdistyksen pinomuotoinen täydentyvä päiväkirjablogi, jossa uutta kirjoitusta ja kuvaa tulee päälimmäiseksi. Blogia on tarkoitus jatkaa koko Ilmailumuseoyhdistyksen Arlandassa sijaitsevan Caravelle III -koneen ensimmäisen purkuperiodin ajan aina tuonne perjantaihin 17.6.2022 saakka. Perjantai 17.6.Viimeisenä työpäivänä jälkikomennuskunta keskittyi rungon ja siiven välisen liitoksen avaamiseen. Rungolle tehtiin koenosto. Runko lähti nousemaan irti siivestä, minkä saattoi havaita pyöräkuilusta liitosta havainnoimalla. Kuvat: Pekka Simula Päivän päätteeksi jälkikomennuskunta jätti pyrstöttömän kaunokaisen Arlandaan odottamaan seuraavia peliliikkeitä. Jälkikomennuskunnan sankarit: Markku Ahokoski, Kari Nyman ja Hannu Penttilä. Neljäs sankari - Pekka Simula - on kameran takana. Torstai 16.6.Torstaipäivän kohokohtiin kuului tutustuminen Caravellen nokkatelineen hydrauliikkajärjestelyihin. Nokkatelinehän on saatava käännettyä yläasentoon, jotta runko mahtuu lavetilla laivaan ja sitä kautta Suomeen. Jälkikomennuskunta pyrki syöttämään käsipumpulla painetta telineen hydrauliikkapiiriin telineen nostamiseksi. Oikean hydrauliikkakytkennän etsintä jatkuu... Kuvat: Pekka Simula. Keskiviikko 15.6.Pääjoukon lähdettyä paluumatkalle Suomeen, Arlandaan jäi vain neljän hengen etukomennuskunta, joka näin muuttui jälkikomennuskunnaksi. Nuppiluvun alennuttua väheni myös purkutyön työsaavutukset - luonnollisesti. Keskiviikkona työtä tehtiin siipikiinnitysten ja vasemman puolen sisemmän laskusiivekkeen parissa. Kuvat: Pekka Simula. Keskiviikkopäivään vaihtelua toi myös Ruotsin radion suomenkielisen toimituksen vierailu. Kuvassa Jorma Ikäheimo haastattelee Markku Ahokoskea. Kuva: Pekka Simula. Tiistai 14.6.Pääjoukon viimeinen työpäivä Arlandassa kului telineiden purkamisen merkeissä. Telineiden purkamista varten tullut nosturilla varustettu kuorma-auto nosti paikoiltaan myös sivuperäsimen ja sivuvakaajan. Illalla pääjoukko lähti kohti Suomea P. Tyllilä Linja Oy:n bussilla Juhani Tyllilän kuljettamana. Kuvassa sankarit eli etu- ja pääjoukot yhdessä 14.6.2022. Kuva: Jan Forsgren. Kuvat: Pekka Simula. Kaksi intervallikuvauksella tehtyä videotakin syntyi. Ne ovatkin tältä erää viimeiset. Stillkuvaus: Pekka Simula, videoeditointi: Reino Myllymäki. Maanantai 13.6.Pääjoukon viimeistä edellinen työpäivä jatkui entisten kaltaisena. Nyt ollaan jo useita päiviä alkuperäisestä aikataulusta edellä. Päivän aikana irrotettiin koneen Arlandassa säilyttämisen aikana vaurioitunut siivenkärki, joka tulee pääjoukon mukana Tiistaikerhoon korjattavaksi. Intervallikuvaukseen perustuvaa videota ei tehty maanantaina 13.6. ollenkaan - seuraava tulee tiistailta 14.6. Kuvat: Pekka Simula Sunnuntai 12.6.Tietoliikenneongelmien vuoksi tämä päivitys saatiin paikoilleen maanantaina 13.6. ip. Aamulla nousin sivuperäsimen luo telineiden ylimmälle tasolle kuvaamaan SE-DAF:n sisarkonetta SE-DAI, jonka pyrstö näkyy SE-DAF:n purkupaikalta. Muuten päivä meni samaa rataa kuin edellisetkin: ruuvataan ruuveja auki ja jos ruuvi ei aukea, porataan se auki. Saadaan irti jokin irrotettava osa tai luukku, jonka takana on jokin kiinnike, joka pitää paikoillaan moottorikehtoa rungossa, siveperäsintä vakaajassa, vakaajaa rungossa, siipeä rungossa tai siivenpuolikkaita toisissaan. Tätä jatketaan, kunnes kone on sellaisessa kunnossa, että se voidaan lastata lavetille ja siirtää Suomeen. Toki myös esimerkiksi moottorikehtojen ja rungon väliset sähköjohdot sekä hydrauli- ja ilmaputket on katkaistava ja päätettävä. Työt etenivät hyvin, ei olla ainakaan jäljessä aikatauluista. Kuvat Reino Myllymäki Stillkuvaus: Pekka Simula ja videoeditointi: Reino Myllymäki. Lauantai 11.6.Lauantai oli muutamaa pisaraa lukuunottamatta poutapäivä, lämmin ja tuulinen. Hommat jatkuivat monella rintamalla: siiven irrotusta valmisteltiin sekä irrottamalla pohjalevyjä että käymällä tekniikkaan käsiksi matkustamon puolelta. Moottorikehtoja valmistaudutaan irrottamaan ja sitä varten on päästävä käsiksi kiinnityspultteihin sekä ulkopuolelta että wc:n takaa. Pyrstö on edelleen suuri ja tärkeä kokonaisuus. Suuntaperäsin on itse asiassa jo irti, jotta korkeusvakaajan kiinnityksiin päästäisiin käsiksi. Ja sitä rataa. Aamulla sattui haaveri, jota varten tuuman mittaista haavaa käytiin putsauttamassa ja liimauttamassa Uppsalassa saakka. Purkuryhmäläiset kehuivat yhteishenkeä - ja hyvältä se vaikutti! Kuvat: Reino Myllymäki Still-kuvat: Pekka Simula, videoeditointi: Reino Myllymäki. Perjantai 10.6.Perjantaiaamu valkeni sateisena, mutta päivän mittaan sateet kuivuivat ja aurinko alkoi taas paistaa. Kuten kuvista näkyy, työt edistyvät ja osoittautui, että Caravelle on etäistä sukua F-35:lle... Kuvat: Pekka Simula Still-kuvat: Pekka Simula, videoeditointi: Reino Myllymäki. Torstai 9.6.Päivän teemana ovat olleet korkeusvakaajan, moottorikehtojen ja vastaavien tyvipeltien irrottaminen, jotta päästään käsiksi varsinaisiin kiinnityspultteihin. Kuvat: Pekka Simula. Still-kuvat: Pekka Simula, videoeditointi: Reino Myllymäki. Keskiviikko 8.6.Pääjoukko ja etukomennuskunta ovat nyt yhtä joukkoa. Päivä alkoi briefingillä ja luvassa oli jälleen telineiden kokoamista. Ensimmäisenä isompana osana koneesta irroitettiin päälaskutelineen luukku. Ruuveja on kuulemma jouduttu yllättävä paljon poraamaan auki, ovathan ne olleet kiinnitettynä rapiat 50 vuotta. Kuvat: Pekka Simula Still-kuvat: Pekka Simula, videoeditointi: Reino Myllymäki. Tiistai 7.6.Kymmenen hengen pääjoukko lähti Suomen Ilmailumuseolta P. Tyllilä Linja Oy:n bussilla Juhani Tyllilän kuljettamana kohti Arlandaa. Kuva: Mikko Skön Etukomennuskunta puolestaan aloitti työt Arlandassa: koneen tukemiset sekä pyrstön telinetyöt.
Kuvat: Pekka Simula Still-kuvat: Pekka Simula, videoeditointi: Toni Hinkka. Maanantai 6.6.Neljän hengen etukomennuskunta lähti kohti Arlandaa ja ehti vielä Ruotsin kansallispäivän illalla katsomaan kaunotarta lentokentälle. Kuva: Markku Ahokoski Perjantai 3.6.Kuljetus R. Stenvall Oy:n kuljettaja kävi sideloader-rekalla nostamassa Ilmailumuseoyhdistyksen merikontin AT Special Transport Oy:n rekan kyytiin ja niin kontin matka kohti Arlandaa saattoi alkaa! Kuvat: Martti Saarinen Kontissa lähti Caravelle III:n purkuporukalle pari tonnia työkaluja sekä suoja- ym. varusteita. |
2 kommenttia . Avainsanat: ilmailuhistoria, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking |